مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » فرهنگ و هنر » تاریخ و تمدن » مناسبت ها » کودتای بیست و هشتم مرداد

کودتای 28 مرداد

فاصله زمانی سی ام تیر ماه ۱۳۳۱ تا بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲ ه ش را  باید زمان فراهم آمدن مقدمات کودتا دانست .

کودتای 28 مرداد

دراین مدت آمریکایی ها فعالانه وارد عمل شدند و پس از آنکه مطمئن شدند نمی توانند از راههای سیاسی نفت ایران را به چنگ آورند تصمیم به کودتا گرفتندد.

کودتای 28 مرداد

انگلیسی ها نیز با آمریکایی ها معامله  و قسمتی از منافع خود را به  آنها واگذار کردند . سازمان جاسوسی آمریکا ابتکار عمل را برای انجام کودتا و سقوط حکومت مصدق در دست گرفت و پس از آنکه سرگردانی مردم در اثر اختلاف رهبران و غوغاها و توطئه هایی که مزدوران خارجی همه روزه به راه می انداختند به نهایت رسید ، حزب توده هم  توانست آب را به اندازه کافی گل  آلود کند .

کودتای 28 مرداد

در بیست و پنجم مرداد کودتایی صورت گرفت که ناکام ماند و شاه به خارج از کشور فرار کرد . در حالی که گمان می رفت خطر رفع شده است موج دوم کودتا در بیست و هشتم مرداد فرا رسید و در شرایطی که دیگر از آن همبستگی و حضور توده های مسلمان در صحنه سی تیر خبری نبود حکومت مصدق در عرض چند ساعت سرنگون شد و سرلشکر زاهدی به نخست وزیری رسید .

کودتای 28 مرداد

کودتای ۲۸ مرداد

کودتای 28 مرداد

کودتای ۲۸ مرداد

شاه دوباره بازگشت و آمریکایی ها آن چنان بر ایران خیمه زدند که تا بیست و پنج سال ایران مطمئن ترین پایگاه سیاسی و نظامی آنان در جهان محسوب می شد . در جریان کودتای بیست و هشت مرداد حزب توده با آنکه شبکه گسترده ای از افسران ارتش را با خود داشت کمترین عکس العملی را دربرابر کودتا چیان نشان نداد .

کودتای 28 مرداد

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت