مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » جالب انگیز » دانستنی های مفید و جالب درباره ی سیب زمینی

دانستنی های مفید و جالب درباره ی سیب زمینی

مردم در سراسر جهان صدها نوع مختلف سیب زمینی را کشت و مصرف می کنند. میزان مصرف سیب زمینی تقریباً با میزان مصرف ذرت و گندم برابر است.سیب زمینی گیاهی علفی از خانواده تاجریزی است. ۲۰۰ گونه سیب زمینی وحشی و بیش از ۴۰۰۰ گونه که از طریق پرورش انتخابی تولید شده اند وجود دارند. سیب زمینی از آمریکای جنوبی منشأ گرفته است. کشت سیب زمینی آسان و سریع است و در مقایسه با کشت دیگر محصولات به کود کمتری نیاز دارد.

واقعیت های خواندنی درباره سیب زمینی

 اندازه سیب زمینی به نوع آن بستگی دارد. معمولاً ارتفاع گیاه سیب زمینی به ۶۱ سانتی متر می رسد. بزرگ ترین سیب زمینی ای که تاکنون اندازه اش ثبت شده، ۸ کیلو و ۱۱۳ گرم وزن داشته است.

 بخش خوراکی سیب زمینی، ساقه زیرزمینی آن است که به غده معروف است.

 سیب زمینی می تواند گل هایی به رنگ های سفید، قرمز، بنفش یا آبی تولید کند. رنگ گل سیب زمینی ارتباط نزدیکی با رنگ پوست آن دارد (سیب زمینی ای که دارای گل سفید است، پوست سفید نیز دارد.) ماری آنتوانت و لویی شانزدهم از گل سیب زمینی برای اهداف تزئینی استفاده می کردند.

 سیب زمینی ها معمولاً به واسطه حشراتی مانند زنبور عسل، گرده افشانی می کنند.

 سیب زمینی می تواند از طریق بذر، غده و قلمه تکثیر شود.

 سیب زمینی ها منبع غنی کربوهیدرات (نشاسته)، ویتامین C و ویتامین های گروه B هستند. آنها همچنین از فیبر زیاد و مواد معدنی مهمی برخوردارند. سیب زمینی باید قبل از مصرف پخته شود. محبوب ترین غذاهایی که از سیب زمینی تهیه می شوند، سیب زمینی سرخ شده، سیب زمینی آب پز و سیب زمینی کبابی اند.

 هر فرد در جهان هر سال به طور متوسط ۳۳ کیلوگرم سیب زمینی می خورد.

 هر سال در جهان بیش از ۳۰۰ میلیون تن سیب زمینی تولید می شود. بیشترین میزان تولید سیب زمینی در چین صورت می گیرد.

 سیب زمینی غذای اصلی کشورهای متعددی در سراسر جهان است. قحطی بزرگی که در قرن ۱۹ در ایرلند به وجود آمد نتیجه نوعی بیماری قارچی سیب زمینی بود (به نام سوختگی سیب زمینی معروف است). گسترش سریع بیماری و نبود سیب زمینی به مرگ نزدیک به یک میلیون نفر انجامید.

 بخش سبز سیب زمینی حاوی ماده ای به نام سولانین است. این ماده برای انسان سمی است. سولانین از گیاه در مقابل شکارچیان محافظت می کند.

 سیب زمینی ها در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی، باکتریایی و قارچی هستند. همچنین اغلب از سوی حشرات مختلف و کرم هایی که تخم می گذارند و بخش های مختلف سیب زمینی را می خورند هدف قرار می گیرند.

 دانشمندان در چند دهه اخیر چندین نوع سیب زمینی را از طریق اصلاح ژنتیکی به وجود آورده اند. انواع جدید سیب زمینی ها در برابر آفات مقاوم اند، قادرند در آب و هواهای مختلف دوام بیاورند و / یا غنی از پروتئین اند.

 سیب زمینی آبی رنگ نوعی سیب زمینی است که از آمریکای جنوبی منشأ گرفته است. پوست و گوشت این سیب زمینی به رنگ بنفش است اما بعد از پخت آبی رنگ می شود. رنگ آبی این سیب زمینی از غلظت بالای رنگدانه ای به نام آنتوسیانین ناشی می شود.

 سیب زمینی اولین گیاهی است که به فضا برده شده (در سال ۱۹۹۵) و با موفقیت در داخل شاتل فضایی رشد کرده است.

سیب زمینی گیاهی چند ساله است بدان معنی که می تواند بیش از دو سال در طبیعت دوام بیاورد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت