مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » موفقیت » موفقیت شغلی » لارنس جوزف الیسون چگونه پولدار شد

عکس های لارنس جوزف الیسون

لارنس جوزف الیسون در ۱۷ آگوست سال ۱۹۴۴ در نیویورک سیتی متولد شده است. او یک کارآفرین آمریکایی و یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد اجرایی شرکت اوراکل (oracle) است که یک کمپانی بزرگ نرم‌افزار سازمان‌های تجاری می‌باشد.

عکس های لارنس جوزف الیسون

 لاری در نه ماهگی به فرزندخواندگی عمه و عموی مادرش در آمد. الیسون در سال ۱۹۵۸ از مدرسه‌ای در شمال شیکاگو فارغ‌ التحصیل شد. او که دانشجوی باهوش، اما حواس پرتی بود، تحصیل در دانشگاه ایلینویز را در سال دوم به دلیل مرگ مادرخوانده‌اش رها کرد، درحالی‌که تنها امتحانات پایان ترمش باقی مانده بود. پس از گذراندن یک تابستان در کالیفرنیای شمالی یعنی جایی که او با دوستش چاک ویز زندگی می‌کرد، لاری برای یک ترم در کلاس‌های دانشگاه شیکاگو شرکت کرد. آنجا جایی بود که برای اولین بار لاری با طراحی کامپیوتری آشنا شد. او در سن بیست سالگی برای همیشه به کالیفرنیای شمالی نقل مکان کرد. در سال ۱۹۷۷ الیسون و مباشر سابقش در امپکس، رابرت ماینر، آزمایشگاه تولید نرم‌افزار (Software Development Labs ;SDL) را با سرمایه ۱۴۰۰ دلاری الیسون (که تمام دارایی‌اش بود) تاسیس کردند. الیسون و شریکش برنامه پایگاه داده‌هایی را ایجاد کردند که علاوه بر پردازنده مرکزی، با desktop سیستم‌های کامپیوتری هم سازگار بود. آنها همزمان با اینکه شرکت اوراکل خودشان را نگه داشته بودند، اولین مشتریانشان را برای برنامه پایگاه داده‌ها نیز یافتند. این مشتریان، پایگاه نیروی هوایی رایت پاترسون و CIA بودند. در سال ۱۹۸۰ اوراکل تنها ۸ کارمند و درآمد کمتر از یک میلیون داشت.

عکس های لارنس جوزف الیسون
الیسون درباره پایگاه داده‌های شرکت IBM چیزهایی شنیده بود و تصمیم داشت اوراکل را نیز با آن سازگار کند، اما IBM با در اختیار نگذاشتن کدهای برنامه‌اش این کار را برای او غیر ممکن کرد. سپس اولین نسخه اوراکل با نام اوراکل۲ (و نه اوراکل ۱) وارد بازار شد. این نامگذاری به این دلیل بود که شرکت می‌خواست عنوان کند که تمام اشکالات در نسخه قبل حل شده است! اما در سال بعد، IBM برنامه اوراکل را روی سیستم‌های پردازنده اش به مدت ۷ سال بعد نصب کرد. به این شکل فروش اوراکل سالانه دوبرابر شد. در واقع این شرکت میلیون دلاری دیگر داشت تبدیل به یک شرکت میلیارد دلاری می‌شد.

عکس های لارنس جوزف الیسون
اوراکل در سال ۱۹۸۶ با به فروش گذاشتن سهامش برای عموم، سرمایه‌اش را به میزان ۵/۳۱ میلیون دلار افزایش داد. شرکت در سال ۱۹۹۰ اولین ضرر خود را اعلام کرد. جمع سرمایه بازار اوراکل ۸۰ درصد کاهش یافت و به نظر می‌رسید که شرکت در آستانه ورشکستگی باشد. در واقع فروشندگان شرکت با اصرار از مشتریان بالقوه می‌خواستند بیشترین میزان ممکن از نرم افزارهای اوراکل را به یکباره خریداری کنند و سپس این فروشندگان ارزش فروش آینده را در فصل جاری می‌نوشتند و به این شکل پورسانت بیشتری دریافت می‌کردند. این امر زمانی به مشکل تبدیل شد که فروش‌های آتی محقق نشدند. بنابراین الیسون در نهایت بسیاری از کارمندان قبلی‌اش را با مدیران باتجربه تر عوض کرد. او در آن زمان ۱۰ درصد کارکنانش، یعنی حدود ۴۰۰ نفر از آنان را از کار برکنار کرد. الیسون برای اولین بار بخش مدیریتی شرکتش را به حرفه‌ای‌ها سپرده و خودش تمام انرژی‌اش را به توسعه محصولاتشان متمرکز کرد.

عکس های لارنس جوزف الیسون
خوش اقبالی‌های اوراکل در طول دهه ۹۰ همچنان افزایش یافت. بانک‌های آمریکایی،‌ شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های اتومبیل سازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عظیم همگی به برنامه‌های پایگاه داده‌های اوراکل وابسته هستند. اوراکل به میزان زیادی از رشد تجارت الکترونیک سود برده است. سود خالص اوراکل در سال ۲۰۰۰ از یک فصل به میزان ۷۶ درصد افزایش یافته است. زمانی که سهام شرکت‌های high tech به شدت نوسان می‌کردند، اوراکل ارزش خود را حفظ کرد و لاری الیسون، بزرگترین سهامدار، موسس و مدیر ارشد اجرایی شرکت نزدیک بود به هدف مطلوبش یعنی پیشی گرفتن از شرکت مایکروسافت بیل گیتس و قرار گرفتن در جایگاه ثروتمندترین فرد جهان برسد.

عکس های لارنس جوزف الیسون
از سال ۲۰۰۴ الیسون تصمیم گرفت سهم بازار اوراکل را با خرید استراتژیک شرکت‌های دیگر افزایش دهد و ظرف ۳ سال ۲۵ میلیارد دلار را صرف این کار کرد. هم اکنون شرکت اوراکل بزرگ‌ترین شرکت نرم افزار دنیا است.

تاریخ: 02 آوریل 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: موفقیت شغلی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت