قضای سجده و تشهد فراموش شده

مسأله ۱۲۵۱
سجده و تشهدی را که انسان فراموش کرده وبعد از نماز قضای آن را بجا میآورد ، باید تمام شرایط نماز : مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهای دیگر را داشته باشد .
مسأله ۱۲۵۲
اگر سجده یا تشهد را چند دفعه فراموش کند ، مثلا یک سجده از رکعت اول ویک سجده از رکعت دوم فراموش نماید ، باید بعد از نماز ، قضای هر دو را با سجده‌های سهوی که برای آنها لازم است بجا آورد ، ولازم نیست معین‌کند که قضای کدام یک آنها است .
مسأله ۱۲۵۳
اگر یک سجده و تشهد را فراموش کند ، احتیاط واجب آن است که هر کدام را اول فراموش کرده ، اول قضا نماید . و اگر نداند کدام اول فراموش شده ، باید احتیاطا یک سجده و تشهد وبعد یک سجده دیگر بجا آورد ، یا یک تشهد ویک سجده و بعد یک تشهد دیگر بجا آورد تا یقین کند سجده و تشهد را به ترتیبی که فراموش کرده قضا نماید .
مسأله ۱۲۵۴
اگر به خیال این که اول سجده را فراموش کرده ، اول قضای آن را بجا آورد و بعد از خواندن تشهد یادش بیاید که اول تشهد را فراموش کرده احتیاط واجب آن است که دوباره سجده را قضا نماید . و نیز اگر به خیال این که اول تشهد را فراموش کرده اول قضای آن را بجا آورد ، وبعد از سجده یادش بیاید که اول سجده را فراموش کرده ، بنابر احتیاط واجب باید دوباره تشهد را بخواند .
مسأله ۱۲۵۵
اگر بین سلام نماز و قضای سجده یا تشهد کاری کند که اگر عمدا یا سهوا در نماز اتفاق بیفتد نماز باطل میشود ، مثلا پشت به قبله نماید ، باید قضای سجده و تشهد را بجا آورد و نمازش صحیح است .
مسأله ۱۲۵۶
اگر بعد از سلام نماز یادش بیاید که یک سجده از رکعت آخر را فراموش کرده ، باید قضای سجده‌ای را که فراموش کرده بجا آورد وبعد از آن دو سجده سهو بجا آورد چه کاری که نماز را باطل میکند کرده باشد یا نه . واگر تشهد رکعت آخر را فراموش کرده باشد ، باید قضای تشهد را بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد .
مسأله ۱۲۵۷
اگر بین سلام نماز و قضای سجده یا تشهد کاری کند که برای آن سجده سهو واجب میشود ، مثل آن که سهوا حرف بزند ، باید سجده یا تشهد را قضا کند .
مسأله ۱۲۵۸
اگر نداند که سجده را فراموش کرده یا تشهد را باید هر دو را قضا نماید و هر کدام را اول بجا آورد اشکال ندارد .
مسأله ۱۲۵۹
اگر شک دارد که سجده یا تشهد را فراموش کرده یا نه ، واجب نیست قضا نماید .
مسأله ۱۲۶۰
اگر بداند سجده یا تشهد را فراموش کرده و شک کند که پیش از رکوع رکعت بعد بجا آورده یا نه ، احتیاط واجب آن است که آن را قضا نماید .
مسأله ۱۲۶۱
کسی که باید سجده یا تشهد را قضا نماید ، اگر برای کار دیگری هم سجده سهو بر او واجب شود ، باید بعد از نماز سجده یا تشهد را قضا نماید ، بعد سجده سهو را بجا آورد .
مسأله ۱۲۶۲
اگر شک دارد که بعد از نماز ، قضای سجده یا تشهد فراموش شده را بجا آورده یا نه ، چنانچه وقت نماز نگذشته ، باید سجده یا تشهد را قضا نماید ، واگر وقت نماز هم گذشته ، بنابر احتیاط واجب باید سجده یا تشهد را قضا نماید.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت