نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پوست ، مو ، زیبایی » درمان های خانگی برای از بین بردن کک و مک

درمان های خانگی برای از بین بردن کک و مک

کک و مک بیشتر در افرادی شیوع پیدا می کند که پوستی روشن و سفید، موها و چشمانی رنگی دارند.

اگر کک و مک دارید، بهتر از هرکسی می دانید کک و مک های‌تان در تابستان بیشتر و پررنگ تر از فصل های دیگر است، بنابراین احتمالا به دنبال راه حلی موثر می گردید. معمولا افرادی که کک و مک دارند در همه جا به دنبال یافتن راه‌هایی برای از بین بردن آن‌ها هستند. البته کک و مک هیچ گاه خطرناک نیست و حتی هستند افرادی که عقیده دارند کک و مکی ها صورت های بامزه ای دارند و همین، زیبایی متفاوتی به آن ها بخشیده است، اما این امر کاملا سلیقه ای است و بستگی به شخص دارد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که چندان کک و مک های صورت تان را دوست ندارید اول از همه باید بدانید درمان قطعی برای این کک و مک ها وجود ندارد، ولی می توان با ملاحظاتی خاص و به کار بردن راه حل هایی ویژه آن ها را تا حد زیادی کمرنگ کرد تا دیگر نخستین چیزی که روی پوست شما خودنمایی می کند کک و مک نباشد.

مجرم اصلی کیست؟
کک و مک بیشتر در افرادی شیوع پیدا می کند که پوستی روشن و سفید، موها و چشمانی رنگی دارند که در واقع نتیجه طبیعی عمل سلول های رنگ ساز است.
نقاطی از بدن که در معرض تشعشع آفتاب قرار می گیرند، بیشتر دچار کک و مک می شوند و این بدان علت است که در اثر تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش، ملانین که از سلول های رنگ ساز پوست ترشح می شود، به طور ناهماهنگ در سطح پوست جمع و باعث به وجود آمدن کک و مک می شود.

به وجود آمدن کک و مک می تواند دو علت داشته باشد یا ژنتیک است یا به دلیل قرار گرفتن زیاد در مقابل آفتاب. بعضی از افراد به طور ارثی مستعد کک و مک هستند و معمولا همین افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتی صورت شان پر از کک و مک می شود و این دقیقا همان دلیلی است که همه جا، استفاده از ضدآفتاب تاکید می شود.

کک و مک های ناشی از آفتاب معمولا روی کمر و شانه های افرادی به وجود می آید که بیشتر اهل آفتاب گرفتن هستند. هر چند درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد، اما استفاده از ضد آفتاب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و ایجاد پوشش مناسب پوست مثل از انواع حفاظ ها (کلاه و عینک) کرم ضد آفتاب و. . . می تواند در کاهش آن نقش داشته باشد.

اگر به دنبال موثرترین راه هستید
اگر به دنبال این هستید که کک و مک های تان را تا حد امکان کمرنگ کنید یا حتی از بین ببرید، باید از تکنولوژی های جدید مثل لیزر استفاده کنید. زیرا اولا لیزر مخصوص درمان کک و مک تقریبا بی عارضه است البته درصورت استفاده از دستگاه های خوب و معتبر و مهم تر مهارت و تجربه کافی پزشک و دوما هیچ درمان دارویی برای از بین بردن کک و مک آن هم برای مدت طولانی وجود ندارد و تمام لک بر هایی که در بازار دارویی وجود دارند، حتی بهترین آن ها فقط می توانند باعث کم رنگ شدن کک ومک ها و گاها از بین رفتن موقت آن ها چند ماهه شوند. البته از آن جا که لیزر سطح رویی پوست را می سوزاند احتمالا روزهای اول پوست ملتهب خواهد شد.

آنچه باید درباره لیزر بدانید
کک و مک ها از ملانین هستند و ملانین از موادی است که طیف های لیزر را جذب می کند و در نتیجه نور و اشعه لیزر می تواند کک و مک ها را تا حدی از بین ببرد. البته در بیشتر موارد از بین رفتن کک و مک به صورت موقتی است و این که به طور دائمی از بین برود بستگی به نوع پوست و ژنتیک شخص مراجعه کننده دارد. البته انجام مراقبت های دیگر نیز در دائمی شدن بی تاثیر نیست. تا به حال لیزرهای متعددی برای درمان کک و مک ساخته و به کار گرفته شده که البته مکانیسم بسیاری از این لیزرها نسبتا شبیه به هم هستند.

شما برای این کار باید به یک پزشک متخصص پوست و مو یا جراح زیبایی مراجعه کنید. نکته مهمی که باید در مورد لیزر درمانی درنظر گرفته شود این است که جلسه اول تست درمانی انجام شود بدین معنی که یک منطقه از صورت که دچار لک است با انرژی های متفاوت لیزر شود و درصورتی که بعد از یک ماه نتیجه لیزر خوب بود سایر مناطق مبتلا هم لیزر شوند.

کدام کرم‌ها مناسب هستند؟
یکی دیگر از راه های درمان کک و مک که باید حتما توسط پزشک انجام شود، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است. البته این لایه بردارها می توانند سبب به وجود آمدن عوارضی چون قرمزی، پوسته پوسته شدن و حتی تاول شوند، اما بعد از چند روز سطح روی پوست شما را لایه ای جوان و تازه می پوشاند که نه تنها صاف تر و نرم تر است بلکه لک های روی آن نیز کمرنگ شده و گاهی نیز محو شده است.
اما لایه بردارهای ساده تری نیز وجود دارد که می توانید خودتان در خانه استفاده کنید وبسیار کمک کننده هستند؛ رتینول یکی از این هاست، این ماده تقریبا یک لایه بردار شیمیایی است که از ویتامین A تشکیل شده و ماده ای ضد التهاب است که می تواند در درمان کک و مک هایی که ناشی از التهابات سلول های پوستی هستند بسیار موثر باشد.

بسیاری از کرم های موجود در بازار رتینول دارند، این ماده در پوست نفوذ می کند و ویتامین A موجود در آن، بازسازی سلول های پوستی را افزایش می دهد به عبارتی باعث پوست انداختن می شود و در نتیجه لایه رویی پوست که کک و مک ها روی آن هستند از بین می رود.

تمام راه‌های ارزان نابودی کک و مک‌ها
راه حل های خانگی وجود دارد که از قدیم برای از بین بردن کک و مک ها استفاده می شده، در این راه حل از موادی استفاده می شود که در همه آشپزخانه ها وجود دارند و به طور حیرت آوری می توانند موثر باشند.

شیر ترش شده ممکن است کک مک ها را کامل از بین نبرد ولی می تواند کمک کند رنگ آن ها کمی روشن شود و این به علت اسید لاکتیک موجود در آن است. میزان این اسید در شیر ترش شده بسیار بیشتر از شیر ترش نشده است. برای این کار کافی است صورت تان را با مخلوط شیر ترش شده و آب بشویید.

روش دیگر، استفاده از ماسک خامه ترش است که تقریبا مثل شیر ترش عمل می کند، شما باید لایه ای ضخیم از این خامه را به صورت تان بمالید و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست باقی بماند تا اسید لاکتیک جذب پوست شود. سپس صورت تان را با آب بشویید. بهتر است برای خشک نشدن پوست تان نیز بعد از شستن، از مرطوب کننده استفاده کنید.

یک راه حل رایج دیگر، مالیدن آب لیموترش به کک و مک هاست. اسید سیتریک ماده فعال موجود در لیموترش است. این اسید در واقع نوعی روشن کننده (بلیچینگ) طبیعی است. در حقیقت معمولا آب و عصاره انواع مرکبات در مراقبت های پوستی به کار می روند چون می توانند چربی های پوست را متعادل کنند و لک ها و رنگدانه های پوستی را کاهش دهند.

پس از تمیز کردن پوست، آن را با ورقه های نازک پوست گوجه فرنگی کاملا می پوشانید و می گذارید یک ساعت روی صورت بماند و بعد صورت را با آب گرم می شویید. این عمل را روزی ۲بار تکرارکنید. خواهید دید هر روز که می گذرد ازکک و مک صورت شما کاسته می شود. در این روش اگر قبلا به پوست خود لیموترش تازه نیز بمالید بهتر است.

بعد از تمیز کردن پوست، آب آلبالو را گرفته و آن را روی پوست صورت خود بمالید، به مدت یک ساعت، این عمل را روزی دوبار تا زمانی ادامه دهید که کک و مک شما از بین برود. بعد از استفاده از این ماسک صورت را با آب گرم بشویید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت