نایت ملودی » سرگرمی » اینترنت و فناوری اطلاعات » آشنایی با مفهوم رزولوشن در لپ تاپ

meet-the-resolution-on-the-laptop

اگر تاکنون برای خرید یک ل‍پ‌تاپ جدید سری به سایت‌های تکنولوژی زده باشید، بدون شک رزولوشن‌ لپ‌تاپ‌ها برایتان مسئله‌ساز شده باشد. در واقع یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی را که رزولوشن مثلا ۱۳۶۶ در ۷۶۸ دارد، در مقایسه با لپ‌تاپی با همان اندازه ولی رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰، کیفیت یکسانی ندارند. اما این موضوع چگونه بر عملکرد دستگاه‌های دیجیتالی شما تأثیر می‌گذارد.

پیکسل‌ها
قبل از آنکه سیر تا پیاز ماجرا را برایتان شرح دهیم، بد نیست اگر کمی در رابطه با مفهوم پیکسل صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید، رزولوشن توسط ضرب دو عدد همچون ۱۶۰۰ در ۹۰۰ بیان می‌گردد. این عدد به تعداد خط‌هایی که در طول و تعداد خطوطی که در عرض وجود دارند، اشاره دارد. بنابراین یک مفهوم بسیار ساده در این بین وجود دارد؛ تعداد خطوط بیشتر در طول و عرض به معنای رزولوشن بیشتر است.

همانطور که اعلام شد افزایش رزولوشن و بالاتر رفتن مقدار آن باعث کوچکتر‌شدن پیکسل‌ها می‌شود. این کوچکتر شدن پیکسل‌ها از طرف دیگر سبب وسعت بخشیدن به صفحه و نمایش بیشتر محتویات در اندازه و ابعاد کوچکتر است. در واقع مهم نیست که صفحه‌نمایش لپ‌تاپ شما چه اندازه‌ای داشته باشد؛ بلکه حتی در دو صفحه‌نمایش یک اندازه، هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر رود، شما محتویات بیشتری را به علت کوچکتر‌شدن پیکسل‌ها مشاهده خواهید کرد. در کنار این‌ها، افزایش رزولوشن باعث افزایش شارپ‌بودن تصویر و همچنین تراکم بیشتر پیکسل‌ها می‌گردد.

در ادامه سه رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸، ۱۶۰۰ در ۹۰۰ و ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ را در یک صفحه‌نمایش یک‌اندازه لپ‌تاپ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱۳۶۶ در ۷۶۸ :
در این رزولوشن متن‌ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ و خوانا هستند. اما این رزولوشن به لحاظ اندازه، چندان با صفحه‌نمایش‌های بزرگ مناسب نیست. این موضوع خصوصاً در برنامه‌هایی همچون آفیس که می‌خواهید حجم بیشتری از اطلاعات را مشاهده نمایید اندکی آزاردهنده خواهد بود. طراحی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها، برای حداقل رزولوشن ۷۶۸ در عرض تولید شده‌اند که این موضوع سبب می‌شود تا کل حجم عمودی صفحه توسط نرم‌افزار اشغال گردد و حتی گاهی بخشی از نرم‌افزار در پایین صفحه یا تسک‌بار قرار بگیرد. عیب دیگر این رزولوشن در خصوصا لپ‌تاپ‌ها آن است که امکان اجرای دو برنامه در کنار هم تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

۱۶۰۰ در ۹۰۰ :
در این رزولوشن متن‌ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ و خوانا هستند. همچنین شما می‌توانید محتوای بیشتری را مشاهده کنید و برای خواندن یا نوشتن کمتر نیازمند اسکرول مطالب می‌شوید. همچنین اجرای اپلیکیشن‌ها در مجاورت یکدیگر به صورت Side By Side امکان پذیر خواهد بود.

۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ :
در اپلیکیشن‌هایی که مقدار زیادی داده یا اطلاعات در آن‌ها وجود دارد، همه چیز به آسانی و وضوح قابل مشاهده است و کمتر نیازمند اسکرول برای دیدن محتوای بیشتر هستید. همچنین در یک صفحه‌نمایش حتی به اندازه ۱۵ اینچی با این رزولوشن، وسعت دید و نمایش محتویات همانند و به اندازه یک صفحه ۲۲ اینچی خواهد بود.

سخن پایانی:‌
اما در نهایت به هنگام انتخاب رزولوشن مناسب، به خاطر سپردن چند نکته از اهمیت بسیاری برخوردار است. اولین نکته آن است که افزایش رزولوشن در لپ‌تاپ با ابعاد کوچک، نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه با کوچکتر‌شدن محتوای قابل مشاهده، خواندن و استفاده‌کردن از آن دشوار می‌شود. مگر در صورتی که نرم‌افزارهای مورد نظر شما امکان تنظیم رزولوشن را داشته باشند.

در طرف دیگر رزولوشن‌های بسیار بالا که این روزها به عنوان تبلیغات جیب بسیاری از مشتریان را خالی می‌کند، لزوماً در کارآیی لپ‌تاپ شما تغییری ایجاد نمی‌کند؛ چرا که این موضوع به عوامل دیگری همچون فاصله‌ای که از آن قصد دارید به‌صفحه نمایش نگاه کنید و همچنین قدرت چشم غیر‌مسلح در تشخیص پیکسل‌ها نیز وابسته است؛ چرا که چشمان غیرمسلح، توانایی تشخیص تفاوت در تراکم پیکسلی بالاتر از حد استاندارد را ندارد.

پس پارامترهای لازم برای تشخیص یک صفحه‌نمایش با بهترین کیفیت، علاوه بر رزولوشن به تعداد رنگ‌های قابل تولید توسط صفحه، نوع پنل صفحه‌نمایش و … نیز بستگی دارد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت