نایت ملودی » خانواده » کودک و نوجوان » اصول تربیتی » فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

بیشتر تحقیقاتی که در مورد تاثیر فیلم‌های ترسناک انجام گرفته، روی کودکان متمرکز شده است چون کودکان تفاوت بین خیال و واقعیت را به خوبی تشخیص نمی‌دهند و تاثیر منفی این‌گونه فیلم‌ها روی کودکان بیشتر است تا بزرگسالان اما تاثیر کلی فیلم‌های ترسناک را باید ابتدا از هدفی که از ساختن این فیلم‌ها وجود دارد، بررسی کرد. هدف از ساختن این‌گونه فیلم‌ها ایجاد رعب و وحشت و اضطراب در بیننده است. ممکن است در یک جای آرام نشسته و با هیجان و در عین حال لذت، مشغول دیدن فیلمی ترسناک و مهیج باشید اما تغییرات فیزیکی و جسمی ناخوشایند و مضری در بدن شما در حال وقوع باشد مثل افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشارخون و حتی لرزش دست.

تاثیر مهم فیلم‌های ترسناک ایجاد اضطراب است. این‌گونه فیلم‌ها باعث برانگیختن برخی واکنش‌های اضطرابی در افراد می‌شود و در کسانی که مستعد اضطراب هستند، شاهد اضطراب طولانی‌مدتی خواهیم بود. وقتی می‌ترسیم، هورمون آدرنالین در بدن ترشح می‌شود و این حالت برای کسانی که دنبال هیجان هستند بسیار لذت‌بخش است.

مشکل بعدی دیگر بی‌خوابی است. بعد از تماشای فیلم به دلیل دیدن اتفاقات مهیج و در عین حال ترسناک فرد ممکن است همان شب یا چند شب بعد بر اثر ترس و اضطراب دچار بی‌خوابی شود. این موضوع سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد اما تماشای این‌گونه فیلم‌ها روی الگوی خواب کودکان تاثیر بدی می‌گذارد و با ایجاد اختلال در خواب، تاثیر مستقیمی روی رشدشان می‌گذارد.

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند
متاسفانه کودکان زیر ۱۰ سالی که شاهد این‌گونه فیلم‌ها هستند با خطرات جدی روبرو هستند چون کودکان در این رده سنی قادر به درک معانی منتقل‌شده در فیلم نیستند. علاوه بر این کودکان دنبال الگوپذیری هستند و وقتی با چنین صحنه‌های مهیجی روبرو می‌شوند رفتار قهرمانان فیلم را الگوبرداری می‌کنند و در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرند. در واقع نوعی کپی‌برداری از رفتار قهرمانان فرضی خود انجام می‌دهند.

برخی کودکان به دلیل بی‌توجهی خانواده‌ها عادت به دیدن فیلم‌های ترسناک را در خود می‌پرورانند و در نتیجه نسبت به همسالان خودشان، واکنش‌های شدیدتری نسبت به اتفاقات روزمره‌شان نشان می‌دهند و حتی ممکن است شخصیت‌های تخیلی و فرضی داخل فیلم‌ها را به صورت توهمی در زندگی‌شان ببینند و تظاهر به داشتن ارتباط با آنها کنند. موضوع مهم‌تر که حتی در مورد بزرگسالان نیز وجود دارد عدم کنترل روی خوراکی و تنقلاتی است که هنگام دیدن فیلم به وجود می‌آید. هنگام تماشای صحنه‌های مهیج کودک ناخودآگاه به خوراکی پناه می‌برد و چون با هیجان چیزی می‌خورد کنترلی روی خوراکش ندارد. این موضوع باعث چاقی و اضافه وزن در کودکان می‌شود.

تماشای فیلم‌های ترسناک و صحنه‌های دلخراش موجب ایجاد هیجان عاطفی کاذب در کودک می‌شود. تاثیر منفی تماشای چنین صحنه‌هایی ممکن است تا مدتی طولانی در ذهن کودک باقی بماند. به همین دلیل لازم است خانواده‌ها مانع تماشای فیلم‌ها و صحنه‌های ترسناک و خشن از سوی کودکان شوند. اما مشکل اینجاست بعضی خانواده ها خودشان به این موضوعات علاقه دارند و به کودک خود در این زمینه توجهی ندارند و کنار او به تماشای این فیلم‌ها می‌‌نشینند.

این کار نه‌تنها باعث ایجاد ترس و کابوس شبانه در فرزندان می‌شود بلکه در برخی موارد باعث افت تحصیلی کودکان نیز خواهد شد. البته تماشای فیلم‌های ترسناک در تنهایی تاثیر مخرب‌تری نسبت به تماشای آن در جمع دارد. نه‌تنها در مورد فیلم‌های ترسناک بلکه در موارد دیگر نیز والدین همیشه باید کنار کودک خود باشند و با او فیلم‌ها یا انیمیشن‌های مورد علاقه‌اش را تماشا کنند. حتی برخی از انیمیشن‌ها به توضیح والدین نیاز دارد تا مفاهیم درست در ذهن کودک جا بیفتد.

توصیه‌های سینمایی به والدین
۱) در انتخاب فیلم مناسب برای مشاهده کودکان در منزل باید همانند مشاهده فیلم در سینما دقت به خرج داد.

۲) اگر صحنه غیرمنتظره ترسناکی در فیلم وجود داشت باید به کودک درباره آن توضیح داد. یکی از توضیحات می‌تواند این باشد که گرچه در فیلم‌ هنرپیشه‌ای که مورد خشونت واقع شده کشته شده یا صدمه جدی به او وارد شده است اما در دنیای واقعی چنین نیست.

اگر فیلمی فرزند ما را ترساند بهتر است آن را خاموش کرده یا سالن سینما را ترک کنیم.

صدور مجوز اینکه فرزندی بتواند بدون همراهی والدین به سینما برود مشروط به این است که تا چه میزان به پختگی رسیده است و چه کسانی او را همراهی می‌کنند. برای مشاهده فیلم و امثال آن باید محدودیت زمانی برقرار کرد.

بهتر است در اتاق خواب کودکان تلویزیون یا دستگاه پخش ویدئو از هر نوع وجود نداشته باشد. مشاهده فیلم در هر سنی به نظارت والدین نیاز دارد. در صورت مشاهده صحنه خشونت‌آمیز باید توضیح داد خشونت بهترین روش برای حل مشکلات نیست.

اگر لازم باشد برای کاهش فشار ناشی از تمایل همسالان می‌توان با کمک پدر و مادر دوستان فرزند، محدودیت لازم را برقرار کرد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت