نایت ملودی » سلامت » تغذیه » خواص مواد » فواید خوردن شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ

مصرف روزانه ۴۰ گرم شکلات تلخ در افراد مبتلا به استرس می تواند به کنترل نشانه های ناشی از استرس کمک کند.

شکلات ها انواع مختلفی دارند؛ نوع تلخ یا سیاه, شیری, مغزدار, رژیمی و انواع میوه ای. الان می خواهیم درباره شکلات تلخ صحبت کنیم.

ضد سرطان: شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان است. بنابراین مصرف آن مانع از ابتلا به انواع سرطان ها می شود اما نکته مهم این است که اگر شکلات تلخ همراه شیر مصرف شود, این خاصیت از بین می رود.
بنابراین شکلات تلخ باید به صورت خالص و بدون مصرف خوراکی دیگری خورده شود. بهترین میزان مصرف ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز است.

کنترل فشار: افرادی که فشار خونشان بالاست, می توانند با مصرف شکلات تلخ, شرایط شان را کنترل کنند. بررسی شرایط شش مرد و هفت زن ۵۵ تا ۶۵ ساله که دچار فشار خون بالا بودند نشان می دهد, مصرف شکلات تلخ باعث کاهش پنج درجه ای فشار «سیستولیک» یا بطنی (همان عددی که پزشک اول اعلام می کند) و دو درجه فشار «دیاستولیک» یا دهلیزی ( عدد کوچکتری که دوم اعلام می کند) می شود.

علت این ویژگی نیز وجود دانه های کاکائو در شکلات تلخ است.

تامین هیدرات کربن: میزان شکر این نوع شکلات کم است اما همین مقدار کم نیز می تواند نیاز بدن به هیدرات کربن را تامین کند. این نوع قند, سالم تر از تامین قند از طریق خوردن شکلات شیری است.
استرس و شکلات: مصرف روزانه ۴۰ گرم شکلات تلخ در افراد مبتلا به استرس می تواند به کنترل نشانه های ناشی از استرس کمک کند. این تاثیر مثبت ناشی از کاهش و کنترل سطح ترشح هورمون های استرس در فرد است.

قلب و شکلات: ترکیب های ضد التهابی و آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ, خطر بروز سکته قلبی را تا یک سوم کاهش می دهد. دلیل آن وجود پنی فنول ها و تاثیر آنها بر آزاد شدن «اکسیدنیتریت» در رگ ها و جلوگیری از گرفتگی دیواره رگ هاست.

پوست و شکلات: آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ, پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. به همین دلیل مانع از پیری پوست می شود.

آیا می دانید که مصرف شکلات تلخ می تواند میزان کلسترول خون به ویژه کلسترول بد خون را کاهش دهد.

علت این امر وجود آنتی اکسیدان های مختلف است. شاخص ترین نوع این آنتی اکسیدان ها, «پنی فنول ها» هستند. وجود این ترکیب ها به طور چشمگیری باعث کاهش و کنترل کلسترول خون به ویژه نوع بد آن می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت