نایت ملودی » سلامت » دانستنی هایی راجب اختلال خشم

دانستنی هایی راجب اختلال خشم

زمانی که همسر یا یکی از کسانی را که دوستش دارید، درحال منفجرشدن از عصبانیت می بینید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد، این است که : ” او باید مهارتهای کنترل خشم را یاد بگیرد” . این خشم، میتواند ویرانگر باشد. به نظر می رسد اگر آنها می توانستند خشمشان را بهتر مدیریت و کنترل کنند، همه سالم تر و شادتر بودند. این در واقع، یک تفکر منطقی است ؛ اما درحقیقت درست نیست.

 مشکل مدیریت خشم

به جای یادگیری مدیریت خشم، راههای زیادی برای کمک به مشکل خشم در یک فرد، وجود دارد. این کاملا درست است که در درجه اول، افراد باید در روابط خود، سالم بمانند. پس کسی که با خشونت ( چه جسمی و چه زبانی) پاسخ می دهد، احتیاج به تغییر در رفتارش دارد. این افراد می توانند، نشانه های

سطوح بالای خشم را در خود ، شناسایی کرده ، در لحظاتی که آن را احساس میکنند و قبل از انفجار خشم، و درست وقتی که هنوز میتوانند آن را اداره کنند، به آن رسیدگی کنند. چنانچه از عصبانیت درحال در هم شکستن هستند، میتوانند تا عدد ۱۰ بشمارند و یا سرشان را به چیز دیگری مشغول کنند،(حواسپرتی) تا زمانی که شدت آن کم شود. همه این روش ها میتوانند مفید باشند؛

اما این افراد هنوز با یک احساس دردناک ابراز نشده، روبرو هستند. بر عکس باور عمومی، با تخلیه خشم، هیچ چیز از سیستم شما خارج نمی شود. فقط آن را با شدت پایین تری احساس می کنید. رفتارهایی مثل، چنگ زدن به بالش، دست روی بوق ماشین گذاشتن یا فحاشی، اغلب مردم دیگر را عصبانی تر میکند. اگرچه که مردم ، گاهی میگویند که ” بعد از تخلیه، احساس بهتری دارند ” ولی در واقع، آنها فقط خشمشان را به هم زده و زیر آن را شعله ور کرده اند.

بلند کردن وزنه های ورزشی و خروج از محیط ، شاید باعث شود که از تجمع انرژی در بدنشان جلوگیری کند؛ اینگونه به خشمشان شانسی برای آرام شدن میدهند. البته پس از آن نیز، احساس عصبانیت، هنوز میتواند وجود داشته باشد و نیاز است تا با آن برخورد شود.

در هنگام عصبانیت، یک عکس العمل احساسی نسبت به این نکته وجود دارد که “چیزی در این  رابطه وجود دارد که اجرای آن چیز، عمیق تر از احساس کردنش است“.

البته انجام این روش ها، به این تفکر کمک میکند. چنانچه همسری یاد بگیرد که غلیان خشمش را محدود کند، او ممکن است بتواند با این باور که ” اگر خشمگین نشوم، ممکن است همسرم مرا ضعیف  و ناچیز ببیند” ، و یا این ترس که ” شاید هم به این خاطر مرا ترک کند” ، مبارزه کند. البته امکان آن نیز وجود دارد که همسر این فرد، با این پیام در ارتباط بوده و به آن فکر کند و یا شاید هم درک او بیشتر از این مبارزه داخلی باشد؛ در هر صورت، به وسیله یادگیری  کافی از تحمل احساسات آسیب پذیر، این تحمل، درتجربیات بعدی نیز منعکس خواهد شد.

چنین فردی ممکن است راههای سالم تری برای مقابله، پیدا کند. بطور مثال، ممکن است با همسرش درباره نگرانی هایش صحبت کند و یک شانس برای ارائه توضیح در مورد آنچه به معنای واقعی رخ داده، بدهد. پس برای اینکه مدیریت و کنترل خشم مفید باشد، نباید آن را برطرف کرد. افرادی که با چنین موضوعاتی، فقط مبارزه میکنند، باید تحمل کردن بسیاری ازاحساساتشان را نیز فرا بگیرند.

آنها باید با این احساس آسیب پذیری، با شجاعت روبرو شوند. این روبرویی ، ممکن است به درمان آنها نیز کمک کند. این افراد میتوانند به وسیله پردازش احساسات و افکارشان، خود را از چنگ عصبانیت خارج از کنترلشان، رها سازند. آنها می توانند به جای اعمال خشونت، واکنش قوی و خشمی که به احساس آسیب پذیری شان، وارد و با آن همراه میشود، ازطریق یک قدرت امنیت قوی ، که ریشه عمیقی در درونشان دارد، بدون پرخاشگری خود را بیان کنند.

خشم به یکی از مهم‌ترین حالت‌های عاطفی انسان اطلاق شده و به عقیده روانشناسان کاملا غیر قابل کنترل است، در زمان های خاصی، احتمال بروز خشم بیشتر از دیگر ساعات است، در این مقاله می خواهیم شما را با ساعت بروز خشم آشنا کنیم.

ساعت خشم، چه ساعاتی است 

عواملی مانند ترافیک، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پر چرب، شور و تند، تماشای فیلم های خشن و گوش کردن به موسیقی های تحریک کننده باعث بروز خشم در افراد می شود. در زمان بروز عصبانیت اطرافیان می‌توانند با رعایت سکوت و ایجاد آرامش، خشم فرد را کنترل کنند.

مولایی روانشناس عمومی، خشم را یک حالت عاطفی عنوان کرد و گفت: افراد برای رهایی از فشارهای روحی و روانی به حرکات و گاهی رفتارهای غیر قابل کنترل دست می زنند.

این روانشناس عمومی، رفتارهای غیر منصفانه را یکی از دلایل ایجاد خشم دانست و اظهار داشت: عواملی چون موانع دستیابی به خواسته های افراد، ضعف یا ناتوانی، تحمیل افکار و عقاید، تهمت، محدودیت های شدید و استفاده از زور و اجبار، از دیگر دلایل ایجاد خشم در افراد است.

هر انسانی در زندگی شخصی خود و در جهت رسیدن به اهداف و ایجاد ارتباط با محیط و اطرافیان، با موانع زیادی روبرو است که این موانع، حس ناتوانی را افزایش می دهد و همین عامل باعث بروز رفتارهایی همچون خشم، عصبانیت، فریاد و گاهی گریه در افراد می شود.

تاثیر فشار خون بر خشم  

مولایی با اشاره به بروز علائم خشم عنوان کرد: ضعف حواس، افزایش فشار خون و حرارت بدن و ناتوانی در اراده از نشانه های ایجاد خشم در افراد است و کنترل خشم و عصبانیت زوجین، از مهمترین راه های رسیدن به آرامش روحی و روانی در میان خانواده ها است.

وی با اشاره به تاثیر ساعات روزانه بر بروز خشم و عصبانیت اظهار داشت: به دلیل افت فشار خون در زمان بیدار شدن از خواب، مصرف صبحانه، باعث کاهش بروز خشم و عصبانیت در اول صبح می شود.

مولایی با اشاره به اینکه امکان خشمگین شدن افراد در بازه زمانی ۸ الی ۱۰ صبح بیشتر از سایر زمان ها است، تصریح کرد: به دلیل اینکه اکثر افراد در این ساعت بیرون از منزل بوده و برای رسیدن به مقصد از وسایل نقلیه استفاده می کنند و از طرفی بیشتر وقتشان را در ترافیک به سر می‌برند، کنترل خود را از دست داده و خشمگین می‌شوند.

صرف ناهار عاملی موثر در کنترل خشم 

این روانشناس با بیان اینکه، گرسنگی بین ساعات ۱۱ و ۱۳ باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود، تاکید کرد: مصرف وعده ناهار در زمان مشخص احساسات منفی چون خشم را تعدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه بروز خشم و عصبانیت در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۶ کمتر است، گفت: جهت کاهش خشم، مصرف میان وعده در این ساعات از روز مفید است.

مولایی با اشاره به اینکه ترافیک سنگین، آلودگی هوا و فعالیت زیاد در ساعات ۱۴:۳۰ الی ۱۸ باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود، تصریح کرد: به دلیل خستگی ناشی از کار، در ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹ با همسرتان که از سرکار می آید، با ملایمت رفتار کنید زیرا رفتار شما در ایجاد آرامش و یا خشم و عصبانیت تاثیرگذار است.

در این ساعات کاسه صبر به راحتی لبریز می‌شود 

این روانشناس بیان کرد: با نزدیک شدن به ساعت ۸ شب یا زمان صرف شام به دلیل کاهش قند خون، از صبر و تحمل افراد کاسته شده و کوچکترین عامل ناخوشایند به راحتی باعث بروز خشم و عصبانیت می شود.

وی افزود: افراد در ساعات ۹ الی ۱۰ شب که زمان استراحت و خواب است، کمتر خشمگین می شوند. البته تماشای فیلم های خشن، ترسناک و موسیقی های تحریک کننده در بروز خشم در این ساعات نقش بسزایی دارند.

مولایی با بیان اینکه در ساعت ۱۱ شب مصرف یک لیوان شیر گرم، خوابی راحت و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد، تاکید کرد: ایجاد عواملی مانند صداهای ناهنجار و روشنایی در زمان ۱۲ شب الی ۵ صبح باعث احساس ناراحتی و در نتیجه بروز خشم و عصبانیت در افراد می شود.

خشم باعث آسیب به خود و اطرافیان می شود! 

این روانشناس با بیان اینکه افراد خشمگین به خودشان آسیب می زنند، افزود: خشم و عصبانیت در افراد باعث بروز عواملی همچون از دست دادن فرصت ها، تحمیل زیان های اقتصادی، بروز آسیب های جسمی و روحی به اطرافیان و از بین رفتن حرمت بین افراد می شود.

وی درباره راه‌های کاهش خشم تصریح کرد: عواملی از قبیل ترسیم نقاشی، گوش دادن به موسیقی های ملایم، دوری از عوامل تحریک کننده حس ناراحتی، نرمش، نوشیدن آب خنک و مشورت با اعضای خانواده در کاهش بروز خشم و عصبانیت تاثیر بسزایی دارد.

خشمگین شدن برای دستیابی به خواسته ها همیشه موثر نیست و در اکثر زمان ها باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر روحی، روانی و جسمی در خود و اطرافیان می شود.

فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف و خواسته هایمان باید اول با صبر و حوصله موانع بین راهمان را برطرف کنیم و سپس برای رسیدن به نتایج مثبت تلاش کنیم.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت