نایت ملودی » اخبار » سیاست » بیانات مهم رهبر انقلاب اسلامی در مشهد

بیانات مهم رهبر انقلاب اسلامی در مشهد

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند وقتی به اوضاع کشور و ملت‌مان نگاه می‌کنم، یک میدان عظیم پرچالشی را مشاهده می‌کنم که ملت ایران در این میدان به رغم دشمنی‌ها، سربلند و پیروز ظاهر شده است.

ملت ایران از میدانی پرچالش سربلند بیرون آمد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات‌شان در اولین روز سال جدید در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با تبریک سال نو فرمودند که درباره مسائل جاری و مهم کشور سخن خواهند گفت.

ایشان همچنین خاطرنشان کردند که توفیقی در عید نوروز حاصل شده است که در کنار شادی‌ها و زیبایی‌های طبیعت نوروز، هر ساله فرصتی در چنین روزی به ما دست می‌دهد که در جمع شما مردم به مسائل کشور و ارزیابی وضع کنونی و نگاه به گذشته و آینده خود بپردازیم.

مقام معظم رهبری تاکید کردند: در این ارزیابی وضع دخل و خرج یک ساله خود در ابعاد کلان ملی با نگاه اجمالی را بررسی و محاسبه می‌کنیم. این محاسبه ملی کار پراهمیت و ارزشمندی است. آن‌چه بر ما گذشت را محاسبه می‌کنیم و در آینده بهره می‌بریم.

ایشان همچنین با تاکید بر این‌که «ما ملت ایران فقط برای خودمان نیستیم» اظهار کردند: کسان دیگری هستند که کار ما را مورد مطالعه و قضاوت قرار می‌دهند. ملت‌ها و کسانی هستند که از تجربه‌های ما استفاده می‌کنند. برخی دیگر هستند که به مطالعه اوضاع ملت ایران اشتغال دارند و از پیشرفت‌ها و وضعیت ما خرسند می‌شوند. از پیروزی‌های ما خشنود و از تلخ‌کامی ما، تلخ‌کام می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: کسان دیگری در دنیا هستند که کار ما را زیر ذره‌بین دارند و مطالعه می‌کنند. آن‌ها برعکس از لغزش‌های ما خوشحال می‌شوند و از موفقیت‌های ما احساس دلتنگی می‌کنند. آن‌ها بدخواه ملت ایران هستند. این‌ها عمدتا کسانی هستند که در طول سالیان متمادی همه چیز کشور در اختیار آ‌ن‌ها بوده و بر همه امور کشورمان مسلط بوده‌اند. انقلاب دست آن‌ها را کوتاه کرده است. آن‌ها با انقلاب و نظام انقلابی ما دشمن هستند.

ایشان تاکید کردند: ما به عملکرد و برنامه گذشته و آینده‌مان نگاه می‌کنیم. باید نگاه واقع‌بینانه و ارزیابی درست باشد. برخی از مردم ما وقتی به اوضاع کشور نگاه می‌کنند، فقط ضعف‌ها را می‌بینند. گرانی، افت تولید برخی از واحدهای تولیدی و فشارهای دشمن را می‌بینند. فقط مشکلات را مشاهده می‌کنند. این نگاه، نگاه ناحقی است.

مقام معظم رهبری ادامه دادند: من نگاه متفاوتی دارم. وقتی به اوضاع کشور و ملت‌مان نگاه می‌کنم، یک میدان عظیم پرچالش را مشاهده می‌کنم که ملت ایران در میدان به رغم دشمنی‌ها، سربلند و پیروز ظاهر شده است.

تنها نگاه به ضعف‌ها، غلط است

به گزارش ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که «در مجموع تلخی‌ها و تلخ‌کامی‌هایی وجود دارد» در عین حال خاطرنشان کردند: اما کسانی از قدرتمندان مادی دنیا هستند که تلاش می‌کنند ملت ایران را فلج کنند و این را به زبان هم می‌آورند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: دستاوردهای بزرگ این ملت نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و قدرت و توانایی این ملت بزرگ است. وقتی انسان به این صحنه هم‌آوردی نگاه می‌کند، مشاهده می‌کند که یک قهرمان در این میدان پیروز است و آن قهرمان در این صحنه عظیم، ملت ایران است. هر کس این صحنه را به درستی ببیند، به ملت ایران آفرین می‌گوید، همان‌طور که صداهای آفرین هوشمندان و نکته‌بینان جهان را امروز می‌شنویم.

ایشان اظهار کردند: تنها نگاه به ضعف‌ها، غلط است. باید دید که مجموعه تلاش‌ها چگونه انجام می‌شود و به کجا می‌انجامد. با این نگاه باید به ایران و ایرانی آفرین گفت.

ایشان هم‌چنین یادآور شدند: برخی از پیشرفت ایران ناراحت می‌شوند و در این زمینه دو کار عمده در برنامه‌ آن‌هاست؛ اول این‌که تا آن‌جا که می‌توانند مانع‌تراشی کنند که ملت ایران نتواند رشد کند. با تحریم و مشغول کردن مدیران و جوانان به کارهای درجه دو در راستای مانع شدن عملی می‌کوشند و اقدام دیگر آن‌ها این است که در تبلیغات خودشان پیشرفت‌ها را انکار کنند. یک شبکه تبلیغاتی عظیم با هزاران رسانه از انواع مختلف در دنیا مشغول است که اثبات کنند در ایران پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و پیروزی ملت را انکار کنند. ضعف‌ها را بزرگ و قوت‌ها را پنهان کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نطق رییس‌جمهور آمریکا، گفت: رییس‌جمهوری آمریکا در نطق رسمی خود از مشکلات اقتصادی ایران حرف می‌زند. مثل این‌که از پیروزی‌های خود صحبت می‌کند و به قوت‌های این ملت و پیروزی‌های بزرگ آن اشاره نمی‌کند. همچنان که در ۳۰ سال گذشته اشاره نکرده است.

سردمداران اسراییل می‌دانند اگر غلطی بکنند ایران تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در مشهد مقدس با بیان این‌که «سال ۹۱ یکی از سال‌های بسیار پرکار برای دشمنان ما بود» گفت: دشمنان ما گفتند می‌خواهند ملت ایران را با تحریم‌ها فلج کنند. اگر جمهوری اسلامی سرپا، با نشاط و رو به پیشرفت باشد، آن‌ها در دنیا بی‌آبرو می‌شوند؛ لذا باید اگر می‌توانند نگذارند و اگر کار از دست‌شان خارج شد، در تبلیغات طور دیگری منعکس و وانمود کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمنان دو کار را انجام داده‌اند؛ ممانعت عملی با تهدید، فشار، تحریم و امثال آن و با تلاش تبلیغاتی برای کوچک نشان دادن نقطه‌های قوت و بزرگ نشان دادن نقطه‌های ضعف.

ایشان فرمودند: امروز ۳۴ سال است که هرگاه نام دشمن برده می‌شود، ذهن ملت ایران متوجه دولت آمریکا می‌شود. خوب است دولتمردان آمریکا توجه کنند و بفهمند که ملت ایران در طول سی و چند سال چیزهایی دیده‌اند و مراحلی را گذرانده‌اند که تا می‌گویند دشمن، ذهن آن‌ها متوجه آمریکا می‌شود. برای دولتی که می‌خواهد در دنیا با آبرو زندگی کند، این مساله قابل توجه و دقت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: مرکز توطئه و اساس دشمنی، آمریکا است. البته دشمن‌های دیگری هستند که آن‌ها را در ردیف اول حساب نمی‌کنیم. دشمن صهیونیستی هم است، منتهی رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم آید.

ایشان تاکید کردند: سرمداران اسرائیل گاهی ایران را تهدید می‌کنند اما به نظر می‌دانند که اگر غلطی بکنند جمهوری اسلامی، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

ایشان ادامه دادند: دولت انگلیس خبیث هم با ملت ایران دشمنی می‌کند. این هم یکی از دشمنان سنتی و قدیمی ملت ایران است. منتهی دولت انگلیس نقش مکمل آمریکا را در میدان بازی می‌کند. خود دولت انگلیس استقلالی ندارد که او را به عنوان دشمن مستقل حساب کنیم.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: برخی دولت‌های دیگر هم دشمنی‌ها دارند. مسوولان دولت فرانسه هم در چند سال اخیر دشمنی‌های آشکار با ملت ایران کردند که این یک ناهوشمندی از سوی دولتمردان فرانسه است.

ایشان افزودند: ما با دولت و کشور فرانسه مشکلی نداشتیم، نه در طول تاریخ، نه در دوران حاضر. اما سیاست غلط از زمان ساراکوزی که دولت امروز فرانسه همان راه را می‌رود، دشمنی با ملت ایران است. کار غلط، غیر مدبرانه و ناهوشمندانه‌ای است.

جامعه جهانی به دنبال دشمنی با ایران نیست

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانات‌شان در مشهد مقدس اظهار کردند: آمریکا از جامعه جهانی حرف می‌زند که چند کشور هستند که در راس آن‌ها آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و برخی دولت‌های خرده‌ریز دیگر هستند. جامعه جهانی به دنبال دشمنی با ایران نیست.

ایشان با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خاطرنشان کردند: از اوایل سال ۹۱ آمریکا برنامه جدید خود را شروع کرده است و با این‌که بارها اظهار دوستی با ما کرده است و نامه‌هایی فرستاده و یا گاهی در رسانه‌ها با ملت ایران اظهار دوستی کرده است، اما برخلاف آن در عمل سخت‌گیری‌هایی کرده و تحریم‌های شدیدی گذاشته‌اند.

ایشان اظهار کردند: نفت، بانک و مبادلات بانکی و پولی ما را محدود کرده‌اند. مخالفت و عناد می‌ورزند و توقع دارند که ما این عناد را نفهمیم و این همان سیاستی است که از اواخر دوران بوش آغاز شده و تا حالا هم ادامه دارد. این همان پنجه چدنی در زیر دستکش مخملی است که من چند سال پیش هم در همین سخنرانی نوروزی در جوار مرقد امام هشتم به آن اشاره کرده بودم که مراقب باشید دستکش مخملی روی پنجه چدنی کشیده‌اند و می‌خواهند تظاهر به دوستی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: آمریکایی‌ها برای این‌که ارتباط و اتصال اقتصادی ما را محدود کنند، مامور ویژه گذاشتند تا ارتباطات مربوط به نفت ما را قطع کنند و حتی شرکت‌ها را برای ارتباط با ما جریمه کنند. انتظار داشتند ایران در مقابل این کارها دست از فعالیت‌های رشدیابنده علمی خود بردارد و تسلیم زورگویی‌های آمریکا شود.

ایشان با بیان این‌که «تحریم‌ها تاثیرگذار بوده است» در عین حال خاطرنشان کردند: چند ماه پیش وقتی من به این مساله اشاره کردم، آن‌ها خوشحال شدند و گفتند که فلانی اعتراف کرده است که تحریم‌ها بی‌اثر نبوده است، بله تحریم‌ها اثرگذار بوده است. این هم اشکال اساسی در خود ماست که اقتصاد ما وابسته به نفت است. دولت‌ها باید این را در برنامه خود می‌گنجاندند. ۱۷ – ۱۸ سال پیش من به آقایانی که بر سر کار بودند، گفتم که باید کاری کنید که بتوانیم هر وقت که اراده کردیم، در چاه‌های نفت را ببندیم، اما آن آقایان که به زعم خودشان تکنوکرات هم بودند، گفتند مگر می‌شود چنین کرد.

ایشان ادامه دادند: بله؛ تحریم‌ها اثرگذار بوده است، منتهی نه آن اثری که تحریم‌کنندگان به دنبال آن بودند. آن‌ها سعی کردند در عرصه سیاسی نیز ایران اسلامی را منزوی کنند و نگذارند سیاست‌گذاری منطقه‌ای، جهانی و سیاست داخلی کشور خودمان را اعمال کنیم، اما این طرح با شکست کامل روبرو شد.

اگر تحریم نبود، به توفیقات دست پیدا نمی‌کردیم

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود فرمودند: دشمنان در زمینه سیاست داخلی هدف‌شان از تحریم‌ها این بود که ملت را در راه خود را سرد کنند. بین ملت ایران و نظام اسلامی جدایی بیندازند و مردم را دلسرد و ناامید کنند.

ایشان فرمودند: مردم در روز ۲۲ بهمن با حضور متراکم خود احساسات‌شان را نسبت به اسلام و نظام اسلامی ابراز کردند و مشت محکمی بر دهان آن‌ها زدند.

ایشان ادامه دادند: دشمن در عرصه امنیتی تلاش کرد، امنیت کشور را برهم زند که ناموفق شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در زمینه سیاسی در منطقه قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را یک بار دیگر تجربه کردند. در مسائل منطقه‌ای کار به جایی رسید که اعتراف را اقرار کردند که بدون حضور به رای ایران، مساله مهم و مشکل بزرگی در منطقه حل نمی‌شود.

ایشان ادامه داد: در قضیه حمله رژیم صهیونیستی به غزه، حضور قدرتمند جمهوری اسلامی در پشت صحنه موجب شد که خودشان اعتراف کردند که در مقابل مبارزان فلسطینی شکست خوردند، گفتند و اصرار کردند که اگر حضور جمهوری اسلامی نبود و قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی نبود، مبارزان فلسطینی نمی‌توانستند در مقابل اسرائیل مقاومت کنند، چه برسد به این‌که اسرائیل را به زانو درآورند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: گفتیم که تحریم‌ها و تلاش‌های آن‌ها بی‌اثر نبود، بله بی‌اثر نبود. اما در کنار اثر منفی، اثر مثبت بزرگی داشت. تحریم‌ها موجب شد نیروهای درونی ملت ایران و ظرفیت عظیم ملت ایران فعال شود، استعدادها بروز پیدا کند و کارهای عظیمی تحقق پیدا کند. به برکت تحریم، به کارهای بزرگی دست پیدا کردیم. اگر تحریم نبود، به توفیقات دست پیدا نمی‌کردیم.

ایشان ادامه دادند: پیشرفت در سال ۹۱ در مقایسه با سال‌های قبل به قدری است که سال ۹۱ از این نظر برجسته است. در زمینه راه، انرژی، کشف جدید منابع نفتی و اورانیوم، ایجاد و توسعه نیروگاه، پالایشگاه و ده‌ها کار صنعتی بزرگ پیشرفت داشته‌ایم که‌ این پیشرفت‌ها زیرساخت اقتصادی آینده می‌شوند. اگر این زیرساخت‌ها را از قبل فراهم می‌کردیم، تحریم‌ها به همان میزان نیز اثر منفی را به جای نمی‌گذاشت.

مقام معظم رهبری تاکید کردند: توانستیم پابه‌پای تحریم دشمن در جهت مثبت جلو برویم.

ایشان یادآور شدند: یک قلم پیشرفت‌؛ پیشرفت‌های بزرگ علمی در طول سال ۹۱ است. جوانان ما ماهواره ناهید به فضا فرستادند. کاوشگر پیشگام با موجود زنده به فضا فرستادند. جنگنده فوق پیشرفته ساختند. اهمیت این‌ها به قدری است که برای هر کدام از آن‌ها جا دارد ملت ابراز خشنودی کند و برایش جشنواره دست کنند، اما تبلیغات و خبررسانی کامل نیست.

ایشان ادامه دادند: وقتی موجود زنده به فضا فرستاده شد و سالم برگشت، آن‌قدر برای دشمنان و ناظران بین‌المللی تعجب‌آور بود که اول انکار می‌کردند و بعد دیدند که چاره‌ای نیست و حقایق روشن را مشاهده کردند.

حوادث سال ۹۱ درس بزرگی به ما می‌دهد

به گزارش ایسنا رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه بیانات‌شان در مشهد افزودند: در حوزه سلامت و مهندسی پزشکی که سلامت مردم است، پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است. در حوزه زیست فناوری، مقام اول را در منطقه به دست آورده‌ایم. کارهای برجسته‌ای انجام شده است. اقلام متعدد دارویی تولید شد و این‌ها در همان سالی اتفاق افتاد که بر ملت ما سخت گرفتند.

ایشان ادامه دادند: در نانو فناوری رتبه اول را در منطقه پیدا کرده‌ایم. در چندین حوزه علمی مهم، مقام اول را در منطقه کسب کرده‌ایم. در انتشار مقاله، سهم کشور از تولید علم و مسابقات علمی و فناوری رشد داشته‌ایم. تعداد دانشجو در سال ۹۱، ۲۵ برابر اول انقلاب است. این‌ها پیشرفت‌های عظیمی است. در حوزه‌های آب، محیط زیست، انرژی‌های نو و انرژی هسته‌یی کشور پیشرفت کرده است و این در همان سالی است که دشمنان تلاش کردند ملت ما را محدود کنند.

ایشان فرمودند: حوادث سال ۹۱ درس بزرگی به ما می‌دهد. یک ملت زنده از فشار دشمنان هرگز به زانو درنخواهد آمد. برای ملت آن‌چه مهم است، تکیه بر استعداد درونی خود و تکیه و توکل به خداوند و عدم تکیه به دشمنان است. سال ۹۱، میدان رزمایش و تمرین بود. فلج نشدیم، توانستیم برجستگی‌هایی را از خودمان نشان دهیم و ضعف‌های خودمان را هم شناختیم.

ایشان خاطرنشان کردند: خاصیت رزمایش همین است که هم قوت خود را بشناسیم. هم ضعف‌های خودمان را بشناسیم و برطرف کنیم.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضعف‌های اقتصادی کشور، وابستگی به نفت، بی‌اعتنایی به سیاست‌های کلان اقتصادی را از اشکالات اقتصادی دانسته و فرمودند: سیاست روزمره و تصمیم‌گیری‌های روز به روز مناسب نیست. مسوولان امروز و مسوولانی که در آینده بعد از انتخابات خواهند آمد، توجه داشته باشند که کشور باید سیاست اقتصادی مدون داشته باشد. بنیه کشور قوی است و وقتی بنیه قوی باشد، تاثیر خصمانه دشمنان به حداقل می‌رسد.

ایشان تصریح کردند: اگر مسوولان کشور با تدبیر کار کنند، مدیران با هم کار کنند و با تدبیر عمل کنند، می‌توانیم از هر تهدید، یک فرصت بسازیم. همچنان که در سال ۹۱ از تهدیدها، فرصت ساختیم.

ایشان با تاکید بر این‌که «اقتصاد» مساله مهم کشور است، در عین حال فرمودند: با این وجود اقتصاد تنها مساله کشور نیست. امنیت کشور مهم است، سلامت مردم مهم است، پیشرفت علمی، اساس و زیربنای کار است. استقلال کشور مهم است، نفوذ و اقتدار منطقه‌ای، پشتوانه استقلال کشور است و ما در همه این‌ها پیشرفت داشته‌ایم.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: ملت ایران ثابت کرده است که خلاف آن‌چه که آمریکا معتقد است و می‌خواهد اثبات کند که باید برای زندگی خوب، زیر سایه آمریکا بود، این حرف‌ها دروغ است.

اقتصاد باید در برابر توطئه دشمنان مقاوم باشد

به گزارش ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود تاکید کردند: وابسته نبودن به قدرت‌های بزرگ برای یک ملت فرصت است، نه تهدید. ملت ایران فرصت را با شجاعت و هوشمندی به دست آورده است.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: ما در برنامه‌ریزی‌ها باید همیشه جلوتر از دشمن حرکت کنیم. در مقابل فعالیت دشمن نباید کشور در حال انفعال به سر ببرد. باید هوشمندانه فتنه دشمن را حدس زد، تشخیص داد و جلوتر از دشمن عمل کرد. در مواردی این‌طور عمل شده است.

ایشان خاطرنشان کردند: یک نمونه مساله سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز نیروگاه علمی و آزمایشی است که رادیو داروهای مهم مورد نیاز کشور در آن‌جا تولید می‌شود. نیروگاه کوچکی در تهران که رادیو داروهای کشور را تولید می‌کند.

ایشان ادامه دادند: ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را تولید می‌کردیم و همیشه از خارج تهیه می‌کردیم. زمانی احتیاج پیدا می‌کردیم، دشمنان فکر کردند از فرصت استفاده کنند و نیاز ملی ما را گرو بگیرند تا جمهوری اسلامی ایران را به قبول تحمیل‌های خودشان وادار کنند.

مقام معظم رهبری تاکید کردند: جوانان و دانشمندان قبل از این‌که کار به نقطه فشار و حساس برسد، توانستند سوخت غنی‌سازی شده ۲۰ درصد را تهیه کنند و سوخت را تبدیل به صفحه مورد نیازی کنند که در آن نیروگاه، لازم بود که تهیه شود و ما در کشور نداشتیم.

ایشان ادامه دادند: مخالفان ما فکر نمی‌کردند که ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما مسوولان وقتی متوجه شدند، دست به کار شدند. استعداد ایرانی شکوفا شد و کار با موفقیت انجام شد. آن‌ها فکر می‌کردند جمهوری اسلامی ملتمسانه سوخت ۲۰ درصد را از آن‌ها می‌خواهد. جمهوری اسلامی اعلام کرد که سوخت ۲۰ درصد در داخل تهیه کرده است و احتیاجی به آن‌ها ندارد.

ایشان تاکید کردند: دولت‌ها، صنعتگران، کشاورزان، کارآفرینان، سرمایه‌داران، پژوهشگران علمی و صنعتی، مدیران اقتصادی، نخبگان و آحاد ملت موظفند این وظیفه اخلاقی بزرگ را انجام دهند و پیش از نیاز، خود را آماده کنند و یک قدم جلوتر از نقشه‌های دشمن حرکت کنند. همه باید پیشدستی در کار علمی را مورد توجه قرار دهند.

ایشان ادامه دادند: وظیفه همه ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم و غیرقابل نفوذ از سوی دشمن حفظ کنیم و نگه داریم. این یکی از اقتضائات اقتصاد مقاومتی است که در آن رکن اساسی و مهم مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد و بتواند در مقابل آنچه ممکن است، در معرض توطئه‌های دشمن قرار گیرد، مقاومت کند.

آمریکا مایل به تمام شدن مذاکرات هسته‌ای نیست

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه بیانات‌شان در مشهد مقدس یادآور شدند: آمریکایی‌ها مرتب از راه‌های گوناگون پیغام دادند که درباره مساله هسته‌یی گفت‌وگو کنیم. به ما پیغام می‌دهند و در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند و بارها و بارها به مسوولان بلندپایه و میانی می‌گویند که در کنار گفت‌وگوهای ۱+۵ و بحث هسته‌یی مذاکرات دو به دو بین آمریکا و ایران درباره مساله هسته‌یی انجام شود، اما من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم، چون تجربه گذشته نشان می‌دهد که گفت‌وگو در منطق آن‌ها این نیست که بنشینیم تا به یک راه‌حل منطقی دست پیدا کنیم. بلکه این است که بنشینیم، حرف بزنیم تا نظرشان را به ما تحمیل کنند. این گفت‌وگو نیست، بلکه تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمی‌رود.

ایشان در عین حال تصریح کردند که من به این گفت‌وگوها خوش‌بین نیستم، اما مخالفتی هم ندارم.

ایشان ادامه دادند: آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند و گاهی می‌نویسند و می‌گویند که ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم؛ ما هم نگران این نیستیم، آن روزی هم که قصد چنین کاری را داشتند، کاری نتوانستند انجام دهند و بعد از این هم نمی‌توانند کاری انجام دهند.

ایشان افزودند: نکته دومی که می‌خواهم بگویم این است که آن‌ها مرتب پیغام می‌دهند که ما در پیشنهاد مذاکره منطقی صادق هستیم و می‌خواهیم مذاکرات منطقی و نه تحمیلی انجام دهیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین اظهار کردند: ما بارها گفته‌ایم که در پی سلاح هسته‌یی نیستیم، اما آن‌ها باور نمی‌کنند. حالا ما چرا باید حرف آن‌ها را باور کنیم؟ شما یک سخن منطقی و صادقانه را باور نمی‌کنید. ما چرا باید حرف شما را که خلاف آن بارها ثابت شده، باور کنیم؟

ایشان با اشاره به این‌که مساله مذاکره بارها مطرح شده است، فرمودند: مذاکره یک تاکتیک آمریکایی برای فریب افکار عمومی دنیا و ملت ایران است. شما ثابت کنید که این‌طور نیست.

ایشان فرمودند: از جمله تاکتیک‌های آن‌ها این است که گاهی شایعه می‌کنند افرادی از طرف رهبری با آمریکا مذاکره کرده‌اند. این حرف دروغ محض است. ما در دوره‌های مختلف بر سر مسائل مقطعی گوناگون صحبت‌هایی کرده‌ایم که این هم از طرف دولت‌ها بوده است و مخالفتی هم نداشته‌ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نکته سوم فرمودند: برداشت من بر اساس تجربه و نگاهی که به صحنه دارم، این است که آمریکا مایل به تمام شدن مذاکرات هسته‌یی و پایان مناقشه هسته‌یی نیست. اگر مایل به پایان این مناقشه بودند، راه‌حل نزدیک و آسان است.

ایشان تصریح کردند: ایران فقط می‌خواهد حق طبیعی غنی‌سازی از طرف دنیا برای ایران شناخته شود و کشورهای مدعی اعتراف کنند که ایران حق غنی‌سازی را دارد. آن‌ها همین را نمی‌خواهند بگویند و می‌گویند نگرانی‌هایی داریم که فعالیت هسته‌یی ایران به سمت سلاح هسته‌یی برود. جامعه جهانی هیچ نگرانی‌ای در این رابطه ندارد و اکثر کشورهای دنیا در این مورد از حق ما حمایت می‌کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: آمریکا اعتراف کند که حق غنی‌سازی برای ما وجود دارد. برای این‌که نگرانی‌ای هم وجود نداشته باشد، مقررات آژانس بین‌المللی هسته‌یی هست و ما در چارچوب این مقررات هستیم و هیچ نگرانی‌ای برای اعمال این مقررات نداشته‌ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: هدف این است که این قضیه باقی بماند تا از آن برای فشار و فلج کردن ملت ایران استفاده شود که به نتیجه هم نخواهد رسید.

آمریکا دست از دشمنی با ملت ایران بردارد

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانات‌شان تاکید کردند: آمریکایی‌ها از دشمنی با جمهوری اسلامی و ملت ایران دست بردارند. تنها پیشنهاد مذاکره، حرف متین و مستدلی نیست. حرف درست، این است که اگر می‌خواهند مشکلات فی مابین که می‌گویند، می‌خواهند دیگر بین آمریکا و ایران مشکلی نباشد، حل شود، دست از دشمنی بردارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: ۳۴ سال است که دولت‌های آمریکا با فهم غلطی از ایران و ایرانی، دشمنی‌های گوناگون را علیه ما طراحی کرده‌اند. در زمینه امنیت، علیه امنیت کشور، برنامه‌ریزی و تحرکات خصمانه‌ای علیه ما و تمامیت ارضی‌مان انجام دادند.

ایشان ادامه دادند: از دشمنان ریز و درشت ما حمایت و علیه اقتصاد ملی ما فعالیت کردند. از همه ابزارها علیه ملت ایران استفاده کردند. کارهایی که همه شکست خورده است، بعد از این هم در مقابل ملت ایران اگر دشمنی‌ها را ادامه دهند، شکست خواهند خورد.

مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: مسوولان آمریکایی را هدایت می‌کنم؛ اگر دنبال راه عاقلانه می‌گردند، راه عاقلانه این است که سیاست و عمل خود را تصحیح کنند و دست از دشمنی با ملت ایران بردارند.

انتخابات در کشور ما مظهر حماسه سیاسی است

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنان خود با تاکید بر این‌که «انتخابات در کشور ما مظهر حماسه سیاسی است» خاطرنشان کردند: آن‌چه عرض کردم تاکنون وظیفه ما و قشرهای گوناگون در مورد حماسه اقتصادی بود، اما انتخابات مظهر اقتدار نظام اسلامی و آبروی نظام است.

ایشان ادامه دادند: آبروی جمهوری اسلامی و انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رای و تاثیر یکپارچه مردم در انتخاب مدیران کشور است. مظهر اراده ملی و نماد مردمسالاری اسلامی، انتخابات است.

ایشان فرمودند: ما که مساله مردمسالاری اسلامی در مقابل دموکراسی لیبرال غربی را مطرح کردیم، مظهر مردمسالاری اسلامی، حضور مردم در انتخابات است. به دلیل همین اهمیت است که دشمنان سعی می‌کنند انتخابات را از شور و هیجان بیندازند و مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای بازدارند و مردم را دلسرد و ناامید کنند.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر این‌که «گسترش مشارکت مردم در انتخابات در درجه اول اهمیت قرار دارد» اظهار کردند: حضور گسترده مردم در درجه اول است. حضور مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند، آن‌ها را ناامید و امنیت کشور را تامین کنند.

ایشان تاکید کردند: حضور مردم در پای صندوق‌های رای در آینده کشور، امنیت، استقلال و ثروت ملی و همه مسائل کشور تاثیر می‌گذارد.

رهبر معظم انقلاب همچنین خاطرنشان کردند: در انتخابات همه سلیقه‌ها و جریانات معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند، وظیفه و حق همه است. انتخابات برای یک سلیقه و جریان فکری و سیاسی خاص نیست. همه کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و استقلال کشور معتقدند و به آینده کشور اهمیت قائل می‌شوند و دل‌شان برای منافع ملی می‌سوزد، در انتخابات باید شرکت کنند.

ایشان ادامه دادند: روی گرداندن از انتخابات برای کسانی است که با نظام اسلامی مخالفت دارند.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر این‌که «رای مردم در انتخابات به طور نهایی تعیین‌کننده است» فرمودند: آن‌چه اهمیت دارد، تشخیص و رای مردم است. رهبری یک رای بیشتر ندارد. بنده حقیر مثل بقیه مردم یک رای دارم و این رای را تا وقتی در صندوق نیندازم، هیچ‌کس از آن اطلاعی ندارد.

ایشان ادامه دادند: ممکن است آن کسانی که صندوق‌های رای دست‌شان است، صندوق را باز کنند و خط حقیر را بشناسند و بعد رای من را بدانند، اما تا قبل از آن کسی رای من را نمی‌داند. این‌طور نیست که کسی نسبت‌هایی را بدهد و بگوید رهبری به فلان و بهمان کس رای می‌دهد. اگر کسی چنین نسبت‌هایی را داد، درست نیست.

ایشان متذکر شدند: البته این روزها حرف‌های گوناگونی و مسائل عجیبی از طریق رسانه‌ها و پیامک‌ها رواج دارد. گزارش دادند به من که ممکن است در ایام انتخابات روزانه حدود ۱۰۰ میلیون پیامک رد و بدل شود. تحت تاثیر این چیزها قرار نگیرید. اصلح را برای اداره کشور انتخاب کنید.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: البته فعالان سیاسی می‌توانند دیگران را با نظر خود هم‌ رای کنند. این اشکالی ندارد، اما از حقیر کسی چیزی در این زمینه نخواهد شنید.

ملت بداند رییس‌جمهور آینده باید امتیازات رییس‌جمهور فعلی را داشته باشد

رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانلت خود در مشهد مقدس با تاکید بر این‌که «آن‌چه ملاک عمل است، رای ملت است» فرمودند: همه باید در مقابل رای ملت و در مقابل قانون تمکین کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وقایع بعد از انتخابات سال ۸۸، اظهار کردند: وقایع بعد از انتخابات سال ۸۸ هم از همین مساله ناشی شد که کسانی نخواستند به رای مردم تمکین کنند. آن‌چه که اکثریت تصمیم گرفته‌اند، باید به همان تمکین شود. نباید ملت را به شورش خیابانی دعوت کرد. مردم در مقابل این‌گونه حوادث خواهند ایستاد.

ایشان ادامه دادند: ملت بداند رییس‌جمهور آینده باید امتیازات رییس‌جمهور فعلی را داشته باشد، منهای ضعف‌های امروز. رییس‌جمهور هر دوره باید امتیازهای کسبی رییس‌جمهور دوره قبلی را داشته باشد و ضعف‌های آن را نداشته باشد.

ایشان تاکید کردند: رییس‌جمهور امروز و رییس‌جمهور آینده قوت‌ها و ضعف‌هایی دارند، همه ما همین‌طور هستیم. اما رییس‌جمهور آینده باید تلاش کند آن‌چه را که قوت رییس‌جمهور فعلی است، داشته باشد و آن‌چه که نقاط ضعف است، از خود دور کند. به این ترتیب در دولت‌هایی که پشت سر هم می‌آیند، رو به پیشرفت خواهیم بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این‌که «کشور ایران و ملت ایران بزرگ و با عظمت هستند» فرمودند: هرکه می‌آید باید با عقل جمعی و تدبیر باشد. در کشور مسائل فراوان وجود دارد. مشکلات بر سر راه ملت است و کسانی که انتخاب می‌شوند باید با اعتماد به مردم پیش بروند.

تاریخ: 21 مارس 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: سیاست
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت