نایت ملودی » سلامت » چگونه درد واکسن نوزادم را کاهش دهم؟

چگونه درد واکسن نوزادم را کاهش دهم؟

همان طور که والدین عزیز می دانند در ۱۸ ماهه اول زندگی، به هر نوزادی حدود ۲۰ واکسن باید تزریق شود تا او را دربرابر انواع عفونت ها و ویروس های احتمالی در طول زندگی مصون دارد. گزیده شدن با یک سوزن اصلا خوشایند نیست و شنیدن کلمه واکسن برای شما کافی است تا خاطرات ترسناک کودکی خود را به یاد بیاورید. هرچند که واکسن برای سلامت کودک حیاتی است اما اگر در مورد ناراحت کودک بعد از واکسیناسیون نگران هستید و دنبال روش‌های کاهش درد واکسن ساده و مدیریت درد بعد از واکسن زدن می‌گردید، این مطلب به شما کمک می‌کند.

عوارض جانبی واکسن:
بعضی بچه‌ها بعد از واکسن از این اثرات جانبی رنج می‌برند:
– کج‌خلقی
– دمای بالای بدن
– قرمزی و تورم در محل واکسن
– سوزش محل واکسن

اگر این عوارض جانبی شما را نگران می‌کند، با پزشک اطفال کودکتان تماس بگیرید. ممکن است پزشک داروهایی برای پایین آوردن تب یا کنترل علایم تجویز کند.

نکته‌هایی برای کنترل درد واکسیناسیون نوزاد
۱٫ زمانی برای آرامش در نظر بگیرید
کودکان ممکن است بعداز واکسن زدن تحریک‌پذیر و بی‌خواب شوند و ممکن است برای چند ساعت از غذا خوردن خودداری کنند. در چنین وضعیتی شما باید آرامش را در خانه برقرار کنید. اتاق را تاریک کنید و دمای اتاق را پایین بیاورید و مطمئن شوید کودک لباس شل و قابل تنفسی پوشیده و به او برای یک خواب طولانی و راحت فرصت بدهید.

۲٫نوزاد را در آغوش بگیرید
کنار نوزاد خود بمانید. اگر موقعی که قرار است واکسن بزند او را در آغوش بگیرید، به او کمک می‌کنید آرام بماند. دست‌های او را بگیرید و کمک کنید که موقع دریافت سوزن، آرامش خود را حفظ کند.

۳٫ به نوزاد غذا بدهید
در واقع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در طول واکسیناسیون کمتر گریه می‌کنند. متخصصان معتقدند گریه کمتر به خاطر آن است که کودکان در «لحظه» زندگی می‌کنند و آن‌ها می‌توانند به سرعت از «درد» به «غذا» تغییر جهت بدهند. غذا دادن به کودک بعد از واکسیناسیون، به او کمک می‌کند تا دردش سبک‌تر شود.

۴٫بازی پرت کردن حواس را امتحان کنید
یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای کمک به کودک برای آرام ماندن بعد از واکسیناسیون، پرت کردن حواس اوست. برای او یک هدیه یا اسباب‌بازی تازه بیاورید تا حواسش را برای مدتی از واکسن منحرف و به خود جلب کند. شما همچنین می‌توانید تلویزیون را روشن کنید تا حواسش را از درد پرت کنید. بازی دالی یا هر بازی دیگری که کودکتان دوست دارد هم می‌تواند کمک کننده باشد.

۵٫ از کمپرس سرد استفاده کنید
یک راه موثر دیگر برای کاهش درد بعد از واکسیناسیون، به کار بردن یک حوله‌ تمیز و خنک و گذاشتن آن روی مکان واکسن است. این کار کمک می‌کند تا سوزش و درد اطراف ناحیه‌ تزریق کاهش پیدا کند. اگر شرایط در ۲۴ ساعت بعد بهتر نشد، ممکن است لازم باشد کودک خود را به متخصص نشان دهید.

۶٫ شکر برای کاهش درد واکسیناسیون
شکر می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا داروها را بهتر دریافت کنند و می‌تواند شدت خارش مربوط به واکسیناسیون را کاهش دهد. این حقه‌های شیرین مخصوصا برای نوزادان زیر شش ماهه بسیار مفید است. شما می‌توانید مقدار کمی آب‌قند قبل از واکسن زدن به بچه بدهید یا می‌توانید پستانکش را در مقدار آب قند بزنید و در دهانش بگذارید. در بعضی موارد ممکن است کودکان بعد از واکسن زدن مدتی گریه کنند. اما معمولا بعد از یک بغل گرفتن و آرام کردن، آرام می‌شوند.

کاهش اضطراب مادر در زمان واکسیناسیون نوزاد
یادتان باشد، نگرانی والدین هنگام واکسن زدن نقش مهمی در افزایش اضطراب نوزادان در آن هنگام بازی می‌کند. بنابر این دفعه‌ بعد که فرزندتان را برای واکسن زدن می‌برید، آرام بمانید و به اهمیت واکسن در سلامت کودک فکر کنید تا زمان گذرایی که بچه درد را تجربه می‌کند. امیدواریم که با خواندن این مطلب، بتوانید درد کودک خود را هنگام واکسیناسیون تسکین دهید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت