نایت ملودی » سلامت » سکسکه های شما می تواند نشانه یکی از این بیماری های مهم باشد!

 سکسکه های شما می تواند نشانه یکی از این بیماری های مهم باشد!

سکسکه معمولا به این معانی است، شما غذا یا نوشیدنی تان را سریع خوردید و یا اینکه غذا یا نوشیدنی تان را در زمانی که به دلیلی هیجان زده بودید خوردید. به ندرت پیش می آید که سکسکه بیش از چند دقیقه طول بکشد. سکسکه زمانی شروع می شود که یک گرفتگی و اسپاسم عضلانی باعث منقبض شدن ماهیچه های دیافراگم می شود. اسپاسم باعث به درون کشیده شدن تنفسی می شود که ناگهان با بسته شدن تارهای صوتی, متوقف می شود. این بسته شدن ناگهانی باعث تولید صدای سکسکه می شود. بدانید این صداها معمولا بی ضرر است.

 

اما در برخی موارد, سکسکه ها میتوانند کمی رنج آور بشوند. هر آنچه دیافراگم و یا عصب واگ(vagus nerve) را که از طریق آن از مغز شما به شکم شما می رود را تحریک کند, می تواند به سکسکه منجر شود و گاهی اوقات ( اگر چه به ندرت) آن تحریک می تواند جدی باشد. سکسکه ای که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد سکسکه مداوم و سکسکه ای که بیش از یک ماه طول بکشد , سکسکه مقاوم نامیده می شود. هر کس که سکسکه اش بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد باید به پزشک مراجعه کند. حتی برخی از پزشکان معتقدند ۱۲ ساعت سکسکه مداوم هم برای مراجعه به پزشک کافی است.

 

هر آنچه گفته شد به این معنی نیست که شما مرتبه بعد که دچار سکسکه شدید بترسید, ما فقط فکر میکنیم که شما باید بدانید دقیقاً چه چیزی جلوی شماست و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید. اگر شما علائم دیگری مثل تب, درد یا تنگی نفس دارید , اینجا اطلاعاتی راجع به آن برای شما داریم.

 

خطر رفلکس اسیدی
نفخ و سوزش سر دل می تواند دیافراگم را تحریک کند و این نوع از مسائل GI ( تجزیه مولکول بزرگ مواد غذایی نامحلول به مولکول های کوچک محلول در آب است) می تواند از عوامل سکسکه مداوم باشد. خبر خوب اینکه درمان این مشکل باعث از بین رفتن کامل سکسکه می شود. اگر شما سوزش همراه با درد را در معده , قفسه سینه و گلوی خود دارید حتماً این علائم را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

خطر رشته های عصبی
ممکن است انقباض دیافراگم شما برای عصب واگ خطر آفرین باشد. چه موقتی باشد و یا دائمی مانند تومور یا تصادف, باعث ورم لوزه و یا ایجاد آزار در گوش و ریشه مو می شود. هرچیزی که عصب های گردن, گلو, قفسه سینه و شکم شما را درگیر کند, می تواند ایجاد سکسکه مخرب در شما بکند.

 

خطر سکته مغزی

یکی از خطرناک ترین موارد سکسکه این است که می تواند نشانه ای از سکته مغزی باشد. متخصصین در نهایت متوجه نشدند چرا؟ فقط این را می دانند که نوع خاصی از سکته مغزی است که به جای بالا در پشت مغز اتفاق می افتد. اغلب باعث سکسکه می شود و این نوع سکته در زنان بیشتر دیده می شود. این سکسکه معمولا با درد قفسه سینه, بی حسی یا کمی تاری دید همراه می شود. اما این سکسکه ها معمولاً خیلی بد هستند و شما ممکن است حتی سایر نشانه ها را متوجه نشوید.

 

خطر اختلال در عملکرد کلیه
سرنخ های زیادی برای اینکه نشان بدهند کلیه های شما در دردسر هستند وجود ندارد. اما اگر به تدریج عملکرد صحیح کلیه تان را از دست می دهید, مواد زائدی که باید از بدن شما خارج بشوند, در بدن تان می مانند که خیلی برای دیافراگم و عصب واگ راحت نیست و ممکن است باعث سکسکه های مکرر شود. و این یکی از علائمی است که عملکرد بد کلیه را نشان میدهد. اگر سکسکه های شما دوتا دو تا همراه با کشش عضلات, تشنگی بیش از حد یا افزایش رنگ پریدگی در پوست شما , اتفاق می افتد, حتما با پزشک خود صحبت کنید. سکسکه هایی که به دلیل مشکل کلیه است ممکن است نشانه ی نیاز شما به درمان باشد. معمولا در بیماران کلیوی قبل از شروع  دیالیز سکسکه دیده می شود و پس از آن کم کم از بین می رود.

 

خطر تومور مغزی
طبق اسنادی که از شخصی به نام کریس سندز در BBC از سال ۲۰۱۰ وجود دارد. او بیش از ۴ سال قبل از اینکه تشخیص داده شود که یک تومور در مغز او با تاثیر بر عصب واگ این نتیجه را داشته است, برای سرکوب کردن یک وضعیت ناتوان کننده از سکسکه تلاش می کرد.
پزشکان ۳ ساعت برای خارج کردن ۲ تا ۳ تومور از مغز او وقت صرف کردند , طبق آنچه BBC گزارش داده است, حدود ۴ ماه پس از عمل جراحی, کریس متوجه شد که سکسکه هایش کم شده است البته انتطار می رفت پس از بهبود کامل کلیه علائم از بین برود.

 

امکان باردار بودن
برای این مورد هیچ توضیح علمی وجود ندارد, تعدادی از خانم ها ادعا می کنند که, یکی از راههایی که متوجه می شوند باردار هستند, سکسکه های مکرر است. ممکن است تغییرات هورمونی و یا استرس, شما را به سمت سکسکه های اضطرابی شده هدایت کند. و یا ممکن است رفلکس اسیدی معده که در دوران بارداری بسیار هم شایع است باعث این سکسکه ها شود. اما همچنان ممکن است این فکری پوچ و بی اساس باشد. اگر شما امیدوار هستید که باردار باشید , ممکن است با هر سکسکه, باد گلو و  یا مشکل معده فکرتان را به سمت خبری دیگر سوق دهید. اما قدیمی ترها می گویند : صبر کنید تا زمانی که شما یک دوره از عادت ماهیانه تان به عقب بیفتد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت