نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » مکان های دیدنی ایران » باغ تاریخی فتح‌آباد از انزوا خارج می‌شود

 

635491714376964131

باغ فتح‌آباد کرمان که از قدیمی‌ترین باغ‌های تاریخی این استان محسوب می‌شود، سال‌ها در انزوا و رو به فراموشی رها شده بود، اما این روزها استادکاران و مرمتگران کرمانی به صورت مستمر در حال بهسازی این باغ هستند تا بعد از سال‌ها بار دیگر این عمارت زیبای تاریخی رونق گیرد.

محمد ناصری، فعال گردشگری درباره این باغ به مهر گفت: باغ فتح آباد از آثار عصر قاجار و از یادگارهای فضلعلی خان بیگلربیگی است و به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی می گویند و در روستای اختیارآباد واقع شده است. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان نیز بوده است.

وی افزود: عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت خاصی می داد. زمان احداث این باغ به حدود سال های ۱۲۵۵ می رسد. مصالح ساختمان ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سردر باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره های زیبا طراحی شده بود.

استاندار کرمان نیز با اشاره به این که یکی از طرح های مهم در استان کرمان، احیای صنعت گردشگری در این استان تاریخی است، گفت: از ابتدای سال جاری، کار مرمت باغ فتح آباد در کرمان آغاز شده است و با فعال شدن این باغ، زمینه برای توسعه گردشگری در کرمان مهیا می شود.

علیرضا رزم حسینی افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته، انتظار داریم این باغ در دهه فجر به بهره برداری برسد.

به گفته استاندار کرمان، عملیات مرمت و بازسازی این باغ هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمام تلاش دستگاه های مختلف استان کرمان روی بازسازی این باغ متمرکز شده است و سعی داریم این باغ را که به دلیل بی توجهی به مخروبه تبدیل شده بود، به یک مرکز گردشگری تبدیل کنیم. طرح هایی همچون احداث شهربازی در کنار این مجموعه و همچنین کشت وسیع گیاهان دارویی در اطراف این باغ، در دستور کار قرار دارد.

علی مهاجری، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان نیز اظهار کرد: یکی از اهداف میراث فرهنگی استان کرمان، مرمت و تغییر کاربری بناهای تاریخی در راستای درآمدزایی برای این استان است.

وی افزود: سال ها این بنا به حال خود رها شده بوده و هم اکنون شاهد روند بهبود وضع این بنا هستیم که می تواند شهر کرمان را با قابلیت های جدید گردشگری مواجه کند و حتی این باغ که الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است، می تواند ثبت جهانی شود.

وی بیان کرد: تمام مراحل بازسازی و احداث امکانات در اطراف این باغ براساس اصول و مقررات میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت و مردم کرمان بزودی شاهد رونق باغ فتح آباد خواهند بود و فصل جدید گردشگری در کرمان آغاز می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت