مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » ورزشهای هوازی چه فوایدی برای بدن دارند؟

ورزشهای هوازی چه فوایدی برای بدن دارند؟

ورزش‌های هوازی یا قلبی – عروقی ۱۰ فایده دارند که باعث می‌شود این ورزش‌ها مانند معجزه در بدن عمل کنند.ورزش‌های هوازی یا قلبی – عروق که ضربان قلب را افزایش می‌دهند تاثیر زیادی بر سلامت مغز و بدن دارند. این گونه ورزش‌ها در صورتی که با برنامه‌ریزی درست انجام شوند می‌توانند مانند دارو عمل کنند.

۱- افزایش حجم عضلات 

معمولا هنگامی که از حجم عضلات صحبت می شود تاثیر ورزش‌های هوازی نادیده گرفته می‌شود و بیشتر تمرکز بر روی ورزش‌های قدرتی و استقامتی است. با این حال مطالعات اخیر نشان داده است مردانی که ۴ تا ۵ روز در هفته به مدت ۴۰ دقیقه ورزش هوازی شدید انجام می‌دهند شاهد ۵ تا ۶ درصد افزایش حجم عضلات پا خواهند بود.

یکی از متخصصان ورزش دانشگاه بال استیت در این باره می‌گوید: ورزش‌های هوازی اگر درست انجام شوند باعث رشد عضلات می‌شوند و تاثیری مشابه تاثیر ورزش‌های استقامتی دارند.

۲- افزایش سلامت قلب و ریه‌ها 

ورزش‌های هوازی به خصوص شنا باعث می‌شوند که بدن به صورت بهینه اکسیژن مصرف کند. این نوع ورزش‌ها میزان ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش می‌دهند. کم بودن میزان ضربان قلب در حالت استراحت نشان دهنده سلامت قلب و عروق است.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ میزان فشار خون و کلسترول افراد مختلف که در رشته‌های ورزشی متفاوتی همچون دویدن و شنا فعالیت داشته مقایسه کرده است. محققان دریافتند افرادی که شنا می‌کنند و می‌دوند شرایط قلبی بهتری نسبت به افرادی که پیاده‌روی می‌کنند دارند و افرادی که پیاده‌روی می‌کنند شرایط قلبی‌شان بهتر از افرادی است که زندگی ساکن دارند.

۳- سلامت دستگاه گوارش 

مطالعاتی که در ماه نوامبر منتشر شد نشان داد که ورزش هوازی باعث ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش می‌شود. افرادی که ۳ تا ۵ بار در هفته ورزش می‌کنند تمرکز نوع خاصی از اسیدهای چرب را در دستگاه گوارش بیشتر خواهند داشت. این اسیدهای چرب عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

۴- بهبود بخشید به میزان کلسترول 

انجام ورزش هوازی میزان LDL را کاهش می‌هد که کلسترول بد خوانده می‌شود. کلسترول احتمال بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهند. ورزش همچنین باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) در بدن می‌شود.

۵- کاهش احتمال دیابت 

ورزش‌های قلبی – عروقی باعث کاهش احتمال دیابت می‌شوند زیرا مصرف قند خون را بهبود می‌بخشند. تحقیقات نشان داده است که حتی میزان کمی ورزش هوازی (۲۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط و ۱۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت زیاد یک یا دو بار در هفته) می‌تواند تغییر زیادی ایجاد کند.

انجام این میزان ورزش هوازی باعث می‌شود که تا ۲۴ ساعت فعالیت انسولین افزایش یابد.

۶- بهتر شدن سلامت پوست 

مطالعات انجام  شده نشان داده است که افراد بالای ۴۰ سال که ورزش هوازی انجام می‌دهند پوست سالم‌تری دارند. هنوز مشخص نیست که ورزش چگونه بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارد.

۷- بهبود بخشیدن روحیه 

ورزش هوازی تاثیر زیادی بر آرامش بدن و کاهش افسردگی دارد. ورزش هورمون استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی مانند دویدن و شنا باعث افزایش جریان خون و افزایش سطح انرژی بدن می‌شوند.

۸- جلوگیری از پیری 

با افزایش سن مغز انسان کارایی کمتری پیدا می‌کند و توانایی‌هایی همچون حافظه کاهش می‌یابد. مطالعات انجام شده نشان داده است که انجام ۳۰ دقیقه ورزش ۴ روز در هفته باعث می‌شود که روند پیر شدن مغز کندتر شود.

۹- حفاظت از حافظه در بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند 

بررسی‌های اخیر نشان داده است افرادی که به دلیل داشتن بیماری سرطان شیمی  درمانی می‌شوند می‌توانند با انجام ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی مغز خود را حفاظت کنند و از تحلیل رفتن حافظه جلوگیری کنند. این افراد با انجام ورزش احساس خستگی کمتری خواهند داشت.

۱۰- افزایش حجم هیپوکامپوس مغز 

مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش کردن باعث افزایش حجم قسمت هیپوکامپوس مغز می‌شود. این قسمت به حافظه مرتبط است.

برای مشاهده تاثیر ورزش بر هیپوکامپوس مغز باید حداقل ۲ بار در هفته ورزش هوازی انجام شود. بهتر است این ورزش‌ها با ورزش‌های قدرتی همراه شوند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت