مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » تغذیه » آشنایی با خواص و فواید استفاده از روغن گل پامچال

آشنایی با خواص و فواید استفاده از روغن گل پامچال

گل پامچال یا پامچال شب یک گیاه رایجی است که در مناطق معتدل شمال آمریکا، اروپا و جنوب آمریکا یافت می‌شود. این گل اساسا یک گیاه وحشی است که به جنس گل مغربی تعلق دارد. این گیاه شباهت زیادی به پامچال انگلیسی دارد و شکوفه‌های آن معمولا در شب باز می‌شود و به همین دلیل پامچال شب نامیده می‌شود.شکوفه‌ها معمولا به رنگ زرد، صورتی و قرمز هستند، در حالی‌که دانه‌ها قرمز رنگ می‌باشند. این گیاه گل‌دار از زمان‌های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می‌شود که برای درمان تعدادی از بیماری‌ها از جمله، عفونت‌های دستگاه تنفسی، مشکلات گوارشی و آکنه به کار می‌رود.

گل پامچال یک گیاه گل‌دار است که در شمال و جنوب آمریکا رشد می‌کند. این گیاه همچنین به نام Sundrops نیز شناخته می‌شود. روغن به دست آمده از دانه‌های این گیاه به طور گسترده برای درمان آکنه و جوش استفاده می‌شود، و به عنوان مثال می‌تواند التهاب و قرمزی ناشی از این بیماری پوستی را کاهش دهد.

فواید گل پامچال
از دانه‌های این گیاه برای استخراج روغن گل پامچال استفاده می‌شود. این روغن به طور فوق‌العاده‌ای غنی از اسیدهای چرب، مانند اسید لینوئیک و اسید گاما لینولنیک است که متعلق به خانواده اسیدهای چرب امگا ۶ می‌باشد. اکثر خواص درمانی این روغن را می‌توان به وجود این اسیدهای چرب اساسی نسبت داد.

به طور سنتی، از این روغن برای درمان عفونت‌های تنفسی و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. این روغن همچنین برای بهبود جذب انسولین، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش بیماری‌های پوستی و سندرم پیش از قاعدگی، افزایش باروری و تنظیم وزن نیز به کار می‌رود.

درمان آکنه با روغن گل پامچال
آکنه یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی اشتباه و یا عادات غذا خوردن اشتباه، عدم تعادل هورمونی و استرس ایجاد شود. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل ترشح چرب اضافی و یا سبوم منافذ پوستی بسته می‌شوند. این امر می‌تواند باعث حضور باکتری‌ها روی پوست شده و ورود آن‌ها به تداخل منافذ پوستی را تسهیل بخشد. این به نوبه خود باعث التهاب، قرمزی و عفونت که معمولا با آکنه و جوش همراه است می‌شود.

چون روغن گل پامچال غنی از اسیدهای چرب اساسی است، می‌تواند در کاهش التهاب ناشی از آکنه بسیار سودمند باشد. مشخص شده است که کمبود اسیدهای چرب اساسی در بدن می‌تواند مشکل آکنه را تشدید کند. روغن استخراج شده از گل گیاه مغربی که منبع غنی از لینولئیک و گاما لینولنیک است می‌تواند به کنترل آکنه کمک کند.

این روغن همچنین می‌تواند سبب تعادل هورمونی در بدن شود که به همین دلیل برای کاهش سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌گردد. همچنین می‌تواند عود مکرر آکنه که چند روز قبل از قاعدگی به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد را کنترل کند.

روغن گل پامچال برای مراقبت از پوست
این روغن را می‌توان هم از داخل و هم به طور موضعی استفاده کرد تا آکنه درمان شود. به طور کلی، روغن‌های استخراج شده از گیاهانی که به طور ارگانیک رشد کرده‌اند برای درمان آکنه بسیار سودمند در نظر گرفته می‌شوند. برای مصرف این روغن، می‌توانید اقدامات توصیه شده توسط پزشک معالج یا راهنمای درج شده روی محصول را دنبال کنید. به غیر از آکنه، این روغن می‌تواند برای دیگر مشکلات پوستی مانند اگزما، بیماری خشکی پوست و پسوریازیس استفاده شود.

مصرف موضعی روغن استخراج شده از گل گیاه مغربی به طور کلی امن در نظر گرفته می‌شود، اما مصرف داخلی یا قورت دادن آن می‌تواند باعث ایجاد برخی عوارض جانبی در برخی افراد شود. برخی از عوارض رایج ناشی از این روغن، سردرد، ناراحتی معده، پایین آمدن فشار خون و تشنج است. معمولا به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود از مصرف این روغن خودداری کنند. به طور مشابه، افراد آلرژیک به اسید گاما لینولنیک باید از این روغن اجتناب کنند و یا قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنند.

روغن گل پامچال برای ریزش مو

استفاده از روغن گل پامچال روی پوست سر باعث تغذیه کامل آن می‌گردد. اگر شما از مشکلات خشکی پوست سر مانند شوره سر و پوسته پوسته شدن رنج می‌برید، در این صورت یک ماساژ کامل با این روغن، این مشکلات را از بین می‌برد. از آنجا که این روغن غنی از اسیدهای چرب امگا است، پوست سر را مرطوب کرده و به خوبی آن‌را تغذیه می‌کند. این روغن همچنین در قالب قرص و کپسول در دسترس است. افراد مبتلا به ریزش سنگین مو به دلیل سطح بالای تستوسترون (DHT) تحت تجویز کپسول روغن پامچال قرا می‌گیرند چون آن سطح DHT را در بدن کاهش می‌دهد. DHT ترکیبی است که زمانی که بیش از حد تولید شود باعث ریزش مو و طاسی تدریجی می‌گردد. از آنجا که پوست سر از روغن تغذیه می‌شود، خشکی کاهش می‌یابد و در نتیجه شوره سر و پوسته پوسته شدن ناپدید می‌گردد.

افرادی که تحت ریزش شدید مو هستند باید شروع به مالش روغن گل پامچال کنند تا از آسیب‌های ناشی بهبود یابند. روغن را با استفاده از انگشتان در ریشه‌ موها بمالید و ماساژ دهید. موهای خود را به طور کامل با حوله گرم بپوشانید تا روغن به طور کامل جذب شود. همچنین می‌توانید برای به دست آوردن حداکثر منافع روغن را اجازه دهید در طول شب روی موها بماند. پزشک‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند این روغن را مصرف کنید تا بدن به صورت داخلی این مواد مغذی را دریافت کند. روغن گل پامچال هنگامی که با روغن کرچک ماساژ داده شود، باعث بهبود رشد مجدد مو می‌گردد. باید کمی صبور باشید تا نتایج مثبتی حاصل شود.

 کاهش علائم اگزما با روغن پامچال
در بعضی از بیماران زمانی که مشکلات تغذیه ای مربوط به GLA وجود داشته باشد، اگزما دیده می شود. بنابراین دریافت  GLA از طریق مصرف روغن گل مغربی می تواند مفید واقع شود. در بعضی مطالعه ها نشان داده شده است که این روغن می تواند التهاب های ناشی از اگزما را در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش داده و علائمی نظیر خارش، ترشح و پوسته پوسته شدن پوست که مربوط به اگزما هستند را بهبود بخشد. در این حالت بیمار نیاز کمتری به استفاده از کرم های استروئید و دارو و در نتیجه عوارض جانبی ناخوشایند آن ها دارد.

روغن گل پامچال و باروری
روغن پامچال توسط زنان برای برخی مشکلات رایج سلامتی مانند علایم یائسگی، پره اکلامیسی (فشار خون بالا ناشی از بارداری)، سندرم پیش از قاعدگی، درد پستان، کیست پستان و همچنین سرطان پستان استفاده می‌گردد. این روغن می‌تواند باعث بازگشت تعادل هورمونی در زنان شود. این روغن همچنین می‌تواند به افزایش باروری با بهبود کیفیت ترشحات گردن رحم یا موکوس کمک کند. مخاط دهانه رحم که بارور است مانند سفیده تخم مرغ به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، مایع غلیظ و خشک دهانه رحم بارور در نظر گرفته نمی‌شود، چون می‌تواند حرکت اسپرم را مختل کند، و در نتیجه مانع لقاح و بارداری شود.

مطالب ارائه شده در این مقاله صرفا جهت آموزش هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت