مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » احترام به دیگران را چگونه به کودک آموزش دهیم

احترام به دیگران را چگونه به کودک آموزش دهیم

– یکی از مهمترین روشهای آموزشی نقش الگوی پدر و مادر است. کودکان رفتارهای بسیاری را از والدین یاد می‌گیرند و آنها را الگوی رفتارهای خود قرار میدهند. آنچه که دوست دارید در فرزندتان مشاهده کنید، در تعاملاتتان بکار برید.

– برای کودکتان وقت بگذارید و درباره موضوعات مختلفی که در یک روز برای او پیش ‌آمد با یکدیگر گفتگو کنید. گفتگو با کودک نه تنها حس امنیت و صمیمیت را در او افزایش میدهد بلکه کمک می کند تا درباره مسائل و موضوعات مختلف چیزهای زیادی فرا بگیرد. علاوه براین یاد بگیرد از همان دوران کودکی درباره مسائل مختلف گفتگو کند و نظر شما را جویا شود.

– از کتاب داستان، قصه‌های مختلف و نمایش عروسکی استفاده کنید و آنچه می خواهید در این زمینه به کودک آموزش دهید، بصورت داستان و نمایش با زبان کودکانه بیان کنید.  بدلیل اینکه کودک خود را در قالب قهرمانان قصه و داستان قرار میدهد، مطالب بسیاری از آنها فرا می گیرد و تاثیر مضاعفی بر آنان دارند و در قالب نمایش و داستان می توانید رفتارهای مناسب و نامناسب و پیامدهای آنرا نمایش دهید تا کودک متوجه عواقب هر دوی آنها شود.

– درباره اثر رفتارهای او بر دیگران با کودک گفتگو کنید تا بداند هر رفتاری میتواند تاثیرات خاص خود را داشته باشد. مهم است، این گونه مسائل را با زبان کودکان بیان کنید تا متوجه شود. در هنگام گفتگو او را سرزنش و تحقیر نکنید و با بیان همدلانه و محبت آمیز تاثیر کلام خود را دوچندان کنید.

– کودک را تشویق به رفتارهای مناسب مانند پذیرایی، خوشامدگویی در جمع دوستان و خانواده کنید. اما در این زمینه اصرار نداشته باشید بلکه بهتر است خواسته کودک را نیز درنظر بگیرید. زمانیکه فعالیتهای مناسب انجام میدهد از او قدردانی کنید تا  به اهمیت و ارزش رفتار مناسب پی ببرد.

– زمانیکه کودک رفتارهای مناسب مانند سلام کردن و گفتگوی دوستانه و مناسب انجام میدهد آنها را جزء قابلیتهایش محسوب کنید. البته سن کودک را نیز در نظر بگیرید زیرا بعضی رفتارهای در سنین کوچک مورد توجه قرار می گیرد تا برای او عادت شود و در تعریف و تمجید زیاده روی نکنید.

– سعی کنید در محیط خانه به یکدیگر احترام گذارید. بعنوان مثال مادر به پدر و پدر به مادر احترام گذارد و احترام به یکدیگر را مهم شمارید تا کودک نیز بیاموزد به پدر و مادر خود احترام گذارد و چنین رفتارهای بیرون از خانه هم سرایت میکند. متاسفانه گاهی پدر و مادر در این زمینه خوب عمل نمی کنند. با احترام گذاشتن پدر و مادر به یکدیگر، کودک چگونگی احترام را به صورت عینی از والدین خود می آموزد.

– رفتارهای محبت آمیز در ارتباط با فرزندتان داشته باشید. با نوع محبت و ابراز آن، کودک احترام گذاشتن  را می آموزد و در این ارتباط حس امنیت و آرامش را بدست می آورد و حتی موجب می شود تا مشکلات رفتاری بین شما و فرزندتان کاهش یابد.

– زمانی را به او اختصاص دهید؛ زمانیکه به کودک اختصاص می دهید از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا کودک متوجه می شود برای شما ارزشمند است و رفتارهای مودبانه و احترام آمیز در او شکل می گیرد.

– احترام به خود را به کودک آموزش دهید، تا کودک متوجه شود موجودی ارزشمند و منحصر به فردیست.

 رفتارهای محبت آمیز در ارتباط با فرزندتان داشته باشید

سایر نکات برای آموزش ادب و احترام به کودکان

۱٫ در برخورد با فرزندتان و دیگران از لطفا و خیلی ممنون استفاده کنید.

۲٫ وقتی کسی صحبت می کند، تفاوتی نمی کند بچه باشد یا بزرگسال، وسط حرفش نپرید. اگر مجبور شدید حرف او را قطع کنید حتما کلمه ببخشید را به کار ببرید.

۳٫ در سال سینما، هنگام پخش فیلم، صحبت نکنید.

۴٫ موقع رانندگی به ماشین های مقابل راه بدهید (وقتی دیگران به همین ترتیب به شما احترام می گذارند، از آنها تشکر کنید).

۵٫ موقع عطسه یا سرفه کردن، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید.

۶٫ غذا را با دهان بسته بجوید، با دهان پر صحبت نکنید. اول لقمه را قورت بدهید و بعد حرفتان را بزنید.

۷٫ تحت هیچ شرایطی روی زمین آشغال نریزید.

۸٫ وقتی به رستوران می روید پس از صرف غذا میزتان را مرتب کنید.

۹٫ قبل از وارد شدن به اتاقی که درش بسته است، در بزنید.

۱۰٫ برای دعوت دیگران به نشستن، از کلمه بفرمایید استفاده کنید.

۱۱٫ در اتوبوس و مترو صندلی خود را به کسی که ایستادن برایش دشوار است بدهید.

۱۲٫ بابت محبت و هدیه ای که دیگران به شما می دهند، از آنها تشکر کنید. بگذارید شخصی که به شما محبت کرده بداند که بابت لطفش از او ممنون هستید.

۱۳٫ آهسته و بدون ایجاد سر و صدا آدامس بجوید و موقعی که خواستید آدامستان را دور بیندازی ، آن را داخل یک تکه دستمال گذاشته و به سطل آشغال بیندازید.

۱۴٫ بسیاری از افراد به دود سیگار، ادکلن، نوع خاصی از غذا، سر وصدا، آلاینده های محیطی، بوی رنگ، دود ماشین یا کافئین حساسیت دارند. مراعات حال آنها را بکنید و حتی اگر این چیزها خودتان را اذیت نمیکند.

۱۵٫ برای فرزندتان الگو باشید. اگر توقع دارید کاری را انجام دهد، ابتدا خودتان را مقید به انجام آن بکنید تا هم تاثیر حرفتان بیشتر باشد و هم تقاضای تان از او، منطقی تر به نظر برسد ( پدری که به فرزند خود می گوید دروغ گفتن کار بدی است ولی خودش دروغ می گوید نباید انتظار داشته باشد فرزندش فردی راستگو بار بیاید).

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت