مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » اخبار » سیاست » موضع کابینه جدید نتانیاهو در قبال حمله به ایران چیست؟

بنیامین نتانیاهو

بالاخره پس از هفته ها بحث و چانه زنی، بنیامین نتانیاهو موفق شد با جلب نظر رقبای خود در پارلمان، یک کابینه ائتلافی را تشکیل داده و بار دیگر کار خود را به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی آغاز کند. اما در شرایطی که وی مقابله با ایران هسته ای را مهمترین وظیفه خود در دوره جدید خوانده، ترکیب کابینه وی نقش مهمی در این جریان خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، آنچه در دولت رژیم صهیونیستی بیش از همه در زمینه تصمیم برای آغار هرگونه جنگی موثر است، ترکیب هفت تن از اعضای کابینه است که با عنوان «کابینه امنیتی» از آن یاد می شود. اما خبرگزاری «رویترز» معتقد است ترکیب اعضای این کابینه امنیتی در دوره جدید، می تواند هرگونه تصمیم نتانیاهو برای حمله به ایران را با مانع مواجه کند.

رویترز اشاره می کند که این کابینه امنیتی جدید، دربردارنده دو وزیر تازه کار به نام های «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» است. وزیر سومی به نام «گیلعاد اردان» نیز در این ترکیب هست که با وجود داشتن سوابق سیاسی، تاکنون هرگز در دایره مرکزی تصمیم گیرندگان این رژیم حضور نداشته است.

به گفته یک مقام بازنشته از دولت سابق نتانیاهو، با این ترکیب جدید، در صورتی که کابینه امنیتی بخواهد در مورد ایران رأیی آگاهانه صادر کند، تازه واردها باید به مدت دستکم سه ماه به مطالعه در این زمینه بپردازند.

به گفته این مقام سابق، از آنجا که انجام حمله ای یکجانبه از سوی رژیم اسرائیل به ایران می تواند خطراتی جدی برای این رژیم به همراه داشته باشد، بهتر است اعضای کابینه امنیتی جدید، ابتدا به انجام عملیات های محدودتر، مثلاً در غزه و یا سوریه فکر کنند!

بر اساس قوانین رژیم صهونیستی، ورود به جنگ باید مورد تأیید تمامی اعضای کابینه قرار گیرد؛ اما کابینه امنیتی که دارای بعد محرمانه تری نیز هست، می تواند چراغ سبز ورود به «عملیات»های نظامی محدودتر را صادر کند. این تمایز بستگی به آن دارد که مقامات اطلاعاتی این رژیم اوج گیری منازعه را پیش بینی کرده باشند یا خیر.

به هر حال، هرچند حضور «موشه یعالون» در کابینه جدید به عنوان وزیر جنگ به جای «ایهود باراک»، کم و بیش در جهت سیاست های نتانیاهو ارزیابی می شود، اما حضور «یائیر لاپید» که در حال حاضر مهمترین شریک نتانیاهو در اتحاد پارلمانی نیز به شمار می رود، می تواند در مسیر اقدامات وی مانع ایجاد کند.

لاپید پیش از این در اظهارنظرهای خود درباره ایران گفته به اعتقاد وی، اسرائیل باید از گزینه نظامی تنها به عنوان آخرین دستاویز استفاده کند و بهتر است به جای، به منظور متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته ای ایران با قدرت های جهانی وارد لابی شود.

از سوی دیگر، لاپید گفته به طور مستمر و مکرر با «مئیر داگان»، رئیس سابق سازمان «موساد» ارتباط و مشاوره دارد. داگان تاکنون بارها مخالفت خود را با حمله رژیم اسرائیل به ایران ابراز داشته و نسبت به تبعات منطقه ای وخیم چنین اقدامی برای این رژیم هشدار داده است.

چهره دیگری که به احتمال زیاد با تصمیم نتانیاهو برای حمله مخالفت خواهد کرد، «تزیپی لیونی» است. وی که در سال ۲۰۰۷ وزیر خارجه رژیم اسرائیل بود، اخیراً اعلام کرده ایران هسته ای موجودیت دولت اسرائیل را تهدید نمی کند.

علاوه بر این، لیونی سال گذشته و در جریان رقابت های خود با نتانیاهو، مخالفت خود نسبت به مقایسه ایران با آلمان نازی که توسط نتانیاهو انجام شده بود را اعلام کرد. سخنگوی لیونی اخیراً در پاسخ به پرسشی در این زمینه از اظهارنظر دقیق خودداری کرده، اما موضع وی در قبال ایران را «میانه رو» خوانده است.

در نهایت، نفتالی بنت نیز دیدگاهی بینابینی درباره ایران دارد. وی که سیاستمدار راستگرا به شمار می رود، در مناظره ای پیش از انتخابات اخیر و در پاسخ به سوالی درباره حمایت یا عدم حمایت از حمله به ایران گفت: «من اطلاعات کافی ندارم». البته وی مدعی شد هرچیزی به یک ایران هسته ای ارجحیت خواهد داشت.

به هر حال، با توجه به ترکیب این کابینه امنیتی جدید، به نظر می رسد هرگونه تصمیم نتانیاهو برای انجام اقدامی نظامی علیه ایران با موانع جدی روبرو باشد و هشدار وی درباره «خط قرمز» هسته ای ایران در میانه سال ۲۰۱۳، نخواهد توانست در عرصه عمل با اقدامی مشخص همراه شود.

تاریخ: 21 مارس 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: سیاست
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت