نایت ملودی » اخبار » اقتصاد » نرخ تورم مواد غذایی چقدر است؟

نرخ تورم مواد خوراکی

براساس تازه‌ترین آمارهایی که منتشر شده مشخص شد که تورم سیر صعودی خود را همچنان ادامه داده و به رقم ۴۰ درصد رسیده است. تورم در حالی مرزهای تازه‌تری را در می‌نوردد که دولت دهم- که ماه های پایانی عمر خود را می‌گذراند- ادعا کرده بود امسال برای اقتصاد برنامه‌های قوی‌تری دارد و با کلید زده شدن این برنامه‌ها از اسفند ماه سال گذشته از افزایش نرخ تورم جلوگیری می‌کند.

با این وجود نرخ تورم نقطه به نقطه خلاف گفته‌های دولت عمل کرده و رقم‌های تازه‌تری را شاهد بوده است. افزایش نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال ۹۱ در پی نوسان نرخ ارز و سیاست‌های نادرست دولت در اقتصاد اوج پیدا کرد و به دلیل عدم تدوین سیاست‌های مناسب همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد.

یکی از دلایل افزایش نرخ تورم را می‌توان افزایش نرخ نقدینگی در کشور عنوان کرد که یکی از پایه‌ای‌ترین دلایل این امر تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد ریالی کشور است. نقدینگی که این روزهای به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده یکی از اصلی ترین نگرانی‌های کارشناسان برای اقتصاد کشور در سال ۹۲ است. آنها می‌گویند نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از یک سو موجب افزایش تورم عمومی در کشور می‌شود و از سوی دیگر با راهی شدن به دیگر بازارهای سرمایه‌پذیر نظیر مسکن، خودرو طلا و ارز به نابسامانی در این بازار دامن می‌زند.

به هر روی  در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ عدد ۶۰۱.۴ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش داشته است که سهم گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات از این افزایش ۸۵.۱ درصد و سهم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات از این افزایش ۱۴.۹ درصد است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۶ درصد است. درصد تغییرات شاخص کل در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال ۹۱ (تورم سال ۹۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۱.۵ درصد است که در مقایسه با این رقم در بهمن ماه ۱۳۹۱ (۳۰.۲ درصد) افزایش یافته است.

گفتنی است اصلی‌ترین و اولین کالایی که بیشتر حد گرانی‌ها را تجربه کرده است براساس آمار خوراکی‌ها و کالاهای اساسی خوردنی است. همانطور که در ماه‌های پایانی سال گذشته مشاهده شد قیمت بسیاری از کالاهای خوراکی افزایش پیدا کرد و دولت هم نتوانست قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را ثابت نگه دارد.

بر همین اساس شاخص گروه عمده  «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۸۹۵.۶ رسیده که نسبت به ماه قبل ۶.۷ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۹۳۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۷ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۷.۴ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۴۶.۷ درصد است.

گفتنی است بررسی ارقام مربوط به تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در ماه های سال ۹۱ نشان می‌دهد در فروردین ماه سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل «نرخ تورم» به میزان ۲۶.۴ درصد، در اردیبهشت ۲۶.۲، خرداد ۲۶، تیر۲۵.۹، مرداد ۲۵.۹، شهریور ۲۵.۹، مهر ۲۶.۴، آبان ۲۷.۲، آذر ۲۷.۹، دی۲۸.۸، بهمن ۳۰.۲ و اسفند ۳۱.۵ درصد افزایش یافته است  و همین موضوع نشان می‌دهد علی‌رغم وعده های دولت شیب اقتصاد کشور به سمت نرخ تورم بیشتر و نابسامانی های تازه‌تر است.

تاریخ: 03 آوریل 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: اقتصاد
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت