مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی

 طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی

مواد لازم برای تهیه کنسرو نخود فرنگی: 

 زرده تخم مرغ ۲ عدد
 روغن مایع ۲ لیوان
پودر خردل ۱ قاشق چایخوری
 سرکه ۲ قاشق غذاخوری
  آبلیمو ۴ قاشق چایخوری
 نمک ۱ قاشق چایخوری
 شکر ۱/۲ قاشق چایخوری
  فلفل  مقداری

طرز تهیه کنسرو  نخود فرنگی:
۱) پوسته نخود فرنگی را شکافته و نخود فرنگی ها را دان کنید. سپس آن را بشویید. در شیشه‌های دهان گشاد مثل شیشه کشک یا سس، تا گردن شیشه نخود فرنگی بریزید.

۲) مقداری آب را جوشانیده و بگذارید سرد شود. به میزانی نمک به آب اضافه کنید که لب شور شود. شیشه حاوی نخود فرنگی را با این آب پر کنید.

۳) در قابلمه ای شیشه ها را چیده و مقداری آب سرد در قابلمه بریزید. شیشه‌ها به صورت درباز باشد. روی حرارت بگذارید و از زمانی که آب داخل قابلمه شروع به قل قل زدن کرد، نیم ساعت بگذارید بجوشد. در این حین آب داخل شیشه‌ها هم قل قل می‌زند. وقتی نخود فرنگی نرم شد اگر آب داخل شیشه‌ها کم شده بود از آب جوشیده سردشده لب شور، برای پر کردن شیشه استفاده کنید.

۴) اکنون درب شیشه‌ها را ببندید و بگذارید ۱۵ دقیقه دیگر نیز بجوشد. کنسرو نخود فرنگی آماده است. می توانید بعد از سرد شدن در یخچال نگهداری کنید.

نکته:
بعد از مرحله پایانی پخت، شیشه ها را از قابلمه خارج نکنید بگذارید آب کاملاً سرد شود بعد شیشه‌ها را خارج کنید در غیر اینصورت شیشه‌ها بر اثر سرد و گرم شدن محیط ترک می‌خورد. با این روش می توانید نخود فرنگی را با حفظ خواص اصلی آن، ماهها در یخچال نگهداری کنید و در هنگام مصرف فقط کافی است درب شیشه را باز کنید بنابراین نیازی به نگهداری نخود فرنگی در فریزر و جوشانیدن هنگام مصرف نیست. در ضمن مزه بسیار دلپذیری دارد.

آیا میدانستید که:
نخود سبز یا نخودفرنگی (نام علمی: Pisum sativum)، گیاهی از حبوبات است. دانه‌های نخود فرنگی داخل کیسه‌هایی قرار گرفته اند و این کیسه‌ها از آنجا که از گل به عمل می‌آیند و در خود دانه‌هایی را جا داده‌اند در واقع نوعی میوه هستند ولی دانه‌های نخود فرنگی از گیاه به‌شمار می‌آیند.

نخود سبز یا نخودفرنگی در واقع دانه یا تخم کروی شکل ریزی است که از گیاه نخود سبز به نام (Pisum Sativum) حاصل می‌شود.

نخود فرنگی از زمان‌های قدیم مانند خیلی از سبزیجات برای پخت‌وپز به کار می‌رفت.این گیاه معمولاً در فصول سرد سال یعنی از شروع زمستان تا اوایل تابستان زراعت و کشت می‌شود. صرف نظر از این که نخودفرنگی غنی از پروتئین می‌باشد، مقدار زیادی ویتامین و املاح نیز در آن یافت می‌شود. از این رو این گیاه دارای فواید تغذیه ای بی‌شماری می‌باشد.

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1، فولیک‌اسید و ویتامین B6 هستند.

این محصول به عنوان یک مکمل در برخی از غذاها نظیر سوپ، نخود پلو و انواع سالادها نظیر سالاد ماکارونی، سالاد الویه، سالاد نخودفرنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

کالری نخود فرنگی:
هر ۱۰۰ گرم نخود فرنگی ۷۰ کالری انرژی دارد.

روش نگهداری کنسرو نخود فرنگی:
در جای خشک و خنک نگهداری شود. لطفاً برای حفظ کیفیت پس از باز کردن باقیمانده ی محتوی قوطی را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت