نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » سینما و تلویزیون » جشنواره ها » سانسورهای «رسانه ملی» علیه بانوان جشنواره!

جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد که مهمترین سورپرایز این برنامه که پخش زنده آن از طریق شبکه «نمایش» برای مخاطبان بود به یکی از تلخ ترین خاطرات مخاطبان از برنامه های زنده بدل گشت.

مساله اینجا بود که نه تنها کارگردانی تلویزیونی این مراسم به بدترین شکل ممکن صورت گرفته بود بلکه ممیزی دامنگیر تمام برنامه های تلویزیونی، این برنامه را نیز بدجوری متاثر ساخت. کارگردانی مبتدیانه این برنامه که در آن نماهای چند دوربین موجود در سالن به بدترین شکل ممکن مورد استفاده می گرفت سبب ساز آن شده بود که بسیاری از کلیپهایی که بخشهای مختلف افتتاحیه را به خود اختصاص داده بود توسط مخاطبان تلویزیون دیده نشود. مضحکتر آن که کارگردان این برنامه حدودا هفتاد درصد افتتاحیه را فقط و فقط با استفاده از دوربینی که در انتهای تالار و روبروی سن فیکس شده بود، پوشش می داد و همین مساله باعث می شد مخاطب فقط نمای باز و البته گنگی از اتفاقات روی سن را ببیند. باز اگر تعداد دوربینهایی که پوشش تصویری را انجام می دادند کم بود این نقطه ضعف آن قدرها ایراد نداشت اما در شرایطی که حداقل پنج دوربین تلویزیونی در تالار وحدت حضور داشتند این کم کاری فقط و فقط به بدسلیقگی کارگردان مربوط می شد.

به جز آن در لحظاتی که کلیپهایی از صفحه نمایش تالار وحدت پخش می شد هم نه تنها دوربین انتهای سالن بر روی صفحه نمایش زوم نمی کرد که به هنگام زوم کردن هم هیچ تطبیقی بین صفحه نمایش تالار و نمایشگرهای تلویزیون انجام نشده و مخاطب بیچاره یا پایین تصویر را نمی دید یا کناره های چپ و راست آن را!

اما این همۀ مشکل نبود؛ چراکه زشت ترین تصور ذهنی مخاطب نسبت به این پخش زنده زمانی شکل گرفت که در سه بخش نه فقط تصویر که صحبتهای دو تن از سرشناس ترین چهره های سینمای ایران سانسور شد! اولین سانسور در مورد فرشته طائرپور رخ داد که به عنوان برنده جایزه بهترین طراحی پوستر روی سن رفت و سخنانی درباره اوضاع سینما بیان کرد اما به جای پخش سخنان او، دوربین به استودیویی که از سوی شبکه «نمایش» در تالار وحدت فراهم شده بود رفته و مجری برنامه «سینمایش» به گفتگو با سیمون سیمونیان پرداخت!!!

در سانسور دوم باز هم این طائرپور بود که به همراه نگار آذربایجانی و به عنوان برنده بهترین طراحی آنونس روی سن رفت. این بخش هم حذف شد تا به صلاحدید مدیران رسانه ملی مخاطبان تماشاگر پرسشهای بی ربطی باشند که مجری «سینمایش» از جواد شمقدری می پرسید.

سومین سانسور افتتاحیه نیز به حضور مهری شیرازی گریمور برجسته سینما روی سن بازمی گشت. شیرازی روی سن آمده بود تا توسط مریلا زارعی و نیکی کریمی و به عنوان یکی از تقدیرشوندگان جشنواره سی و یکم، مورد تقدیر قرار گیرد ولی در اقدامی بی ربط مخاطب به جای تماشای صحبتهای شیرازی، صحبتهای دهها بار تکرار شده مهدی صباغ زاده درباره روند انتخاب فیلمهای جشنواره را شنید البته باز هم در همان استودیوی کذایی «سینمایش»!!!

باز اگر به جای تالار وحدت دوربین در ورزشگاه سانتیاگو برنابئوی مادرید قرار داشت و بنا بود یکی از مسابقات لالیگا یا همان جام برتر اسپانیا را تماشا کنیم این همه سانسور این قدرها آزاردهنده نمی نمود اما وقتی دوربین در دل شهر تهران یعنی خیابان حافظ و در تالار وحدت قرار دارد و بناست معتبرترین جشنواره وطنی یعنی جشنواره فیلم فجر را پوشش دهد آن هم جشنواره ای که همه شئونات اخلاقی در آن رعایت شده است این همه حذف، ممیزی و سانسور چه معنایی دارد جز عدم آگاهی مدیران تلویزیون از حیطه ای که در آن پای گذاشته اند. مدیرانی که تا می توانند از طریق رسانه های متبوع خویش به نقد سریالهای «جِم.تی.وی» می پردازند آیا فکر کرده اند که وقتی حتی از پوشش درست یک جشنواره کاملا ایرانی هم ناتوانند چطور انتظار دارند مخاطب، رسانه ملی را به رسانه های آن سوی آب ترجیح دهد!

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت