مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » مکان های دیدنی ایران » ارسی، صنعتی‌ترین روستای کشور

635489080831267395

«ارسی» یکی از روستاهای شهرستان جلفاست که به عنوان صنعتی‌ترین روستای کشور معروف است؛ چراکه اهالی آن بیشتر به فعالیت‌های صنعتی و تولیدی مشغول هستند و گفته می‌شود ۶۰ کارگاه بزرگ و کوچک صنعتی در این روستا فعال است.

به گزارش مهر، این روستای مرزی در ۱۵ کیلومتری شهرستان جلفا و ده کیلومتری هادی شهر قرار دارد و بیشتر جوانان این روستا یا خودشان کارگاه صنایع چوبی، نجاری، خیاطی و رنگ کاری دارند یا در یکی از این کارگاه ها مشغولند.

در این روستا که مردمانش با تولید، تجارت و صنعت خو گرفته اند، کشاورزی و باغداری نیز وجود دارد.این روستای مرزی از طرف غرب به لیوارجان و سیه سران و هادی شهر و از طرف شرق به روستای داران و افشار و از شمال به روستای نوشیروان و از جنوب به روستای قشلاق محدود می شود.

دیدن کامیون ها و تریلی هایی که به صف ایستاده اند و مشغول بار زدن مبل و وسایل چوبی تولید شده در این روستا هستند، نشان می دهد که چرخ اقتصاد در آسیاب روستای ارسی بخوبی می چرخد و این روستا می تواند به الگویی تمام عیار برای روستاهای کشور تبدیل شود.

یکی دیگر از نکات جالب این روستا وضع عمران و آبادانی ارسی است که کوچه ها و خیابان های روستا همگی آسفالت است و بیشتر امکانات رفاهی و آموزشی همچون مدرسه، بانک، برق، آب آشامیدنی، گاز، تلفن، خانه بهداشت و پست بانک در این روستا وجود دارد.

صدای مهاجرت از این روستا شنیده نمی شود

یکی از اهالی این روستا با بیان این که ارسی صنعتی ترین روستای کشور است، گفت: وضع تولید و اشتغال در این روستا به گونه ای است که هرگز حرفی از کوچ و مهاجرت از این روستا نمی شنوید و همه مردان و زنان مشغول کار و تلاش هستند.

رضا عظیمی با تاکید بر این که چند نفری هم که در سال های گذشته از این روستا به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده بودند بازگشته اند، افزود: چند کارگاه در این روستا فعال است و بیشتر اهالی نیز در این کارگاه ها کار می کنند.

یکی دیگر از اهالی ارسی که خود کارگاه تولید مبل در این روستا دارد، در این باره گفت: ابتدا در تهران زمینی را اجاره کرده بودم و در آنجا مشغول به همین فعالیت بودم که چون اجاره های زمین در شهرها کمرشکن بود تصمیم گرفتم به روستا برگردم و در زمین پدری خود مشغول فعالیت شوم.

نوروز حاجعلی با تاکید بر این که در این روستا کارگاه های MDFسازی و در های ضدسرقت و تولیدی های پوشاک وجود دارد، افزود: محصولات چوبی تولید شده ارسی به کشورهای همسایه همچون ارمنستان و نخجوان صادر می شود و ما در این خصوص مشکلی نداریم.

یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک روستای ارسی با اشاره به این که در کارگاه کوچک خود برای ده نفر دیگر از اهالی روستا فرصت شغلی ایجاد کرده است، گفت: در برخی ایام سال سفارش خرید جنس های تولیدی ما به قدری زیاد است که فقط تعدادی از آنها را قبول می کنیم.

داوود صالح پور با اشاره به این که فعالیت و تولید در این روستا مقرون به صرفه است، افزود: در این روستا خودمان زمین داریم و نیازی به مهاجرت به دیگر شهرها نیست.

زاهد محمودی فرماندار شهرستان جلفا نیز با اشاره به این که ۶۰ کارگاه تولیدی و صنعتی در روستای ۳۵۰ خانواری ارسی مشغول فعالیت است، گفت: مهاجرت به شهرها در این روستا کاهش یافته و این روستای آباد و سرسبز به عنوان روستای صنعتی کشور شناخته شده است.

بخشدار مرکزی جلفا نیز با اشاره به این که طرح های توسعه روستایی در ارسی بخوبی انجام شده است، گفت: ارسی یک روستای تولیدگراست، مردم این روستا علاوه بر تولید و کار توجه ویژه ای به عمران و آبادانی روستایشان دارند تا حدی که طرح ویژه مقاوم سازی در این روستا انجام شده است. به طوری که ۱۷۰ واحد روستایی در این روستا مقاوم سازی شده و به ۲۰۰ واحد نیز سند رسمی داده شده است که همه اینها نشانگر وجود ظرفیت ها و زیرساخت های عظیم در این روستاست.

صادق احمدی توجه به زیرساخت ها را ضامن توسعه نقاط روستایی دانست و اظهار کرد: در صورت بهره برداری مطلوب از قابلیت های موجود در روستاها، این مناطق قابلیت رقابت با نقاط شهری را دارد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت