نایت ملودی » ورزش » فوتبال » فوتبال جهان » جام جهانی 2014 برزیل » کارلوس دونگا : مقابل آرژانتین، برزیلی‌ها طرفدار ایران هستند

کارلوس دونگا

کارلوس دونگا سرمربی و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال برزیل مهمان اولین برنامه ۲۰۱۴ بود.

وی که برای شرکت در برنامه “بیست‌چهارده” از برزیل به تهران سفر کرده بود در گفتگو با عادل فردوسی پور، رضا جاودانی و محمدحسین میثاقی در خصوص مسائل مختلف فوتبال برزیل و همچنین جام جهانی، حضور ایران در این رقابت ها و تقابل آن با تیم های دیگر به سوالات پاسخ داد. متن این گفتگو از نظرتان می گذرد:

*تشکر می‌کنیم که با وجود خستگی به ایران آمدید.

با خستگی که داشتم خوب بود که بیایم با کشورتان آشنا شوم. خوشحالم که ۱۵۰۰ نفر از ایران برای دیدن جام جهانی به برزیل می‌روند. امروز هم به بیمارستان محک رفتم که خیلی خوب بود.

*همیشه دونگا را در زمین به عنوان یک آدم جدی می‌دیدیم.

داخل زمین آدم باید تمرکز داشته باشد.

*چطوری می‌شود که یک بازیکن با سبک شما که فیزیکی بازی می‌کردید، بین آن همه بازیکن تکنیکی چهره شود؟

در بخش گروهی هر کسی باید کاری انجام دهد. در پستی که من بازی می‌کردم باید این روش بازی را انجام می‌دادی.

*بین ریوالدو، رونالدو ، ببتو ، روماریو و رونالدینیو کدام را انتخاب می‌کنید؟

سخت است. اگر یک حمله خوب بخواهیم، روماریو گزینه خوبی است. در زمین بازیکن عالی است. رونالدینیو تکنیکی است و بیشتر شبیه بازیکنان قدیمی برزیل است. ببتو سرعتی است.

*روماریو معمولا زیاد از فوتبال برزیل انتقاد می‌کند.

او وارد سیاست شده و کارش را عالی انجام می‌دهد. با جوان‌تر ها دعوا می‌کرد و به من می‌گفت تو خیلی جدی هستی و من گفتم که باید آرام‌تر باشی.

*در آستانه جام جهانی حال و هوای برزیل چطور است ؟

خیلی خوب است. استادیوم‌ها آماده شده‌اند. طرفداران برزیل هر کسی را می‌بینند خیلی خوب برخورد می‌کنند.

*با توجه به اعتراضات مردم برزیل، آن‌ها هنوز هم چیزی جز قهرمانی را شکست می‌دانند؟

برای فوتبال برزیل همیشه باید آماده باشی. ما بازیکنان خوبی داریم. دومی همیشه یکی از آخرین‌هاست. هر کسی بخواهد اعتراض کند می‌تواند اعتراض کند.

*تیم ملی برزیل در این دوره از نظر فنی چطور است؟

برزیل شانس زیادی برای قهرمانی دارد. بازیکنانش در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کنند. تیمی که اسکولاری درست کرده شاید بازیکنان بزرگ مثل رونالدو و ریوالدو و روماریو نداشته باشد اما بازیکنان خوبی دارد که اهل رقابت هستند. با حمایت تماشاگران می‌تواند قوی‌تر شود. تیم ملی نباید هیچ اشتباهی داشته باشد. اگر ما در آن بازی‌ها گل نمی‌خوردیم می‌توانستیم گل بزنیم و بازی را ببریم.

*الان برزیل چنین بازیکنی دارد؟

خیلی سخت است مثل روماریو ولی ما الان نیمار را داریم. در تیم ملی بازیکن باید متفاوت باشد. نیمار بازیکن خوبی است و بازیکن خوب باید خودش را در جام جهانی نشان دهد مثل پله و روماریو و رونالدو.

*اسکولاری الان بهترین گزینه برای تیم ملی برزیل است؟

بدون شک همیشه گفته‌ام که تیم ملی یک کشتی است در اقیانوس. ما ده تا دروازه‌بان داشتیم و نمی‌دانستیم چه کسی می‌خواهد بازی کند. اسکولاری آمد و تصمیم گرفت چه کسی بازی کند. ااو به تیم آرامش داد.

*می‌گفتند اسکولاری کنار زمین شلوغ می‌کند  و حتی کنار زمین گفته که بازیکن حریف را مصدوم کنید.

مربی است که به بازیکنان می گوید محکم بازی کنند. به بازیکنان گفته بود که محکم بازی کنید اما منظورش این نبود که کسی را مصدوم کنند.

*یک شبکه رادیویی یا تلویزیونی برزیل مدتی قبل صدایی ضبط شده را از اسکولاری پخش کرد که گفته بود بازیکن حریف را مصدوم کنید.

بیشتر به خاطر حساسیت بازی بوده. به این دلیل که تیمش خوب بازی نمی‌کرد و حریف خیلی بهتر بازی می‌کرد. برای اینکه بازیکنان بفهمند باید بهتر بازی کنند شاید از لغت زدن استفاده کرده.

*صحبتی مطرح شده بود در این مورد که برزیل دیگر فوتبال زیبایی انجام نمی‌دهد. خودتان فوتبال زیبا را دوست دارید یا فوتبال دفاعی و نتیجه گرا؟

من فوتبال نتیجه گرا را دوست دارم. اگر نتیجه بگیرید باید کیفیت داشته باشید. اروپایی‌ها خیلی تیم ۱۹۸۲ را دوست داشتند چون به آن‌ها می‌باختیم اما در ۱۹۹۴ اروپایی‌ها خیلی کمتر ما را دوست داشتند چون همه را می‌بردیم. فوتبال عوض نمی‌شود. الان بازیکنان ۱۰ – ۱۱ کیلومتر می‌دوند.

*شما در پست هافبک دفاعی بازی می‌کردید. در پست شما در این دوره بازیکنان می‌توانند وظیفه را به خوبی انجام دهند؟

بله می‌توانند. پائولینیو حتی از من سریع‌تر است. سرعت دارد و در جام جهانی آفریقا فلیپ بود که می‌توانست این کار را انجام دهد. در آن جام هیچ خطایی انجام نداد و اخراجش الکی بود.

*می‌گویند سخت‌ترین شغل دنیا سرمربیگری تیم ملی فوتبال برزیل است؟

در برزیل اولین چیز فوتبال است. همیشه همه می‌خواهند تیم برد داشته باشد. همیشه از مربی تیم ملی انتقاد می‌شود. این کاری است که باید انجام شود و آدم باید با فکرهایی که دارد کار را انجام دهد.

*سال ۲۰۱۰ شرایط سختی را تجربه کردید. آن سال استعفا دادید یا اخراج شدید؟

در برزیل اگر برد نداشته باشی شما را می‌گذارند کنار. در جام جهانی یک اشتباه که بکنی بیرونی. باید دفاع کنی و دفاع کنی تا بتوانی حریف را از پا بیندازی. اگر در مسابقه یک اشتباه کنی دیگر جای برگشت ندارد. اشتباه پیش می‌آید و اشتباه برای انسان‌هاست. تیم که می‌بازد، همه با هم می‌بازند.

*گل اول را هلند شانسی به شما زد.

این صحنه اصلا خطا نبود اما به بازیکنا ما کارت قرمز نشان داد. داور خیلی دور از صحنه است. فکر کنم کسی در گوشی به او گفت که چه اتفاقی افتاده و دوید و بازیکن ما را اخراج کرد.

*عملکرد شما در تیم ملی برزیل چطور بود؟

خیلی از بازیکنان از تعطیلات آمده بودند. مربی برزیل خیلی فشار را تحمل می‌کند. در برزیل اگر یک اشتباه کنی شما را عوض می‌کنند.

*اگر دوباره به شما پیشنهاد بدهند، قبول می‌کنید؟

قبول می‌کنم. ترس ندارم. البته یک ذره باید ترس داشت ولی باید تمرکز کرد. رسیدن به تیم ملی سخت است ولی اگر دعوت شوم می‌روم.

*مربیانی که تفکرات دفاعی دارند خیلی در برزیل مورد علاقه مردم نیستند. فکر می‌کنید به شما این شانس را می‌دهند؟

آقای لازارونی بعد از ۵۰ سال قهرمان جام آمریکا شده بود. بهترین بازی برزیل مقابل آرژانتین بود. برای همین همیشه نوک حمله ها را خوب پول می‌دهند. اگر گل بزنند به آن‌ها می‌رسند و اگر گل نزنند به آن‌ها نمی‌رسند.

*در جام ۹۴ شما پنالتی حساسی زدید.

هنوز تصویرش در ذهنم هست. آن سی متری که باید به سمت دروازه می‌رفتم برای من ۴-۵ کیلومتر بود. فکر می‌کردم دروازه بزرگ می‌شود و توپ کوچک می‌شود و نمی‌توانم ضربه بزنم. توپ را که می‌بینی وارد دروازه می‌شود، هیچ انرژی نداری. روماریو آمد سمت من و گفت کاپیتان پنالتی می‌زنی یا نه؟ نمی‌توانستم بگویم نه. کاپیتان بودم. همه به من اطمینان داشتم.

*چه حسی دارید که بعد از این همه سال دوباره این صحنه را نگاه می‌کنید؟

یخ می‌کنم. نمی‌دانم آن شجاعت را از کجا آوردم که آن پنالتی را زدم. چقدر من شجاعت داشتم که قبول کردم آن پنالتی را بزنم.

*فکر می‌کردید باجو پنالتی را خراب کند؟

من با باجو در فیورنتینا بازی کردم و خیلی سخت بود که پنالتی را خراب کنی. تافارل در جای درست پرید. اگر باجو حالتش را عوض می‌کرد شاید گل می‌شد.

*شادی بعد از گل شما خودجوش بود؟

آن برای همان لحظه بود. اگر آن پنالتی را اشتباه می‌کردم دیگر در برزیل راهم نمی‌دادند. به لازارونی سنگ زدند. فکر کنم به من بمب می‌زدند.

*دونگا کاپیتان مقتدری در زمین بود که یک بار هم با ببتو درگیر شدید.

به او گفتم که کارش را خوب انجام دهد.

*شما خیلی دیده نمی‌شدیدی در وسط زمین اما خیلی موثر کار می‌کردید.

ما آن عقب کار می‌کردیم که خوب بازی کنیم. اگر دفاع خوب کار نمی‌کرد تیم نمی‌توانست کاری انجام دهد.

*تیم برزیل در جام جهانی ۹۸ چطور بود؟ مخصوصا در قیاس با تیم ۹۴؟

ما توانستیم در بعضی بازی‌ها خوب بازی کنیم و در بعضی بازی‌ها هم نه. بازی اول خوب نبودیم. در نیمه نهایی امید داشتیم قهرمان شویم و رفتیم که هلند را ببریم. در ۴۵ دقیقه اول خوب بازی کردیم. ولی بازی مساوی شد و رفت به وقت اضافه و پنالتی. اگر پنالتی را می‌بردیم همه یاد ۹۴ می‌افتادند اما آن کیفیتی که در ۹۴ داشتیم را در ۹۸ نداشتیم.

*در فینال جام جهانی ۹۸ گفته می‌شد که رونالدو قبل از بازی غش کرده ولی به خاطر اسپانسرها مجبور بود بازی کند.

نه. قبل از بازی رونالدو رفت آزمایشاتی انجام داد و در آزمایش ها چیزی نشان نداد و برگشت که بازی کند. هیچ کسی نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده بود. داخل رختکن جلسه گذاشتیم و گفتیم بهترین بازیکن نباید بیرون بماند و تصمیم گرفتیم بازی کند. او در صد در صد شرایط نبود اما کسی نبود که بگوییم بازی نکند. ولی حرفی از اسپانسر نبود.

*نظر شما در مورد نیمار چیست؟

یکی از بهترین‌های فوتبال برزیل است. یکی از امیدهای برزیل است که با بقیه تفاوت دارد. شانس نیمار است که اسم خودش را جزو بهترین بازیکنان برزیل بگذارد.

*در حد رونالدو، رونالدینیو، ببتو، روماریو و ریوالدو هست؟

کیفیت آن را دارد اما همه چیز به خودش بستگی دارد و شخصیتی که دارد.

*چه تیمی را در این جام مدعی قهرمانی می‌دانید غیر از برزیل؟

تیم‌های دیگر مثل آلمان. آرژانتین در موقع خوبش است. به نظرم باید روی مسی کار کند. دفاعش را بهتر کرده و شاید بلژیک یا سوئیس در چند سال اخیر بهتر شده اند.

*تلخ تر از قهرمان نشدن برزیل، قهرمان شدن آرژانتین خواهد بود.

دو خبر برای آرژانتین دارم! یک خبر خوب و یک بد. خبر خوب این که آرژانتین به فینال می‌رسد اما خبر بد اینکه در فینال به برزیل می‌بازد!

*چرا همه آرژانتین و برزیل را مدعی قهرمانی می‌دانند؟

برزیل و آرژانتین به فینال می‌روند اما کشوری که جام جهانی را میزبانی می‌کند، شانس را از دست نمی‌دهد. هواداران کمک می‌کنند که برزیل قهرمان شود.

*بین پله و مارادونا کدام را انتخاب می‌کنید؟

پله یک افسانه است. مارادونا بعد از پله می‌آید. همه جای دنیا پله را می شناسند.

*اگر پله آرژانتینی بود و مارادونا برزیلی دوباره همین را می‌گفتید؟

دوباره می‌گفتم پله. پله بازیکنی بود که سانتوس بازی می‌کرد. بازی‌های او عجیب بود.

*پاسپورت شما را می‌دیدم، نام دونگا در آن نبود.  در کارتون سفید برفی اسم یکی از شخصیت‌ها دونگا بود، این نام از کجا آمده؟

پدرم بازیکن فوتبال بود. همه می‌خواستند بازیکن فوتبال باشند. همه به من می‌گفتند تو با قد کوتاه و پای کج، نمی‌توانی فوتبالیست شوی.

*از بین مسی و رونالدو کدام را انتخاب می‌کنی؟

انتخاب سختی است. مسی اگر روی فرم خودش باشد خیلی خوب است. رونالدو با چپ و راست می‌زند. ۷۰ متر را استارت می‌زند. او یک بازیکن مدرن است و فیزیکی بازی می‌کند. اما مسی تکنیکی است و مدل قدیم بازی می‌کند.

*کلا آرژانتینی‌ها را دوست نداری؟

دوست دارم ببازند.

*مسی یا نیمار؟

در حال حاضر مسی. نیمار خیلی دوست دارد خودش را نشان دهد و به مسی برسد. نیمار جا دارد به جایی که باید برسد.

*در جام جهانی به نیمار اجازه داده می‌شود که آزادانه کار کند؟

نیمار در بارسلونا اعتماد به نفس لازم را ندارد اما در تیم ملی همه او را دوست دارند و راحت‌تر است و با اعتماد به نفس بیشتری کار می‌کند.

*شناختی از فوتبال ایران و تیم ملی ایران دارید؟

چهار پنج بازیکن خارج از کشور بازی می‌کنند و این برای تیم خوب است و کمک می‌کند. قوچان‌نژاد تجربه خوبی دارد که به جوانان کمک می‌کند. خیلی خوب است برای این بازیکنان که جلوی تیم‌هایی مثل نیجریه و آرژانتین بازی می‌کنند. باید بدانند که جام جهانی یک بازی است. اگر مثل لیگ بود بیشتر شانس داشتند اما جام جهانی یک بازی است و باید بازی کنند و برنده بیرون بیایند.

*ما چقدر شانس برای صعود داریم؟

شانس خوبی دارید. اگر آرژانتین را کنار بزنید که سخت است. یا نیجریه و بوسنی. مهم این است که بازی اول را نبازید. جلوی آرژانتین سخت است اما جلوی بوسنی شانس بیشتری دارید.

*شما در بازی با آرژانتین طرفدار ایران هستید؟

همه برزیلی‌ها در این بازی طرفدار ایران هستند. امیدوارم سه چهار گل بزنید!

*در این بازی جو بازی به سود ایران خواهد بود؟

هر برزیلی که آنجا هست مطمئن باشید که طرفدار ایران است. البته آرژانتینی‌ها زیاد هستند چون با برزیل هم مرز است. مطمئن باشید که فقط آن ۱۵۰۰ تماشاگر شما طرفدار ایران نیستند و برزیلی‌های حاضر در ورزشگاه هم طرفدار ایران خواهند بود.

*به والیبال علاقه دارید؟ باخت سه بر صفر والیبال برزیل مقابل ایران را دیدید؟

می‌توانستیم نتیجه آن را با فوتبالمان عوض کنیم! برد خوبی داشتید. من با تیم ملی والیبال برزیل به ایران آمدم.

*آنجا والیبالیست‌ها معروف و محبوب هستند؟ مثل فوتبالیست‌ها؟

دومین ورزش در برزیل والیبال است. مربی که دارند نتایج خوبی گرفته در ۷-۸ سال گذشته.

*شما در جام جهانی ۲۰۱۰ لباس‌های متنوعی می‌پوشیدید. علاقه به پوشیدن لباس‌های مختلف باعث شد در رسانه‌های کشورهای مختلف در این مورد صحبت می‌شد.

دختر من طراح است اما طراح لباس زنانه. بعضی رسانه‌ها می‌خواستند من را به حاشیه ببرند و می‌گفتند دخترش این لباس‌ها را طراحی می‌کند. من هم لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشیدم که آن‌ها را تحریک کنم. من ناراحت نمی‌شدم که این حرف‌ها را می‌زدند. هر کسی سلیقه خودش را دارد. لباسی که من می‌پوشیدم کار یک طراح برزیلی بود. شبیه یک پالتو نظامی بود. کراوات من را اذیت می‌کرد و آن را می‌گذاشتم توی جیبم.

* قول می دهید به جز بازی با آرژانتین بازی با نیجریه و بوسنی را هم تماشا کنید؟

حتما تماشا می‌کنم اما بازی با آرژانتین را بیشتر تماشا می‌کنم! مردم ایران خیلی شبیه به مردم ما هستند. مردم خوب و شادی دارید و با اینکه خیلی فاصله داریم مردم ما شبیه بهم هستند. در خانه ما به روی شما باز است.

تاریخ: 10 ژوئن 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت