نایت ملودی » اخبار » سیاست » احمدی‌نژاد: امنیت مصر امنیت ایران است

محمود احمدی نژاد

«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس جمهور اسلامی ایران که برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در قاهره مرکز مصر به سر می‌برد، روز گذشته با روزنامه مصری الاهرام به گفت‌وگو نشست.

الاهرام در این ارتباط نوشت که سفر محمود احمدی نژاد به مصر پس از ۳۵ سال رخ داد امر مهمی است که این روزنامه با توجه به شرایط حاکم بر داخل مصر و همچنین شرایط منطقه‌ای و بین المللی نمی‌تواند، از آن به راحتی چشم پوشی کند.

به همین منظور «عبد الناصر سلامه‏»، سر دبیر روزنامه لاهرام گفت‌وگوی مفصل و مشروحی را با رئیس جمهوری ایران درباره قضایا و مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام داد.

در این گفت‌وگو رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری مصر و ایران تاکید کرد که همکاری تهران – قاهره بزرگترین تضمین برای تحقق نزدیکی دو کشور به یکدیگر است.

همچنین احمدی نژاد بار دیگر بر آمادگی تهران جهت ارائه تجارب خود به مصر را اعلام و ابراز امیدواری کرد که این تجارب مورد استفاده برادران مصری‌ قرار گیرد.

رئیس جمهوری ایران در ادامه گفت‌وگویش با روزنامه مصری الاهرام که قدیمی‌ترین و مهمترین روزنامه این کشور به شمار می‌آید، درباره جهان اسلام و عرب و رخدادهایی که با آن مواجه است، گفت: بسیاری از دشمنان منافع خود را در جلوگیری از تحقق وحدت بین کشورهای اسلامی و عربی ملاحظه می‌کنند و این وحدت را مانعی بزرگ در راه تحقق اهداف خود در این دو جهان ملاحظه می‌کنند.

احمدی نژاد در خصوص پیشرفت‌های نظامی ایران تاکید کرد که ایران همواره منادی برادری و دوستی برای تمام کشورها چه کشورهای منطقه‌ای و چه کشورهای فرامنطقه‌ای بوده و هیچ‌گاه تلاش نکرده تا به کشوری حمله و تعرض کند یا بر آن تسلط یابد.

وی درباره موضوع تشییع نیز گفت که شخصیت‌هایی وجود دارند که از عرصه سیاسی و حکومت به دور هستند،‌ اما به قضیه تشییع توجه دارند.

رئیس جمهور اسلامی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت امنیت و پیشرفت مصر برای ایران گفت: تهران امنیت و پیشرفت مصر را بخشی از امنیت، عزت و کرامت ایران تلقی می‌کند.

احمدی نژاد تاکید کرد که مهمترین اولویت مصر در حال حاضر تحقق امنیت و ثبات در کشور است و ما بر این باور هستیم که مردم این کشور توانایی حل مشکلات خود را دارند.

وی درباره برگزاری کنفرانس اسلامی قاهره نیز گفت: برگزاری این کنفرانس دارای اهمیت بسیاری برای مصر است، چون به این طریق می‌تواند، جایگاه تاریخی خود را بار دیگر در جهان عرب احیا کند.

احمدی نژاد درباره آزادی و احترام به حقوق بشر گفت: ما براین باور هستیم که آزادی و احترام حق همه گروه‌ها و اقشار جامعه است و انقلاب‌های عربی بدون توجه به اهداف و خواسته‌های همه گروه‌ها به بار نخواهد نشست.

درباره اختلافات ایران و امارات نیز رئیس جمهوری ایران گفت که دو کشور ایران و امارات، دو کشور دوست هستند و قضیه جزایر سه‌گانه تاثیری بر روابط دو جانبه نمی‌گذارد.

اما درباره رژیم صهیونیستی و آنچه حمله نظامی ایران به این رژیم خوانده شد، احمدی نژاد گفت: ما رژیم صهیونیستی را به حمله نظامی تهدید نمی‌کنیم و توانمندی‌ها و قدرت نظامی ما «دفاعی» و پیام صلح برای دوستان است.

قرار است روزنامه الاهرام متن کامل این مصاحبه را فردا پنجشنبه منتشر کند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت