نایت ملودی » فرهنگ و هنر » هنر و ادب » آداب و رسوم » آداب و رسوم ازدواج در کرمانشاه

آداب و رسوم ازدواج در کرمانشاه

آداب و رسوم ازدواج در کرمانشاه

 

آداب ورسوم ازدواج در استان کرمانشاه با خواستگارى آغاز مى‌شود که آداب و آئین خاصى دارد. نظام خویشاوندى در جوامع کرد بر پایهٔ پدر تبارى است. ازدواج‌ها در گذشته درون گروهى بود. اما امروزه پسر همسر دلخواهش را انتخاب مى‌کند و به مادرش اطلاع مى‌دهد. مادر به بهانه‌اى به خانه دختر مى‌رود و اگر او را پسندید، بى‌آنکه به خانه خود برمى‌گردد و از خوبى و زیبائى دختر مى‌گوید.

 

آداب و رسوم خواستگاری

پدر پسر در یک روز خوش‌یمن (معمولاً روزهاى فرد) همراه چند ریش‌سفید به خانه دختر مى‌روند و او را براى پسرش خوازمنى (Xwazmani) یا خواستگارى مى‌کنند. در صورت توافق پدر دختر، همانجا میزان شیربهاء و مهریه مشخص مى‌شود. قبل از مراسم عروسی، مراسم ندورانى (نامزدی)، عقدکنان و حنابندان است.

 

آداب و رسوم نامزدی

در طول مدت نامزدى خانواده داماد موظف هستند لباس او را تهیه کنند. مراسم عروسى بین کردها با سرنا و دهل به‌مدت ۳-۲ شبانه‌روز برگزار مى‌شود. در این مراسم از میهمانان با ناهار و شام پذیرائى مى‌شود. در طول مدت عروسى شرکت‌کنندگان به‌صورت دسته‌جمعى به رقص و پاى‌کوبى مى‌پردازند. در گذشته بردن عروس، همراه با سوارکارى و تیراندازى در اطراف بود و به این ترتیب عروس را تا خانه داماد مشایعت مى‌کردد.

 

آداب و رسوم عروسی

با نزدیک شدن عروس به خانه داماد، سورناچى‌ها با نواختن آهنگ (سوارسوار)، اسب‌ها را به‌وجود آورده به استقبال عروس مى‌رفتند. داماد نیز به پیشواز مى‌آمد و مشتى نقل و نبات و سکه بر سر عروس مى‌ریخت و به اتفاق به داخل منزل مى‌رفتند.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت