نایت ملودی » سلامت » چطور هر روز اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم ؟

چطور هر روز اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم ؟

ژن هایی که شما با آن ها متولد شده اید ، تعادل مواد شیمیایی و عصبی در مغز، محیط اطراف و فشارهای اجتماعی و همچنین انتخاب هایی که روزانه انجام می دهید، تاثیر می گذارد حال، با درک این موضوع که شما توانایی های بالقوه ای دارید ، به بیان نکاتی فراتراز آنچه گفته شد درمورد حس اعتماد به نفس و بالابردن آن در هرزمان و مکانی میپردازیم .

موفقیت خود را قبل از شروع هر کاری برای خود تصویر کنید: 

یکی از راههای این حس گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان است. گوش دادن به موسیقی با یک پایه عمیق ،می تواند به شما احساس قدرت بدهد موسیقی، می تواند خلق و خوی شما را بهترکند حتی گفته شده است، که موسیقی به رشد گیاهان نیز کمک می کند. شما همچنین می توانید خود را در معرض چالش قرار دهید و حتی خود را تحریک کنید و به این ترتیب به ایجاد اعتماد به نفس درخود کمک کنید.

به توانایی های خود اعتماد کنید، تا پیشرفت داشته باشید: 

در تفکر خود انعطاف پذیر باشید. داشتن یک ذهنیت ثابت و فکر کردن به این موضوع که شما نمیتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، به شما کمک نخواهد کرد. شما قادر به ایجاد اعتماد به نفس نخواهید بود در عوض، یک اندیشه انعطاف پذیر داشته باشید، که چالش ها را به عنوان فرصت برای رشد می بیند ، افرادی که از رشد ذهنی بالاتری برخوردار بوده اند ، در مواجهه با آزمون ها و چالش ها ی زندگی خود بسیار موفق تر عمل کرده اند .

بدانید که ممکن است به دفعات دراین مسیر شکست بخورید : 

با آن روبرو شوید ، شما باید گاهی اوقات شکست بخورید، همه ما شکست میخوریم . ، قبل از آنکه نهایتا یک نفر هری پاتر را بپذیرد ؛ جوآن روولینگ توسط ۱۲ ناشر مختلف رد شد . برادران رایت تاریخچه ی طولانی از شکست های پی در پی خود در ساخت هواپیما دارند و نهایتا این تلاش ها منجر به موفقیتشان شد .

از مقایسه کردن خود دست بردارید : 

هرشخصی در یک نقطه ضعف ، ممکن است نسبت به اطرافیان خود احساس کمبود کند خودتان باشید آنچه را که دارید قدر بدانید، تا اعتماد به نفس خود را از دست ندهید . شما مجبور نیستید ،خودتان را با کسی مقایسه کنید شما با هیچ کس رقابت نمی کنید، شما نه از کسی بالاتر و نه پایین تر هستید شما به اندازه کافی خوب هستید.

از جملات تایید کننده ،استفاده کنید : 

یک لیست از عبارات تاییدی که به شما حس خوبی میدهد، را تهیه کرده و به خودتان بگویید:

من یک هنرمند با استعداد هستم.

من قوی هستم.

من مهربان هستم.

من توانایی دارم.

من عالی هستم.

من ارزشمند هستم.

همانطور که بااین کار، اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید ، به خودتان افتخار کنید برروی نقاط مثبت خود متمرکز شوید، نه برروی نقاط منفی . ما به طور کاملی ناقص هستیم ، هر کسی را بهر کاری ساخته اند .

کاملا مثبت اندیش باشید: 

مثبت اندیش باشید ،به خصوص زمانی که شما احساس شکست می کنید به خودتان بگویید زندگی کوتاه است؛ کتابهایی را بخوانید که اعتماد به نفس شما را تحریک کند. تماشای کلیپ های خنده دار و الهام بخش تاثیر مثبتی خواهد داشت ؛ سعی کنید بیشتر باافردی که دارای تیپ شخصیتی حمایت گر هستند، درارتباط باشید ، نه افرادی که حتی نسبت به خودشان هم حس خوبی ندارند . برای ایجاد اعتماد به نفس، شما ابتدا باید به بالاترین شکل ممکن به خودتان ایمان داشته باشید، تا دیگران نیز شما را باور کنند .

دستاوردهای گذشته ی خود را لیست کنید: 

موفقیت های گذشته ی خود را به خاطرداشته باشید و برای آنها جشن بگیرید .

مشتاق باشید : 

قدرت خود را بدانید، استعداد خود را بدانید و مهارت های خود را درک کنید و ازاین آگاهی برای ایجاد اعتماد به نفس و حفظ شخصیت خود استفاده کنید.

با دیگران مهربان باشید: 

مهربان باشید و از دیگران مراقبت کنید ؛همیشه باعث شوید افراد دیگر در مورد خود احساس بهتری پیدا کنند. این بزرگترین هدیه ای است که می توانید به دیگران و خودتان بدهید. دوست داشتن دیگران باعث می شود که شما خودتان را نیز دوست داشته باشید، بنابراین اعتماد به نفس را درخود ایجاد می کنید.

بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس 

هرکسی میتواند اعتماد به نفس خود را بسازد . شما فقط نیاز دارید که قوی به نظر بیایید و از خود مطمئن باشید . بدانید که شما بهترین هستید و قهرمانی سربه زیر بمانید . اگر احساس میکنید که باید اعتماد به نفس خود را به دست بیارید ، ممکن است نیاز باشد که بیشتر از دیگران کار کنید ، با گذشت زمان، شما در نهایت به آنچه که میخواهید ، میرسید . هنگامی که این اعتماد به نفس را در خود ایجاد می کنید ، از آن لذت خواهید برد و در هرزمان که احساس شکست کردید ، میتوانید به اعتماد به نفس خود تکیه کرده و اوضاع را کنترل کنید .

شما باید از وسواس بیش از حد بر نقاط ضعف خود پرهیز کرده و تمرکز خود را بر آنچه که می توانید انجام دهید، یشتر کنید ، هنگامی که اعتماد به نفس و باور خود را از دست می دهید ، به فردی بی استفاده تبدیل میشوید ، اما با اعتماد به نفس بدون توجه به شانس، بدون توجه به مشکل، بدون توجه به تهدید، شما قادر به انجام هر کاری است. اعتقاد داشته باشید، که می توانید هر کاری را انجام دهید ؛ هر روز این راهنمایی ها را در زندگی تمرین کنید و یقینا هر روز ،بهترین خواهید بود.

 اعتمادبه‌نفس در یک نگاه 

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که اعتمادبه‌نفس یکی از ابزارهای بسیار مهم و لازم برای کسب موفقیت در هر کاری است. من حتی به آن ایمان آورده‌ام. چون قبلاً شخصی بودم که به خودم باور نداشتم، به توانایی‌های خودم باور نداشتم و هر کاری را که انجام می‌دادم نصف و نیمه رها می‌کردم و سراغ کار دیگری می‌رفتم. همیشه در جمع خجالت می‌کشیدم و جرات نداشتم که احساس وجود کنم. سالیان سال به این روش زندگی کردم و اصلاً هم نمی‌دانستم که من برای کسب موفقیت به اعتمادبه‌نفس نیاز دارم.

با مطالعه چند کتاب درباره اعتمادبه‌نفس و گذراندن چند دوره و کارگاه افزایش اعتمادبه‌نفس و رفع خجولی توانستم اعتمادبه‌نفس خودم را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهم و بعد از دستیابی به اعتمادبه‌نفس بالا زندگی من وارد فصل تازه‌ای شد. خدا را واقعاً شاکرم که قبل از هر چیزی به من آگاهی داد تا مسئله و چالش خودم (کمبود اعتماد‌به‌نفس) را شناسایی کرده و بعدازآن به من قدرت داد تا بتوانم آن را به‌خوبی رفع کنم. به خودم هم تبریک می‌گویم به خاطر اینکه واقعاً خواستم و تمام تمارین و کارهای لازم را انجام دادم تا برای خودم یک شخصیت پولادین با اعتمادبه‌نفس بالا ایجاد کنم.

آیا اعتماد به نفس ارثی است؟ 

بعضی ها فکر می کنند که اعتماد به نفس شانسی است و یا یک صفت ارثی است که افرادی از بدو تولد آن را با خود به همراه داشته اند و افراد دیگر فقط باید آرزوی داشتن آن را در سر داشته باشند. در حالیکه که این اصلاً درست نیست و ما هر کسی باشیم و در هر جای دنیا باشیم، در هر سن و سالی می توانیم اعتماد به نفس خودمان را به خوبی تقویت کنیم.

آیا اول کار من اعتمادبه‌نفس داشتم؟ 

دوست و خواننده گرامی! من واقعاً اول کار اعتماد به نفس نداشتم و  اعتمادبه‌نفسم کاملاً نابودشده بود؛ ولی تنها کاری که کردم اول خودم را کاملاً پذیرفتم و به خودم گفتم درست است که اعتماد به نفس ندارم ولی این یک اصل همیشگی نیست. و بعد به خودم گفتم که من موجودی ارزشمند هستم و خودم را دوست دارم. با این باور و نگرش و با گامهای کوچک شروع کردم. تنها بعد از یکسال کار کردن روی خودم توانستم که کتاب خودم را بنویسم و سایت خودم را راه اندازی کردم.من متوجه شدم که افراد بسیار زیادی در جامعه ما هستند که با این مسئله اساسی کمبود اعتماد‌به‌نفس درگیر هستند و حتی بعضی مواقع نمی‌دانند که مشکلات و ناراحتی زیادشان از کمبود اعتمادبه‌نفس است. و  هدف از راه اندازی وبسایتم هم این بود که به افراد مثل خودم که فکر می کنند اعتماد به نفس ندارند کمک کنم تا آنها هم باورهای نادرست در مورد خودشان را تغییر دهند و با سرعت به سمت اهدافشان حرکت کنند.

اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین 

چندی  پیش در یک سخنرانی مهم در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران حضور داشتم. خانم سپیده جلوداری نیز به‌عنوان مهمان ویژه شرکت داشتند و در قسمتی از گفته‌های خودشان به جمله بسیار قشنگی اشاره نمودند و آن این بود:

یک پرنده که روی زمین می‌خزه حتماً بالش و یا یک جایی از بدنش زخمی شده، شما هم مثل یک پرنده هستید. اگر دیدید که زمین‌گیر شدید این را به‌عنوان یک واقعیت نپذیرید که برای همیشه زمین بمانید سریعاً اقدام کنید و آن جای زخم را پیدا کنید.

با استناد به این گفته بسیار زیبا باید بگویم که اکثر زخم‌های ما از اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین است.

دو نکته بسیار مهم در مورد تقویت اعتماد به نفس 

برای تقویت اعتماد به نفس خود باید دو نکته مهم زیر را حتماً مد نظر داشته باشیم:

نکته اول: 

همه ما در کودکی اعتماد به نفس بالایی داشتیم و اگر به یک بچه کوچک توجه کنید می بینید که هیچ مانعی برای او معنی ندارد و از هیچ چیزی نمی ترسد ولی با بزرگتر شدن او و شنیدن نظرات دیگران اعتماد به نفس خودش را کم کم از دست می دهد. تعدادی از نظرات اینها هستند:

نکن بچه!

دست نزن!

این کار تو نیست..

تو نمی تونی!

و……………………….

و با این گفته ها کم کم بچه باور می کند که در انجام بعضی امور و دستیابی به بعضی چیزها ناتوان است و همین تصور در مورد خودش باعث می شود تا کم کم اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد. از آنجایی که اعتماد به نفس ما کم کم از بین رفته است نباید انتظار داشته باشیم که فوری و یک شبه تقویت شود.

نکته دوم: 

زندگی امروزی ریتم سریعی دارد و ما همیشه انتظار نتایج فوری را داریم مثلا می خواهیم در یک هفته سی کیلو لاغر شویم و یا تبلیغاتی مثل اعتماد به نفس در ۳ روز یا اعتماد به نفس در سه سوت مواجه می شویم در حالیکه اینها درست نیستندو ما باید کم کم و از قدمهای کوچک شروع کنیم. همین گامهای کوچک اگر ادامه دار باشند به ما کمک می کنند در مدت دو سه ماه اعتماد به نفس خودمان را تا حد زیادی تقویت کنیم.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت