مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » اخبار » کند و کاو » چاپ سه‌بعدی سلول‌های بنیادی جنین انسان برای نخستین بار

چاپ سه‌بعدی سلول‌های بنیادی جنین انسان برای نخستین بار

دانشمندان برای نخستین بار توانستند سلول‌های بنیادی جنین انسان را چاپ کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند اجزای تفنگ، بال‌ هواپیماها، غذا و بسیاری مواد دیگر را تولید کنند، با این حال شگفت‌انگیزترین و جدیدترین محصول آن‌ها سلول‌های بنیادی سه‌ بعدی جنین انسان لقب گرفته است.

محققان اسکاتلندی با استفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان “جوهر” در یک چاپگر سه‌بعدی امیدوارند بتوانند بافت‌ها و ارگان‌های چاپ‌شده سه‌بعدی را تولید کنند.

این تیم علمی از دانشگاه هریوت-وات از تکنیک دریچه‌محور برای انباشت سلول‌های زنده بر روی یک سطح استفاده کردند. در نتیجه تکنیک آن‌ها، این سلول‌ها در یک “بیو-جوهر” (bio-ink) شناور شدند.

آن‌ها توانستند قطرات کوچکی در اشکال و اندازه‌های متنوع را که هر یک شامل پنج سلول یا کمتر بودند، به بیرون بفشارند.

برای تولید انبوهی از سلول‌ها، این تیم نخست سلول‌ها را چاپ کردند و سپس آن‌ها را توسط بیوجوهر فارغ از سلول انباشت کردند که این کار به تولید قطرات کوچک بزرگ‌تر یا شبه‌کره‌های سلولی انجامید. سلول‌ها در درون این شبه‌کره‌ها جمع می‌شدند.

اندازه شبه‌کره کلیدی است زیرا سلول‌های بنیادی به شرایط ویژه‌ای برای عملکرد مناسب نیاز دارند و به این دلیل است که وجود چاپ سه‌بعدی کنترل شده برای تحقیقات سلول‌ بنیادی ارزشمند است.

در این آزمایشات پس از بیرون آمدن همراه با فشار از دریچه نازک، سلول‌ها هنوز زنده بودند و می‌توانستند به هر سلول دیگری در بدن تبدیل شوند.

به گفته پروفسور ویل ونمیائو شو، رهبر ارشد این تحقیق، این نخستین باری است که سلول‌های بنیادی جنین چاپ شده‌اند.

وی و همکارانش ابتدا قطرات کوچک را چاپ کردند اما در نهایت این قطرات به حدی دقیق بودند که شبه‌کره‌های سلولی را در اندازه و اشکال مختلف تولید می‌کردند. سلول‌ها همچنین شبه‌کره‌هایی را در چاه‌جوهر شکل دادند.

این محققان همچنین چندین آزمایش را برای اطمینان یافتن از این که آیا سلول‌ها از این فرایند چاپ جان سالم به در می‌برند، انجام دادند.

آن‌ها دریافتند که ۹۹ درصد از این سلول‌ها پس از گذر از خلال چاپ‌گر دریچه‌محور هنوز هم زیست‌پذیر و ماندنی بودند. این امر نشان می‌دهد که چاپگر هیچ گونه آسیبی به این سلول‌ها وارد نمی‌کند و بر دوام‌پذیری آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Biofabrication انتشار یافته است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت