مهارت های کلیدی در خیاطی

برخلاف گذشته، امروزه برخی از خانم های جوان و نوعروسان ارتباط بسیار خوبی با «چرخ خیاطی» برقرار نمی کنند. در گذشته های نه چندان دور بسیاری از دوخت و دوزها توسط مادر خانواده و با یک چرخ خیاطی معمولی انجام می شد اما امروزه با وجود آن که چرخ خیاطی ها بسیار پیشرفته شده است اما بسیاری از دختران جوان علاقه ای به استفاده از آن ندارند.

درحالی که پس از آغاز زندگی مشترک خواهند دید که یادگیری برخی از مهارت های اولیه خیاطی بسیار ضروری است در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم :

۱ – سنجاق قفلی های پراکنده را جمع کنید و آن ها را به وسیله یک پیپ پاک کن ( سیم کرک دار ) مانند گلوبندی به نخ بکشید. سپس دو سر پیپ پاک کن را به شکل حلقه ای به هم وصل کنید و انتهای آن را بپیچانید تا سنجاق قفلی ها از آن خارج نشود. هنگام استفاده می توانید سر آن را برعکس بپیچانید و باز کنید. اگر پیپ پاک کن در اختیار ندارید، می توانید این کار را با یک سیم معمولی روکش دار انجام دهید.

۲ – اگر سوزن چرخ خیاطی شما کند شده است و قابل استفاده نیست آن را دور نیندازید، بلکه خودتان می توانید آن را تیز و دوباره استفاده کنید. برای این کار کافی است یک سمباده را زیرسوزن چرخ قرار دهید و سوزن را چند بار درون آن فرو کنید. دوباره مانند اولش تیز خواهد شد.

۳ – برای راحت نخ کردن سوزن می توانید هنگام نخ کردن، یک برگ کاغذ سفید زیر سوراخ سوزن قرار دهید. به این ترتیب سوراخ سوزن مشخص تر می شود و زودتر می توانید آن را نخ کنید. همچنین می توانید هنگام نخ کردن سوزن، نوک انگشت شست و اشاره خود را با مقدار کمی اسپری مخصوص موی سر آغشته کنید و نوک نخ را بین انگشتان نگه دارید. به این ترتیب نخ سفت می شود و بی آن که چند شاخه شود، به راحتی می توانید نخ را داخل سوزن کنید. اگر این اسپری را ندارید می توانید از مقدار کمی محلول نشاسته و آب استفاده کنید و سرنخ را با آن آغشته کنید.

۴ – برای بریدن جا دکمه در پارچه های سفت و ضخیم، یک تکه صابون زیر آن بگذارید و آن را به وسیله یک تیغ ببرید.

۵ – برای نو و درخشان ماندن دکمه های فلزی و طلایی رنگ، از همان ابتدا آن ها را با یک ورقه لاک بی رنگ بپوشانید. این لاک از رنگ دکمه ها محافظت می کند.

۶ – اگر از اتوی بخار استفاده می کنید برای جلوگیری از رسوب جرم در اتوی بخار بهتر است به مخزن آب اتو به همراه آب به اندازه نصف پیمانه سرکه اضافه کنید تا مخزن اتوی شما رسوب نداشته باشد و لباس هایتان نیز سفیدک نزند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت