مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » موبایل » بررسی گوشی موبایل » گوشی های Nokia » بررسی تخصصی گوشی نوکیا Lumia 720

کمپانی نوکیا با پوشش دادن بخش گوشی های معمولی و رده بالای بازار اکنون توجه خود را به بخش گوشی های رده متوسط معطوف کرده است و امیدوار است که در این بخش نیز بخوبی بدرخشد. نوکیا Lumia 720 پیشگام سری گوشی های کمپانی نوکیا در کنگره جهانی موبایل سال جاری بود ،Lumia 720 معقول ترین بسته ویندوزفون ۸ است.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

صفحه نمایش : ۴٫۳ اینچ (۱۰٫۹۲ سانتیمتر) , ۴۸۰ × ۸۰۰ پیکسل , (تراکم ۲۱۷ پیکسل در هر اینچ)
دوربین : ۶٫۷ مگاپیکسل , ۲۸۴۸ × ۲۱۴۴ پیکسل
ذخیره سازی اطلاعات : ۸ گیگابایت , میکرو اس دی , حداکثر تا ۶۴ گیگابایت

مزایا
کمپانی نوکیا با پوشش دادن بخش گوشی های معمولی و رده بالای بازار اکنون توجه خود را به بخش گوشی های رده متوسط معطوف کرده است و امیدوار است که در این بخش نیز بخوبی بدرخشد. نوکیا Lumia 720 پیشگام سری گوشی های کمپانی نوکیا در کنگره جهانی موبایل سال جاری بود و بدون تردید بهترین گزینه کمپانی در توسعه میزان رشد آن در سه ماهه دوم سال جاری می باشد. Lumia 720 معقول ترین بسته ویندوزفون ۸ است که فنلاندی ها تاکنون طراحی کرده اند. با توجه به پیشرفت ویندوزفون در مقایسه با سال گذشته ، این سیستم عامل اکنون جایگاه سوم را در رقابت گوشی های هوشمند به خود اختصاص داده است وبعد از ios و آندروید قرار می گیرد. در هر حال باید پذیرفت که مایکروسافت و نوکیا پاسخ معنی داری برای پردازنده های چندهسته ای و صفحه نمایش های ۱۰۸۰p ندارند. بطورکلی می توان گفت که رده متوسط فرصت خوبی را در اختیار گوشی شیک و مجهز Lumia 720 قرار می دهد تا به اهداف بالاتری برسد. این گوشی در مقایسه با نوکیا Lumia 920 دارای دو مزیت است که می توان به ساختار باریک تر و وزن پایین تر آن اشاره کرد.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720
• پشتیبانی چهار باند GSM/GPRS/EDGE
• پشتیبانی چهار باند ۳G با ۲۱Mbps HSDPA و ۵٫۷۶Mbps HSUPA
• صفحه نمایش ۴٫۳ اینچ ClearBlack IPS LCD با وضوح WVGA و ۱۶ میلیون رنگ
• دوربین ۶٫۱ مگاپیکسل با کانون اتوماتیک ، لنز بسیار سریع F/1.9 و فلاش LED ، فیلمبرداری در وضوح ۷۲۰P در ۳۰fps
• دوربین ثانویه ۱٫۳MP
• سیستم عامل ویندوزفون ۸
• پردازنده دوهسته ای Krait در ۱GHZ ، پردازنده گرافیک Adreno 305 ، تراشه Qualcomm MSM8227 و ۵۱۲MB RAM
• Wi-Fi a/b/g/n و پشتیبانی دو باند
• گیرنده GPS با A-GPS و پشتیبانی GLONASS
• مسیریابی با راهنمای صوتی رایگان
• ۸GB حافظه داخلی و محل کارت حافظه microSD
• برطرف کردن نویز با میکروفن اختصاصی
• شتاب سنج داخلی ، حسگر ژیروسکوپ و Proximity
• سوکت صوتی استاندارد ۳٫۵ میلیمتری
• پورت microUSB
• بلوتوث ۳٫۰ با A2DP و EDR ، انتقال فایل
• ادغام SNS
• ادغام Xbox Live و مدیریت Xbox
• پشتیبانی NFC
• قطب نمای دیجیتال
• سرویس موسیقی نوکیا.
معایب :

• فاقد چندین نرم افزار مهم است ، برخی نرم افزارها به موجب ۵۱۲MB RAM ناسازگار می باشند
• رادیو FM ندارد
• File Manager در سطح سیستم ندارد
• میانبرهای صفحه قفل ندارد
• مسیریابی صوتی فقط به یک کشور محدود است

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

شبکه ، ارتباطات و اینترنت
نوکیا Lumia 720 از چهار باند GSM/GPRS/EDGE و چهار باند ۳G با HSPA با سرعت دانلود ۲۱Mbps و سرعت آپلود ۵٫۷۶Mbps پشتیبانی می کند. گزینه های ارتباط محلی آن شامل Wi-Fi a/b/g/n با Hotspot ، DLNA و بلوتوث استریو ۲٫۱ است. قابلیت انتقال فایل نیز وجود دارد.

حالت Mass Storage برای حافظه داخلی گوشی وجود دارد و می توانید فایل ها را در آن آپلود کنید. شرایط خاصی برای محل قرار دادن فایل وجود ندارد. در صورتی که گوشی دارای یک نرم افزار مناسب برای کارکردن با فایل باشد می توانید به آن دسترسی داشته باشید. از آنجایی که مدیر فایل ویندوزفون وجود ندارد ، فایل هایی که قابل تشخیص نیستند فقط روی کامپیوتر قابل دسترسی می باشند. این سیستم عامل ، موزیک و ویدئو و تصاویر و مستندات را شناسایی می کند اما در صورت داشتن یک فایلZIP یا RAR نمی توانید آن را در ایمیل ها پیوست کنید. علاوه بر ۸GB حافظه گوشی و microSD ،شما حداقل ۷GB حافظه SkyDrive Cloud در اختیار خواهید داشت.

NFC برای به اشتراک گذاشتن فایل نیز سودمند است و در سایر پلت فرم هایی که پشتیبانی NFC دارند نیز بخوبی کار می کند. NFC با بعضی لوازم جانبی مانند بلندگوی JBL Powerup نیز کار می کند که بطور اتوامتیک با قراردادن نوکیا Lumia 720 روی آن کار می کند و گوشی را شارژ نیز می نماید.

مرورگر اینترنتی در ویندوزفون ۸ به جدیدترین نسخه برای به روزرسانی ارتقاء یافت که کارایی منو را افزایش می دهد. نوار URL همواره قابل مشاهده است (نوار وضعیت در بالای صفحه بطوراتوماتیک مخفی می شود و می توان بهتر از فضای صفحه استفاده کرد) و دکمه Refresh نیز نزدیک آن قرار دارد. با استفاده از تنظیمات گسترده به گزینه های بیشتری دسترسی پیدا می کنید. نوار URL بعنوان نوار جستجو نیز بکار می رود که یک میانبر برای جستجوی موارد موردنظر است.

منوی مرورگر ساختار ساده ای دارد ، فقط نوار URL در پایین صفحه مشاهده می شود که آیکن بارگذاری مجدد ، در طرف چپ آن قرار دارد. با کشیدن انگشت روی این نوار بطرف بالا ، میانبرهایی برای Tabs ، موارد جدید ، علاقمندی ها ، اضافه کردن به علاقمندی ها ، اشتراک صفحه ، الصاق برای اجرا و تنظیمات ارائه می شود. منوی تنظیمات دارای گزینه هایی مانند محل ، کوکی ها و حذف تاریخچه مرور است و علاوه براین ، گزینه ای برای انتخاب نسخه های Desktop یا سایت موبایل نیز ارائه می دهد. کنترل ها در صفحه وب درست مانند کنترل ها در نرم افزارهای اصلی است. شما می توانید بطور همزمان بیش از شش tab را نیز باز کنید. هشت یا ده tab نیز بطور همزمان بخوبی کار می کنند.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

گزینه اشتراک گذاری بسیار جالب است زیرا علاوه براینکه می توانید آدرس های صفحه را در یک پیام ارسال کنید بلکه می توانید آن را با Xbox خود نیز به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب به راحتی می توانید یک صفحه را از گوشی به تلویزیون خود انتقال دهید و مرور را ادامه بدهید.
ویندوزفون ۸ دارای ابزار داخلی مدیریت داده موبایل است که Data Sense نام دارد. این برنامه می تواند مشخص کند که هر نرم افزار چقدر داده استفاده می کند و علاوه براین به شما کمک می کند تا با فشرده کردن صفحات وب و تصاویر پیش از ارسال آنها به مرورگر در داده صرفه جویی کنید. Data Sense براساس پشتیبانی اپراتور ارائه می شود. نوکیا مرورگر Express را برای ویندوزفون فراهم می کند که مستقل از اپراتور ، صفحات وب را فشرده می نماید اما تاکنون برای Lumia 720 موجود نشده است.

با مرورگر Xpress می توانید صفحات را برای حالت مشاهده Offline نیز ذخیره کنید تا مصرف داده کمتر شود. درست مانند مرورگر معمولی ، چندین Tab را می توان باز کرد.

این مرورگر با صفحه ای از بوک مارک ها که لینک های سریع نام دارد ، اجرا می شود. اما ویژگی “مجله” بسیار جالب تر است. شما چندین سایت را به آن اضافه می کنید و Xpress بطور اتوماتیک تیترهای جدید را بیرون میکشد. این ویژگی یک گزینه برای Filpboard و موارد مانند آن است. صفحات از مجله در Wi-Fi از پیش بارگذاری شده اند تا در داده موبایل ذخیره شوند و همچنین سریعتر باز شوند. ویژگی جالب دیگر ، Smart Text (متن هوشمند) است که یک ابزار جستجوی سریع و ترجمه روی صفحه می باشد. یک موزائیک زنده را می توان برای نظارت بر مصرف داده بکار گرفت.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

طراحی و امکانات ظاهری
نوکیا Lumia 720 دارای ابعاد ۱۲۷٫۹×۶۷٫۵×۹ میلیمتر است که باتوجه به صفحه نمایش ۴٫۳ اینچ آن می توانست کمی جمع و جورتر نیز باشد. برای مثال موتورلا RAZR i که داری صفحه نمایشی با همین اندازه است در هر جهت نیم سانتی متر کوتاهتر می باشد که در نگه داشتن گوشی در دست ، تفاوت ایجاد می کند. در هر حال کارکردن با نوکیا Lumia 720 راحت است و باریک ترین گوشی هوشمند نوکیا تا به امروز محسوب می شود. در این گوشی علیرغم داشتن صفحه نمایش ۴٫۳ اینچ به خوبی از فضای موجود استفاده نشده است و به راحتی می توان با آن کنار آمد بخصوص اگر دستان بزرگی نداشته باشید. این گوشی ۱۲۸ گرم وزن دارد و مانند Lumia 920 سنگین نیست با اینحال زمانی که آن را در دست می گیرید مقاوم به نظر می رسد و از استحکام لازم برخوردار است.

نوکیا Lumia 720 از زبان طراحی مدل Lumia 920 که پرچمدار کمپانی نوکیا است اطاعت می کند و مانند آن دارای یک ساختار یکپارچه پلی کربنات است. کمپانی نوکیا یک سری قاب های قابل تعویض نیز طراحی کرده است که امکان شارژ بی سیم را فراهم می کنند. این گوشی در رنگ های مختلف به صورت براق و مات وارد بازار می شود. نسخه های مات و براق این گوشی نسبتاً باریک به نظر می رسند.

باریک تربودن قسمت میانی گوشی به زیبایی ظاهری آن می افزاید. لبه های گرد نوکیا Lumia 720 موجب می شود این گوشی به خوبی در دست جا بگیرد و حتی باریک تر از آنچه هست به نظر برسد. صفحه نمایش منحنی نیز یک امتیاز در این گوشی محسوب می شود، بخصوص در کشیدن انگشت در کنار صفحه که اغلب در منوی ویندوزفون استفاده می شود. بطور کلی می توان گفت که نوکیا Lumia 720 در رده خود در میان جذاب ترین گوشی ها قرار دارد.

ترتیب قرارگیری کلیدها و کنترل ها در گوشی های هوشمند ویندوزفون ۸ نسبتاً مرتب است و نوکیا Lumia 720 نیز از این قانون پیروی می کند. خروجی صدای گوشی ، حسگر Proximity و دوربین ثانویه بالای صفحه نمایش قرار دارند. سه دکمه لمسی برای حرکت در منوی ویندوزفون ۸ زیر صفحه نمایش مشاهده می شود . میکروفن نیز در این قسمت وجود دارد .

محل کارت حافظه microSD در طرف چپ Lumia 720 قرار دارد و دارای یک طرح نامتعارف با یک محفظه کشویی است که با یک گیره کار می کند و مانند قبل یک پوشش روی محفظه ای که بصورت Pop-Up باز می شود ، ندارد.

کلید ولوم همراه با کلید پاور/ قفل و دکمه اختصاصی دوربین در طرف راست گوشی قرار دارند. کلید اختصاصی دوربین حتی در صورت قفل بودن گوشی نیز نرم افزار دوربین را اجرا می کند. هر سه کلید نسبتاً هموار می باشند و خیلی عالی واکنش نمی دهند با اینحال کارایی آنها رضایت بخش است.

سوکت صوتی ۳٫۵ میلیمتری در بالای نوکیا Lumia 720 در کنار محفظه میکروسیمکارت قرار دارد. پورت microUSB و میکروفن اصلی در پایین گوشی مشاهده می شود.

دوربین ۶٫۱ MP با لنز Carl Zeiss در قاب پشت گوشی وجود دارد که فلاش LED و میکروفن ثانویه در کنار آن قرار گرفته اند. سه کانکتور فلزی کوچک در قسمت پایین قاب پشت مشاهده می شود که به شما امکان می دهد پوشش اختیاری شارژ بی سیم را وصل کنید. بلندگو نیز در پایین گوشه چپ قرار دارد.

ساختار یکپارچه نوکیا Lumia 720 به این معنی است که راهی برای دسترسی به باطری ۲۰۰۰mAh وجود ندارد زیرا این باطری زیر قاب پشت قرار گرفته است. باطری در یک شبکه ۳G در حالت آماده به کار حداکثر ۵۲۰ ساعت و در مکالمه تا ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام می آورد.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

صفحه نمایش
نوکیا Lumia 720 دارای یک صفحه نمایش ۴٫۳ اینچ ClearBlack IPS LCD با وضوح WVGA است. در دنیای صفحه نمایش های ۱۰۸۰p ، تراکم پیکسل ۲۱۷ppi خیلی جالب نیست اما پلت فرم ویندوزفون ۸ طوری طراحی شده است که تراکم نسبتاً پایین پیکسل آن نشان داده نمی شود. اگرچه در زمان مرور تصاویر یا مرور در وب ، Lumia 720 قادر نیست جزئیات را بخوبی نشان دهد اما در اکثر مواقع وضوح WVGA کافی می باشد.

علاوه براین تعداد گوشی های کمی در ردیف قیمت Lumia 720 قرار دارند که صفحه نمایش هایی با وضوح ۷۲۰p ارائه می دهند. زوایای دید صفحه نمایش بسیار عالی است و در تمامی موارد محتوای روی صفحه نمایش بخوبی خوانده می شود. میزان خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید نیز رضایت بخش است.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

تماس و دفترچه تلفن
People Hub بهترین دفترچه تلفن / دفترچه اجتماعی تا به امروز می باشد. نخستین صفحه از بخش People لیستی از تمامی مخاطبین (مخاطبین گوشی ، دوستان شبکه اجتماعی ، دوستان ایمیل و … ) را با میانبر جستجو و یک دکمه برای اضافه کردن مخاطب نشان می دهد. مخاطبین را می توان براساس الفبا مرتب کرد و آنها را با مربع های رنگی با یک حرف ارجاع داد. کاربر می تواند روی هریک از این باکس های حروف ضربه بزند و صفحه کل حروف مارکدار الفبا را که درحال استفاده می باشند نشان می دهد. برای مرور در یک بخش از لیست می توانید روی حروف مربوطه ضربه بزنید.

مخاطبین براساس اسم کوچک یا اسم فامیل تفکیک می شوند و می توان آنها را بصورت “First Last” یا “Last First” نشان داد (این دو تنظیمات جداگانه ای دارند). کاربر همچنین می تواند دوستان فیس بوک را بحساب آورد یا آنها را از لیست خارج کند ، فقط دوستانی را که دارای شماره تلفن هستند وارد کند و چندین حساب را برای همگام سازی با آن اضافه نماید.

با کشیدن انگشت به کنار صفحه فقط رویدادهای جدید از تمامی مخاطبین شبکه های اجتماعی نشان داده می شوند. اگر بار دیگر انگشت خود را در کنار صفحه بکشید مخاطبینی را که اخیرا با آنها تماس گرفته اید قابل مشاهد می باشند. در عوض Favorites می توانید یک مخاطب را روی صفحه اصلی قرار دهید.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

Tabs بعدی Rooms و Groups است. Groups یک روش آسان برای مرتب کردن مخاطبین می باشد. ویژگی های “پیام برای همه” و “ایمیل برای همه” نیز وجود دارد. به روزرسانی وضعیت از مخاطبین گروه بندی شده از شبکه های اجتماعی مختلف جمع آوری می شود و شما به آلبوم های عکس آن لاین آنها نیز دسترسی پیدا می کنید.

گروه ها را می توان برای دسترسی آسان تر روی صفحه اصلی الصاق کرد. ویژگی Rooms درواقع چت روم هایی است که دارای مخاطبینی از دفترچه تلفن و حساب های اجتماعی است.

Me Card ، پروفایل خود کاربر است که از آنجا می توان به روزرسانی وضعیت را ارسال نمود ، به روزرسانی چت را تنظیم کرد ، محل ها را علامتگذاری نمود. علاوه براین می توانید عکس پروفایل خود را تغییر دهید. Tab دیگر در Me Card امکان مشاهده هشدارها را فراهم می کند و What’s new به شما امکان می دهد به روزرسانی وضعیت خود را مشاهده نمایید.

با مشاهده پروفایل یک مخاطب می توان عکس آن را مشاهده کرد که زیر آن ویژگی هایی مانند ” تماس با موبایل” ، “پیام متنی به موبایل” ، “نوشتن روی Wall” ، “مشاهده وب سایت” و … وجود دارد. زیر هر ویژگی نیز هدف آن در فونت کوچکتر (شماره تلفن ، ایمیل ، URL سایت) و اینکه آن اطلاعات از کجا آمده اند (گوگل ، فیس بوک و …) قابل مشاهده است.

SoftKeys امکان قراردادن یک مخاطب ، لینک دو یا چند مخاطب از سرویس های مختلف و ویرایش را فراهم می کنند. با کشیدن انگشت به کنار صفحه “پنل موارد جدید” ایجاد می شود که جدیدترین به روزرسانی ها و رویدادها از آن مخاطب را نشان می دهد. در زمان ویرایش یک مخاطب می توان چندین شماره تلفن و آدرس ایمیل از انواع مختلف (منزل ، محل کار و …) ، زنگ شخصی ، یادداشت یا زمینه های متفاوت (تاریخ تولد ، وب سایت ، محل دفتر و …) را اضافه کرد.

نرم افزار گوشی ، تاریخچه تماس ، میانبر به پست صوتی ، شماره گیر و دفترچه تلفن را نشان می دهد. Tile زنده گوشی تعداد تماس های ناموفق و صفحه قفل را نشان می دهد. شماره گیر بسیار ساده است و بصورت صفحه کلید گوشی با دکمه Call و Save می باشد. شماره گیری هوشمند وجود ندارد اگرچه بخش People بخوبی مخاطبین را پیدا می کند. در عوض می توان از شماره گیری صوتی استفاده کرد.

درصورت دریافت تماس ، عکس مخاطب به صورت تمام صفحه ظاهر می شود و برای ظاهر شدن دکمه های پاسخ و رد تماس می توانید آن را بطور کشویی بطرف بالا ببرید. بدین ترتیب تماس ها بطور تصادفی پاسخ داده نشده و رد نمی شوند. شاخص های وضعیت طبق پیش فرض پنهان هستند (بجز ساعت) اگرچه با ضربه زدن سریع در بالای صفحه می توان آنها را ظاهر کرد.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

پیام رسانی
بخش پیام رسانی در ویندوزفون از کارایی عالی برخوردار است. زنجیرها درواقع بنیان تمامی پیام های غیر ایمیل می باشند. اگرچه نوعی از حالت مشاهده ، مکالمه ، پیام های SMS ، فیس بوک و Windows Live را با هم نشان می دهد. بخش پیام رسانی در ویندوزفون ، شکاف بین پیام های متنی ، چت و پیام های اجتماعی را ازبین می برد. بخش های دیگر نیز همین کار را برای ویژگی های مربوطه انجام می دهند و همه موارد را ساده می کنند. بطورکلی پیام رسانی دارای دو Tab است که شامل زنجیره ها و آن لاین می باشد. Online Tab نشان می دهد که چه کسانی آن لاین هستند و بدین ترتیب پیدا کردن افراد موردنظر بسیار آسان می شود.

در حالت زنجیره ها ، یک زنجیره جدید برای هر شخصی که چت را با آن آغاز می کنید ایجاد می شود. پیام ها بصورت کادرهای گفتار نشان داده می شوند و یک برچسب در طرف چپ ، نوع پیام را نشان می دهد که می تواند پیام متنی ، فیس بوک یا Live Messenger باشد. برچسب ها فقط زمانی که مکالمه به یک پلت فرم متفاوت انتقال می یابد ، قرار داده می شوند. کاربر می تواند انتخاب کند که کدام پلت فرم برای ارسال پاسخ مورد استفاده قرار گیرد و کادر متن یادآوری می کند که چه چیزی را مورد استفاده قرار می دهید مانند “چت در فیس بوک”.
پیام های جداگانه را می توان کپی و حذف کرد یا به دیگری ارسال نمود. امکان حذف کل زنجیره نیز وجود دارد ، امکان کپی بخشی از پیام وجود ندارد. کاربر نمی تواند چیزی ا به پیام های فیس بوک پیوست نماید و برای این کار باید از MMS استفاده کنید. ویژگی صندوق پست صوتی نیز بخشی از این سیستم عامل جدید است که امکان خواندن پیام های پست صوتی را درعوض گوش کردن به آنها فراهم می کند.

یکی از ویژگی های موردنیاز برای ایمیل ، صندوق پستی یکپارچه بود که ویندوزفون ۷٫۵ آن را ارائه می دهد. اکنون می توان چندین صندوق پستی را لینک داد و بنابراین یک محل برای چک کردن پیام های جدید وجود دارد. با لینک دادن چندین صندوق پستی بطور اتوماتیک Tiles زنده آنها نیز ادغام می شود. برای هر حساب می توان در پوشه های جداگانه مرور کرد که امکان مشاهده پیام ها را فقط از یک حساب ایمیل فراهم می کند حتی اگر آن لینک شده باشد.
در حالت مشاهده مکالمه ، ایمیل های مبادله شده بین کاربر و مخاطب براساس ترتیب زمانی نشان داده می شوند و براساس موضوع ، گروهبندی خواهند شد. این درواقع سبک نمایش Gmail است و بهترین روش برای دنبال کردن یک مکالمه در ایمیل می باشد. هر مکالمه ایمیل با یک موضوع ارائه می شود و تعداد پیام ها و تعداد پیام های جدید نشان داده می شود. با ضربه زدن روی یک مکالمه می توان اندازه آن را بزرگتر کرد تا پیام ها و یک خط از هر پیام نشان داده شود.

برای خواندن یک پیام می توانید روی آن ضربه بزنید ، با این روش می توان برای مرور در مکالمه به پیام قبلی / بعدی نیز رفت. کاربر می تواند ایمیل های جداگانه را علامتگذاری کند ، آنها را بصورت خوانده شده / خوانده نشده مشخص نماید ، پیام Flag را تعیین و یا حذف نماید. امکان جستجوی کل Mail برای ایمیل های جداگانه وجود دارد. این ویژگی بخصوص برای کاربرانی که صندوق پستی های بزرگ دارند ، سودمند است.

برای وارد کردن متن در این گوشی از یک صفحه کلید پیش فرض QWERTY استفاده می شود که دارای حالت افقی و عمودی است. این سبک در تمامی گوشی های ویندوزفون یکسان است و فقط می توان زبان صفحه کلید را تغییر داد و فرهنگ لغتی را که لغات را نشان می دهد دوباره تنطیم نمود. کار با این صفحه کلید بسیار راحت است و دارای واکنش صوتی می باشد. صفحه کلید واکنش ویبره ندارد و نمی توان آن را فعال کرد.

انتخاب متن بسیار آسان است اما کمی طول میکشد تا به آن عادت کنید. فقط کافی است انگشت خود را به مدت یک یا دو ثانیه روی متن نگه دارید و سپس رها کنید. در این صورت متن مارکدارد می شود و سپس می توانید مکان نمای ابتدا و انتها را حرکت دهید تا میزان متن انتخابی تنظیم شود. یک آیکن کوچک برای کپی ظاهر می شود و متن انتخابی را می توان در هر جا Paste کرد.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

نرم افزار و سرگرمی
ویندوزفون ۸ سیستم عامل اصلی گوشی های هوشمند نوکیا است و کمپانی فنلاندی نوکیا تلاش می کند تا حد امکان امتیازات بیشتری به برند Lumia اضافه کند. این به معنی سرویس ها و نرم افزارهای اختصاصی است نه موارد شخصی که به منو افزوده می شود. مایکروسافت در زمینه شخصی سازی های منو خیلی سخاوتمند نیست. با فشار دادن دکمه باز کردن قفل ، صفحه قفل ظاهر می شود که تاریخ و زمان فعلی ، رویدادهای تقویم ، ایمیل ها و تماس های ناموفق را نشان می دهد. با فشاردادن هر یک از کلیدهای ولوم ، سوئیچ ولوم و کنترل های موسیقی در بالای صفحه ظاهر می شوند.

مایکروسافت حداقل یک ویژگی جدید برای صفحه قفل اضافه کرده است که سرویس Live Apps نام دارد و به گوشی امکان می دهد تا مستقیماً با نرم افزارهایی که انتخاب کرده اید به روزرسانی شود. پیش زمینه صفحه قفل را می توان از طریق نرم افزارها کنترل کرد. یکی از نرم افزارهای نصب شده را می توان برای انتخاب تصویر تنظیم کرد (برای مثال ، تصاویر زمینه زیبای Bing یا عکس هایی از حساب فیسبوک). پخش موسیقی نیز می تواند تصویر صفحه قفل را به جلد آلبوم تراک در حال پخش ، تغییر بدهد.

با کشیدن انگشت بطرف بالا روی صفحه قفل ، منوی Modern با موزائیک های زنده ظاهر می شود که یک ماتریس عمودی از این موزائیک ها است و به دلخواه می توان آنها را مرتب کرد. با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی یک نرم افزار و انتخاب pin برای اجرای گزینه می توان هر آیتم را در ماتریس قرار داد.

ویندورفون ۸ موزائیک های زنده با قابلیت تنظیم اندازه را معرفی می کند. با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی یک مورائیک ، گزینه تنظیم اندازه همراه با unpin ظاهر می شود. شما می توانید بین اندازه یک چهارم ، نرمال و دو برابر ، یکی را انتخاب کنید. براساس اندازه انتخابی شما اطلاعات مختلفی در موزائیک نشان داده می شود. اگر کوچک ترین موزائیک را انتخاب کنید فقط یک آیکن ثابت نشان داده می شود در حالی که دو اندازه بزگتر ، اطلاعات بیشتری را ارائه می دهند.

هر یک از موزائیک های زنده ، اطلاعات مربوطه مانند تاریخ فعلی را همراه با رویدادهای تقویم ، تماس های ناموفق ، ایمیل های خوانده نشده و … را نشان می دهد. برای مثال ، مورائیک های Marketplace تعداد به روزرسانی موجود را نشان می دهد درحالی که موزائیک Pictures درواقع یک نمایش اسلاید از عکس های شماست. داشتن تمامی این اطلاعات با هم ، بسیار خوب است. شما می توانید آنها را نوعی از Widgets صفحه اصلی در نظر بگیرید. WP8 از امکان اجرای همزمان چند برنامه نیز برخوردار است و در اکثر موارد این ویژگی به روش iOS انجام می شود. نرم افزارهایی که در پیش زمینه نیستند بصورت معلق می باشند اگرچه OS روش هایی برای آن دارد. اما درست مانند iOS درصورت نیاز ، یک نرم افزار می تواند در زمینه اجرا شود.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

برای سوئیچ بین نرم افزارها باید کلید Back را فشار داده و نگه دارید. نمونه های کوچک از تصاویر نرم افزارها ظاهر می شود و براساس زمان از چپ به راست مرتب می شوند. با کشیدن انگشت بطور افقی در لیست می توانید یک نرم افزار را انتخاب کنید و با ضربه زدن روی آن می توانید به نرم افزار در حال اجرا یا معلق برگردید. برای خروج از یک نرم افزار باید آن را به جلو بیاورید و از کلید Back برای بستن آن استفاده کنید. با باز کردن منوی تنظیمات دو سری گزینه نشان داده می شود ، درست مانند صفحه آغازین می توانید با کشیدن انگشت روی صفحه بین سیستم و نرم افزارها سوئیچ کنید. سیستم تمامی تنظیمات را پوشش می دهد که شامل صداها ، رنگ ، تم ، Wi-Fi ، بلوتوث ، حساب ها و … است. تنظیمات نرم افزار به شما امکان می دهد تا تمامی نرم افزارهای موجود در گوشی را تنظیم کنید.

در ویندوزفون ۸ سوئیچ های سریع وجود ندارد و بنابراین باید هر بار به منوی تنظیمات بروید تا Wi-Fi ، بلوتوث ، GPS و… را فعال کنید. ویژگی دیگری که در ویندوزفون ۸ وجود ندارد محلی است که در آن بتوانید تمامی هشدارها از نرم افزارهای مختلف را مشاهده کنید. موزائیک های زنده ، هشدارهایی از هر نرم افزار را تا حدودی نشان می دهند اما فضای کافی برای مواردی مانند موضوع ایمیل و مانند آن ندارند در حالی که بخش هشدار در آندروید و ios از این قابلیت برخوردار است. مایکروسافت تایید کرد که در حال آماده سازی یک ویژگی مانند آن است و اینکه در به روزرسانی بعدی به ویندوزفون ۸ شاهد آن خواهیم بود.

ویندوزفون ۸ از طریق TellMe با صدا نیز کار می کند. شما می توانید از گوشی بخواهید مواردی را که دیکته می کنید با صدای بلند بخواند ، بطور صوتی جستجو کنید و… . آندروید این کار را با Google Voice و اپل با Siri انجام می دهد. اگرچه دستیار مجازی ویندوز قادر به اجرای این ویژگی ها نیست.

یکی از ویژگی های جدید فراهم شده توسط WP8 “حیطه کودکان” نام دارد. شما می توانید نرم افزارها و انواع محتوا را انتخاب کنید و برای آنها رمز تعیین نمایید و بدین ترتیب با خیال راحت می توانید گوشی خود را در اختیار فرزندتان قرار دهید بدون اینکه نگران برهم خوردن تنظیمات یا دسترسی کودک به محتوای نامناسب باشید. ویژگی “حیطه کودکان” پس از فعال شدن با کشیدن انگشت بطرف چپ روی صفحه قفل قابل دسترسی است. بدون رمز امکان برگشت به صفحه اصلی یا صفحه استاندارد قفل وجود ندارد. اگرچه این نوع حفاظت شامل افتادن ناگهانی روی زمین نمی شود.

مایکرسافت تلاش می کند تا برای کاربران تجاری نیز جذاب شود. یک کمپانی می تواند Hub خود را ایجاد کند که پرسنل در آن به اخبار ، تقویم و سایر اطلاعات که در کارشان سودمند است دسترسی پیدا کنند. کمپانی ها همچنین می توانند نرم افزارهای خود را ایجاد کنند که فقط پرسنل قادر به نصب آن می باشند. نوکیا Lumia 720 در مقایسه با دو گوشی دیگر ویندوزفون ۸ از تراشه ای با قدرت پایین تر استفاده می کند (Qualcomm MSM8227 در مقایسه با MSM8960 )

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

موسیقی و رادیو
نوکیا سرویس موسیقی خود با عنوان Music را در نرم افزار پیش فرض موسیقی + ویدئو قرار داده است که پخش موسیقی را بصورت رایگان ارائه می دهد و دارای یک فهرست گسترده از تراک ها است. این برنامه درحالی که بر مبنای پخش درحال دانلود است شما می توانید تراک ها را در Music بصورت Offline موجود نمایید (اگرچه به صورت موقت روی گوشی باقی می مانند).

Music با سرویس هایی مانند Pandora نیز رقابت می کند و شما می توانید لیستی از خوانندگان موردنظر را به آن بدهید تا بطور اتوماتیک یک لیست بدلخواه شما ایجاد نماید. برخلاف سرویس های رقیب می توانید در آهنگ های یک خواننده خاص مرور کنید و حتی بعضی از آهنگ ها را خریداری نمایید. نمودارهای بسیاری وجود دارد (مانند پرفروش ترین ها ، بهترین های ۲۰۱۲ و …).

بخش مرکزی Nokia Music ، رادیوی Mix نام دارد که ترکیبی از آهنگ ها را در عوض تراک هایی که به صورت دستی انتخاب شده اند پخش می کند. شما همچنین می توانید موسیقی خود را با این نرم افزار پخش کنید و آلبوم ها و آهنگ های جداگانه را برای اضافه شدن به این مجموعه خریداری نمایید.
نرم افزار نوکیا مزایای دیگری نیز دارد و به چندین گزینه برای پیش تنظیمات اکولایزر مجهز است که شامل ارتقای هدفون های دالبی می باشد. درصورت تمایل به یک خواننده ، نرم افزار به شما کمک می کند تا آهنگ هایی نزدیک به آن را پیدا کنید.

Media Player پیش فرض ویندوزفون ۸ در بخش موسیقی و ویدئو وجود دارد که دارای لوگوی Xbox است. با اجرای آن ، تاریخچه نشان داده می شود که دسترسی سریع کاربر به دو مورد اخیری را که پخش شده اند فراهم می کند. همچنین می توانید به منوی کامل بروید و نرم افزار پخش موسیقی یا ویدئو را اجرا کنید. Podcast صوتی و تصویری را مشاهده کنید یا به آن گوش دهید یا به MarketPlace بروید.
بخش موسیقی از آلبوم ها ، آهنگ ها ، فهرست پخش ، انواع و خوانندگان تشکیل شده است. ویدئوها شامل همه ، تلویزیون ، موزیک ویدئو ، فیلم ها و موارد شخصی است و می توان از این گروهها برای تفکیک ویدئوها در زمان همگامسازی با Zune استفاده کرد. سومین بخش ، Podcasts است که در آن می توان کل Podcasts صوتی و تصویری دانلود شده را ذخیره کرد.

نرم افزار پخش موسیقی ساده است و منوهای مناسبی دارد. اگرچه پیش تنظیمات اکولایزر و امکان مرور در یک آهنگ با کشیدن انگشت روی صفحه وجود ندارد. کاربر باید دکمه های rewind/FF را فشار داده و نگه دارد تا سریع در آهنگ ها جلو و عقب برود. دکمه های Favorite ، تکرار و انتخاب تصادفی اکنون بطور افقی در کنار جلد آلبوم قرار دارند و پشت آن مخفی نشده اند.

این نرم افزار برای پخش موسیقی نسبتاً استاندارد است. تراک ها براساس خواننده ، آلبوم و لیست پخش تفکیک می شوند و علاوه براین می توانید تمامی آهنگ ها را مشاهده کنید. منوی برنامه شباهت زیادی به نرم افزار قدیمی پخش موسیقی دارد اما زیر جلد آلبوم ، سه آهنگ بعدی را که پخش می شوند بصورت لیست نشان می دهد. این ویژگی در صورت استفاده از انتخاب تصادفی ، بسیار سودمند است. روشی برای مرتب کردن مجدد و دستی آهنگ ها وجود ندارد اگرچه می توانید آنها را دوباره بطور تصادفی انتخاب کنید.

پخش ویدئو دارای منوی بسیار ساده ای است. کنترل سریع جلو بردن و به عقب برگرداندن ، نوار پیشروی برحسب زمان و دکمه اندازه ویدئو که به حالت تمام صفحه سوئیچ می کند ، وجود دارد. نرم افزار پخش ویدئو در ویندوزفون ۸ در مقایسه با ویندوزفون ۷٫۵ از فرمت های بیشتری پشتیبانی می کند و اکنون با فایل های Xvid ، Divx و ویدئوهای MP4 تا حداکثر وضوح ۱۰۸۰p کار می کند. با اینحال از زیرنویس پشتیبانی نمی کند. از آنجایی که ویندوزفون ۸ مستقل از Zune است به راحتی می توانید ویدئوها را از کامپیوتر خود در حالت USB Mass Storage آپلود نمایید. نوکیا Lumia 720 رادیو FM ندارد.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

دوربین
نوکیا Lumia 720 دارای یک دوربین ۶٫۱ مگاپیکسل با منفذ F /1.9 است که تاکنون گسترده ترین منفذ لنز در یک گوشی موبایل محسوب می شود. دوربین به یک فلاش LED مجهز است. حسگر در طرف کوچک آن دارای منفذ ۱/۳٫۶ اینچ می باشد. هیبرید بودن آن به لنز دوربین در نوکیا Lumia 820 و ۹۲۰ شباهت دارد و با نسبت صفحه ۴:۳ و ۹:۱۶ نیز نسبتاً خوب کار می کند. زمانی که به حالت صفحه گسترده سوئیچ می کنید فقط ۱۲ درصد وضوح را از دست می دهد و این در حالی است که از دست دادن وضوح در حسگرهای متعارف ، ۳۳ درصد است. منوی دوربین ساده است. نمایاب و نواری از کنترل ها در طرف راست قرار دارند که از بالا به پایین شامل سوئیچ عکاسی/فیلمبرداری ، سوئیچ دوربین جلو / عقب ، فلش و تنظیمات گسترده است. در طرف چپ یک فِلش وجود دارد که شما را به تصاویر ایجاد شده با دوربین می برد. امکان استفاده از ویژگی کشیدن انگشت روی صفحه نیز وجود دارد.

نرم افزار دوربین در ویندوزفون تنظیمات بسیار گسترده ای دارد که شامل صحنه ها ، جلوه های ویژه ، تعادل رنگ سفید ، کنتراست ، اشباع رنگ ، شفافیت ، ISO و … است. با یک بار فشار دادن کلید دوربین می توان قفل گوشی را باز کرد و نرم افزار دوربین را اجرا نمود.
دوربین نوکیا Lumia 720 سرعت بالایی ندارد و چند ثانیه طول میکشد تا عکس بگیرد. Lenses یک ویژگی قدرتمند است که کارایی دوربین را افزایش می دهد و سایر نرم افزارها در منوی آن تداخل ایجاد نمی کنند. مستقیما از نرم افزار اصلی دوربین می توان به این ویژگی دسترسی پیدا کرد (آنها بصورت لیستی از نرم افزارهای نصب شده نشان داده می شوند و این درصورتی است که بخواهید یک Lens را روی صفحه Start الصاق نمایید).

نوکیا Smart Shoot Lens را نیز بصورت از پیش نصب شده قرار داده است که از کارایی لازم برخوردار است و علاوه بر آن می توانید پانوراما و سینماگراف را نیز دانلود کنید. Smart Shoot از تکنولوژی Scalado استفاده می کند که چندین عکس می گیرد و می توانید هر یک از آنها را برای ذخیره کردن انتخاب کنید (نوعی از حالت Burst). همچنین می توانید بهترین چهره را انتخاب کنید و در چهره های مختلف یک شخص در زمان عکس گرفتن دوربین ، مرور نمایید. سومین گزینه ، Erase است که اشیای درحال حرکت را حذف می کند.

Lenses بیشتر نوکیا را می توان به صورت رایگان بدست آورد ، پانوراما ( یک پانورامای Sweep ) ، سیما گراف ( از یک صفحه ، GIF های انیمیشن ایجاد می کند ) ، Glam Me ( ارتقا برای تصاویر خودنگاره ) ، Sophie Lens (فیلترهای مختلف عکس ) و CNN (برای ارسال در ویدئوها و عکس های iReport ). یک Lens جالب دیگر از نوکیا ۲InstaWithLove# است که یک عکس مانند Instagram ( نمایش مشخصات عمومی ) ایجاد می کند و می توانید آن را به یک Feed جهانی ارسال نمایید. سه Lens دیگر که توسط مایکروسافت ایجاد شده و قابل توجه است شامل Photo Synth می باشد که می تواند تصاویر پانوراما مانند Photo Sphere را ایجاد کند. Blink ، پشت سرهم عکس می گیرد و تثبیت کننده تصویر را اجرا می کند. Translater نیز متن نوشته شده را با دوربین اسکن می کند و همانطور که از نام آن پیداست ، متن را به زبان دیگر ترجمه می نماید. کیفیت عکس های گرفته شده با دوربین نوکیا Lumia 720 رضایت بخش است.

منوی دوربین فیلمبرداری مانند دوربین عکاسی است و ویژگی های بسیاری دارد. می توان میزان کنتراست ، اشباع رنگ و شفافیت را تنظیم کرد ، تعادل رنگ سفید یا میزان نوردهی را تغییر داد و جلوه های ویژه تصویر را اضافه نمود. همچنین می توان از LED بعنوان نور ویدئو استفاده کرد. دوربین این گوشی در وضوح ۷۲۰p بصورت فایل های MP4 و در سرعت ۱۰٫۵ Mbps فیلمبرداری می کند.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

سایر امکانات
Photos Hub تا حد زیادی مانند ویندوزفون ۷٫۵ است. کاربر می تواند یک عکس را بعنوان زمینه برای Hub تنظیم کند یا آن را طوری تنظیم نماید که عکس های مختلف را بطور تصادفی انتخاب کند. قابلیت جدید به نرم افزارها امکان می دهد تا در Photos Hub ادغام شوند. برای مثال ، نرم افزار جلوه های ویژه یک عکس می تواند گزینه های خود را درست در Hub ارائه دهد. صفحه اصلی Photos Hub دارای چهار گزینه است که شامل نوار دوربین ، آلبوم ها ، تاریخ و People است. با کشیدن انگشت بطرف چپ ، موارد جدید نشان داده می شود که گالری های جدید عکس صفحات Like شده و دوستان فیس بوک را نشان می دهد. با کشیدن دوباره انگشت روی صفحه می توانید عکس های دلخواه خود را همراه با نرم افزارهایی که مجهز شده اند ، مشاهده کنید.

گزینه آلبوم ها دارای نوار دوربین است که عکس های سیستم و تمامی آلبوم های فیس بوک بصورت از پیش بارگذاری شده در آن وجود دارند. با کشیدن انگشت بطرف چپ تمامی عکس های بصورت تفکیک شده براساس تاریخ نشان داده می شوند. نمی توان عکس های جداگانه نوار دوربین را برای آلبوم ها تعیین کرد. بخش People به کاربر امکان می دهد تا دوستان خود را انتخاب کند و بدین ترتیب گالری عکس آنها در فیس بوک در Pictures Hub نشان داده می شود. این ویژگی برای کاربران شبکه اجتماعی بسیار سودمند است.

نوار دوربین کل مجموعه عکس ها و ویدئوهای گوشی را بصورت یک ماتریس ۴×۵ ادغام می کند. امکان تغییر دادن تصویر نوار دوربین وجود ندارد. یک عکس را می توان در حالت عمودی یا افقی مشاهده کرد. با دوبار ضربه زدن روی یک عکس یا نیشگون گرفتن صفحه می توان روی عکس زوم کرد. نوار دوربین اندازه عکس ها را کوچک نمی کند و می توانید آنها را در وضوح کامل مشاهده کنید. گزینه های اشتراک شامل پیام رسانی ، ایمیل ، فیس بوک یا SkyDrive مبتنی بر Cloud است. در زمان آپلود کردن عکس ها به فیس بوک یا Windows Live ، این سیستم عامل ، چهره های tag نشده را پیدا می کند و امکان برچسب گذاری آنها را پیش از آپلود فراهم می نماید.

دکمه شیشه مانند در نوکیا Lumai 720 شما را به نرم افزار جدید جستجوی Bing می رساند. زمانی که روی Bing جستجو می کنید یکی از مواردی که ممکن است بصورت نتیجه مربوطه ارائه شود ، یک نرم افزار از MarketPlace است. این ویژگی App Connect نام دارد. برای مثال ، جستجو برای “سفر” یک نرم افزار برای ابزار سفر ارائه می دهد.

از صفحه پیش فرض Bing به سه ویژگی جستجو دسترسی پیدا می کنید که نخستین آنها Local Scout است که امکان جستجوی نقاط مختلف اطراف را فراهم می کند. اسکنر دوربین نیز وجود دارد که می تواند از متن عکس بگیرد ، OCR را اجرا نماید و آن را به زبان دیگر ترجمه کند. این به لنز دوربین Bing Vision معروف است. سومین گزینه ، ویژگی تشخیص آهنگ است که نام تراک و خواننده را به شما می دهد و شما را به فروشگاه موسیقی می برد تا تراک موردنظر را خریداری کنید. Bing همچنین تلاش می کند تا به بخشی از صفحه اصلی تبدیل شود ، برای مرور در ویدئوهای برتر ، فیلم هایی که بطور محلی پخش می شوند و عناوین برتر می توانید انگشت خود را روی صفحه به طرف چپ بکشید.

Marketplace ویندوزفون که اکنون Store نام دارد هنوز به پای فروشگاه نرم افزاری اپل و Play Store گوگل نمی رسد. تعداد نرم افزارهای موجود آن بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ نرم افزار است و این نرم افزارها که بطور خاص برای ویندوزفون ۸ نوشته شده اند روی نسخه های قدیمی تر کار نمی کنند اما تمامی نرم افزارهای قدیمی با WP8 سازگار می باشند. این Store به سه بخش اصلی شامل نرم افزارها ، بازی ها و موسیقی تفکیک می شود.

بخش چهارم آن که “به روز رسانی” نام دارد نشان می دهد که چه زمانی یکی از نرم افزارهای نصب شده ، به روزرسانی را دریافت کرده است. دکمه “به روزرسانی همه” نیز وجود دارد که به موجب آن مجبور نیستید هر نرم افزار را بطور جداگانه به روزرسانی کنید. هر نرم افزار با یک توضیح کوتاه ، رده بندی ، نظرات کاربر و چندین عکس از برنامه همراه است. اگر نرم افزار موارد حریم خصوصی را نقض کند MarketPlace به کاربر اطلاع می دهد. MarketPlace مانند بازار آندروید کامل نیست و موارد مهم را دربر می گیرد. برای دانلود های بیشتر از ۴۰MB به ارتباط Wi-Fi نیاز است و استفاده از نرم افزار Desktop Zune می توان آن موارد را دانلود کرد.

بخش نرم افزارها با یک نرم افزار پیشرفته آغاز می شود و شامل نرم افزارهای رایگان و همه موارد است که پس از آن نرم افزارهای برتر قرار می گیرند و لیستی از نرم افزارهای جدید و یک لیست طولانی تر از نرم افزارهای پیشرفته می باشد.

بخش موسیقی Xbox نام دارد که پیش از این Zune نامیده میشد که ساختار آن مانند بخش نرم افزار می باشد. ابتدا خواننده مطرح هفته ، سه خواننده برتر و سپس لیستی از اجراهای جدید ، آلبوم های برتر و انواع تراک قرار می گیرد. خود نوع نیز دارای بخش های اجرای جدید و خواننده / آلبوم / آهنگ ها / لیست آهنگ برتر است. کاربر ۳۰ ثانیه نخست از هر آهنگ را می شنود. اگر دارای رمز Zune هستید می توانید کل آهنگ ها را درست مانند Zune Player پخش کنید.

بخش بازی ها به Xbox Live ، برتر ، جدید ، رایگان و گروه هایی که بازی ها برحسب نوع تفکیک می کنند ، تقسیم شده است.

Xbox Live در راس بازی ها قرار دارد و بسیاری از ویژگی های Xbox را ارائه می دهد. ویژگی Spotlight و requests نیز موجود است که دعوت بازی دوستان را نشان می دهد. Spotlight اطلاعات مربوط به موارد جدید را در اختیار کاربر قرار می دهد. بازی ها در مجموعه (Collection) قرار می گیرند. بازی های نصب شده در یک ماتریس مربع مرتب می شوند و میانبری برای دسترسی به بازی های بیشتر فراهم شده است که MarketPlace را اجرا می کند. نرم افزارهایی از Xbox Live پشتیبانی می کنند در بخش مربوطه در MarketPlace قرار دارند.

نوکیا اخیراً سرویس نقشه برداری و Sat-Nav خود را به HERE تغییر برند داده است. Nokia Drive یک نرم افزار سودمند است که مسیریابی با راهنمای صوتی رایگان را در سراسر دنیا ارائه می دهد. فقط کافیست یک صدا را به زبان خود دانلود کنید و پیش بروید. برای استفاده از مهمترین ویژگی آن که مسیریابی درحالت Offline است می توانید نقشه کشور موردنظر خود را دانلود نمایید.

زمانی که نوکیا سرویس نقشه های خود را تغییر برند داد این نرم افزار را به دو نرم افزار تفکیک کرد. HERE Drive که به صورت رایگان در نوکیا Lumia 720 وجود دارد فقط مجوز مسیریابی برای یک کشور را ارائه می دهد که این براساس سیمکارتی است که در گوشی قرار می دهید. + Drive در عوض پوشش جهانی را برای شما فراهم می کند اما فقط در مدل های رده بالاتر موجود است (این سرویس در آینده برای خرید در گوشی های غیر نوکیا نیز فراهم می شود).
یک مورد مهم در زمان خرید نوکیا Lumia 720 این است که فقط بررای مسیریابی در کشور محل سکونت شما مورد استفاده قرار می گیرد و در خارج از آن قابل استفاده نیست. حتی اگر در خارج از کشور یک سیمکارت جدید خریداری کنید مجوز تغییر نمی کند.

عکس های گوشی نوکیا Lumia 720

با این نرم افزار به راحتی می توان مسیرها را برنامه ریزی کرد و برای هر مسیر تنظیمات جداگانه ای را مشخص نمود و کوتاهترین و سریعترین مسیر را انتخاب کرد. همچنین می توانید مسیر را طوری تعیین کنید تا از جاده های دارای عوارضی و تونل ها عبور نکنید. آیکن هایی برای یادآوری تنظیمات انتخابی وجود دارند. Drive از دستورالعمل های واضح روی صفحه استفاده می کند که درطول رانندگی بسیار سودمند است. می توان بین حالت مشاهده دوبعدی و سه بعدی سوئیچ کرد و نمودار رنگ را برای (روز ، شب و اتوماتیک) تنظیم نمود. هشدارهای سرعت و اطلاعات بی وقفه ترافیک نیز وجود دارد.

شما می توانید نقطه آغاز حرکت را تنظیم کنید و نقشه ها را برای کل قاره دانلود نمایید. نوکیا نقشه های با کیفیت و مسیریابی در حالت Offline با راهنمای صوتی ارائه می دهد که بهتر از سایر تولیدکنندگان ویندوزفون و حتی سایر پلت فرم ها است.

Nokia HERE Maps را می توان جایگزین نقشه های کاغذی دانست که در پیدا کردن مکان های جدید ، خواندن توضیحات سریع ، مشاهده عکس ها و چک کردن دستورالعمل هایی مانند Expedia، TripAdvisor، ViaMichelin ، Lonely Planet و HRS سودمند است.

Nokia Maps مسیریابی درطول پیاده روی ، رانندگی و حمل و نقل عمومی را نیز ارائه می دهد اما فقط لیستی از راهنمایی ها را نشان می دهد و داده را با Drive به اشتراک می گذارد بنابراین مجبور نیستید همین نقشه ها را دو بار دانلود کنید.

این نرم افزار با ویژگی جدیدی تحت عنوان Local Scout نقاط موردنظر را مشخص می کند و حتی نقشه های داخلی مراکز خرید و تفریحگاهها را نشان می دهد. Local Scout دارای منویی با ساختار Tab است که محل های موردنظر را تفکیک می کند. می توانید آیتم ها را از لیست “I Care about” انتخاب کنید تا فقط گزینه های مربوطه ارائه شود. با نرم افزار Local Scout می توانید مکان ها را روی صفحه اصلی الصاق کنید و هر زمان آن را بررسی نمایید ، نظرات را بخوانید و مکانی را رزرو کنید.

نوکیا یک نرم افزار اختصاصی را برای پیدا کردن موارد نزدیک قرار داده است که City Lens نام دارد و درواقع دوربین را فعال می کند و آیکن های مختلف را که نشان دهنده POI نزدیک می باشند منطبق می نماید و با حرکت دادن دوربین جابجا می شود. شما می توانید به حالت مشاهده لیست نیز سوئیچ کنید. فقط کافیست گوشی را بطرف بالا نگه دارید تا بطور اتوماتیک سوئیچ کند. شتاب سنج به فعال شدن آن کمک می کند. اگر گوشی را بطرف زمین نگه دارید به حالت مشاهده نقشه سوئیچ می کند. با ضربه زدن روی یک مکان ، Nokia Maps فعال می شود و می توانید از اطلاعات گسترده آن بهره مند شوید.

Office یکی از مزایای ویندوزفون محسوب می شود. امکان مشاهده و ویرایش مستندات بصورت رایگان فراهم شده است و در این سیستم عامل ادغام شده است. ادغام Skydrive ارتقاء یافته است و اکنون مستندات بطور اتوماتیک از طریق Skydrive بین گوشی و کامپیوتر همگامسازی می شوند. سرویس غیر رایگان Office 365 شامل نرم افزارهای وب Office است. Office Hub به سه بخش مستندات ، محل ها و یادداشت ها تقسیم می شود.

نرم افزارهای Word و Excel دارای پنل مشترک مستندات می باشند که تمامی مستندات موجود از انواع مربوطه را بصورت لیست نشان می دهد. از مشاهده و ویرایش فایل ها پشتیبانی می شود.

کاربر می تواند با ضربه زدن روی صفحه و drag کردن چندین خانه از جدول را انتخاب کند. ویرایش کردن بسیار آسان است. متن را تایپ می کنید و با استفاده از کلید Format می توانید فرمت متن انتخابی را تغییر دهید. امکان اضافه کردن نظرات نیز وجود دارد.

گزینه های فرمت شامل پر رنگ کردن ، مورب کردن ، زیر خط دار و اندازه متن ، مارک دار و رنگ فونت است. برای مارک دار کردن و رنگ های فونت می توان از میان سه رنگ یکی را انتخاب کرد. فایل های Powerpoint در بخش مستندات نیز وجود دارند اگرچه فقط برای مشاهده می باشند و نمی توان آنها را ویرایش کرد یا فایل های جدید اضافه نمود.

همکاری برای فایل های Word و Excel با Sharepoint امکانپذیر شده است که امکان همگامسازی ، به اشتراک گذاشتن و انتشار روی وب را فراهم می کند اما باید از یک سرور مناسب Sharepoint استفاده کنید. کاربر می تواند فایل ها را به ایمیل ها پیوست نماید اگرچه از Office Hub نیز می توان این کار را انجام داد. برای این کار نمی توانید از ویرایشگر ایمیل استفاده کنید.

OneNote ابزار یادداشت کردن مایکروسافت است که از لیست های چند سطحی پشتیبانی می کند. کاربر می تواند عکس و یادداشت های صوتی را اضافه کند و یادداشت ها را از طریق ایمیل ارسال نماید. OneNotes را می توان با Skydrive یا حساب Windows Live همگامسازی کرد که در اینصورت از هر جایی قابل دسترسی می باشند. امکان الصاق روی صفحه اصلی نیز وجود دارد و ویژگی To-Do آن را به یک آیتم To-Do تبدیل می کند که می توان آن را √ زد. این نرم افزارها از زوم با نیشگون گرفتن صفحه پشتیبانی می کنند و در مشاهده مستندات پیچیده نیز از کارایی لازم برخوردارند.

تقویم می تواند تقویم های فرعی برای هر حساب کاربر را نشان دهد و می توان به هر یک از آنها یک رنگ متفاوت داد تا تفکیک آنها آسان تر شود. همچنین می توان تقویم های فرعی را غیرفعال کرد.

امکان ایجاد To-Do نیز وجود دارد که فقط با حساب های Live همگامسازی می شوند. هر آیتم To-Do می تواند دارای یادآوری الویت ، زمان اجرا و یادداشت باشد. این آیتم ها را می توان براساس الویت ، تفکیک کرد.

ماشین حساب دارای حالت مشاهده عمودی است که با چرخاندن آن به حالت افقی یک حالت علمی پیچیده تر ظاهر می شود.

کار با نرم افزار آلارم آسان است و منوی آن متناسب با iOS می باشد. زمان آلارم با یک سوئیچ On/Off در طرف راست وجود دارد. هر آلارم دارای یک نام ، زمان تکرار و زنگ است.

نظرات
30 می 2013 :: ساعت 14:49
رضا

ممنون از اطلاعات جامع و کاملتون

25 اکتبر 2013 :: ساعت 20:06
amir

ممنون از اطلاعاتی که در اختیار کاربراتون قرار میدید

24 آوریل 2014 :: ساعت 04:06
محسن

عالی بود…….
مرسی.فقط اگه زحمتی نیست بگید اطلاعاتو از کجا آوردید؟
با تشکر

نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت