ویروس کرونا، یک ویروس جدید تنفسی است که دانشمندان هنوز راه حل قطعی برای درمان آن کشف نکرده‌اند. اگرچه بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائم خفیف دارند ، اما این بیماری می‌تواند باعث مشکلات شدید و حتی مرگ شود. برخی از گروه‌ها، از جمله سالمندان و افرادی که بیماری خاصی دارند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار دارند. با استفاده از بسیاری از تجهیزات بستری بیمار کرونایی در منزل می‌توان تا حدودی از شدت آن جلوگیری کرد. در این مطلب ضمن توضیح مختصری از بیماری کرونا، لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای بیماران کرونایی بستری در منزل را ارائه خواهیم کرد.

بیماری کرونا

بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID 19) بیماری جدیدی است که در دسامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. ویروس‌های کرونا خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های مختلف جانوری، از جمله شتر، گاو، گربه و خفاش رایج است. ویروس کرونا انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها معمولا باعث بیماری خفیف دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند. COVID 19 یک بیماری جدید است که توسط ویروس کرونای جدید ایجاد شده و قبلا در انسان دیده نشده است. به همین دلیل هنوز درمان قطعی برای درمان و یا جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ وجود ندارد. امروزه در سراسر جهان هزاران نفر به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند. شدت این بیماری در افراد مختلف با توجه به سیستم ایمنی آن‌ها متفاوت است. برخی از افراد به ویژه کسانی که مشکلات تنفسی و ریوی دارند، به ناچار به بیمارستان منتقل می‌شوند. اما بسیاری از افراد را می‌توان با استفاده از تجهیزات بستری مخصوص بیماری کرونا نجات داد. در ادامه برخی از ضروری‌ترین تجهیزات بستری در منزل برای بیماران کرونایی را معرفی و عملکرد هر یک را بررسی خواهیم کرد.

تجهیزات بستری بیمار کرونایی در منزل

۱- اکسیژن ساز (oxygen concentrator)

دستگاه‌های اکسیژن ساز، به افرادی که میزان اکسیژن خون در آن‌ها کم است کمک می‌کنند. انرژی آن‌ها با اتصال دستگاه به پریز برق یا با استفاده از باتری تامین می‌شود. در مدل‌های پرتابل (قابل حمل) خانگی اگر از باتری استفاده شود، باید آن را با اتصال به پریز برق شارژ کرد. اکثر این دستگاه‌ها دارای آداپتور هستند تا بتوان هنگام رانندگی نیز از آن‌ها استفاده کرد. یک کنسانتره‌‌ی اکسیژن، هوا را دریافت کرده، آن را تصفیه و سپس هوای تازه تشکیل شده را توزیع می‌کند. هوا قبل از ورود به دستگاه، از ۸۰ درصد ازت و ۲۰ درصد اکسیژن تشکیل شده است. اکسیژن ساز این هوا را با ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسیژن خالص و ۵ تا ۱۰ درصد نیتروژن خارج می‌کند. ازت جدا می‌شود تا بالاترین دوز اکسیژن ممکن را به بیماری که دریافت اکسیژن مورد نیاز او بدون کمک دستگاه پزشکی برایش دشوار است، بدهد.

۲- بای پپ (Bipap)

به نظر می‌رسد استفاده‌ی روزانه از BiPAP برای وارد شدن فشار هوا به ریه‌ها و رساندن آن به مجاری تنفسی به ویژه هنگام خواب نه تنها کیفیت زندگی و طول عمر افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی شدید را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث کاهش پذیرش در بیمارستان (به ویژه با شرایط ازدحام فعلی) می‌گردد. استفاده از دستگاه بای پپ در خانه بی خطر است و هیچ گونه مشکلی به همراه نخواهد داشت. به همین دلیل بیشتر پزشکان در سراسر جهان استفاده از آن در خانه را به بیماران تنفسی و کرونایی توصیه می‌کنند. اگرچه این دستگاه به تنهایی نمی‌تواند مشکل را درمان کند، اما مطمئنا روند بهبودی را تسریع کرده و از بروز مشکلات بیشتر و حادتر جلوگیری می‌کند.

۳- سی پپ (cpap)

CPAP موثرترین گزینه‌ی درمانی برای آپنه‌ی خواب است که فشار هوا را به طور مداوم به ریه‌ها می‌رساند. به دلیل مداوم بودن عملکرد این دستگاه در اکسیژن رسانی، هنگام تهیه‌ی دستگاه سی پپ به عنوان یکی از ضروری‌ترین تجهیزات بستری بیمار کرونایی، لازم است که پزشک سطح فشار هوا را به درستی تنظیم کند. اگر دستگاه خود را روی فشار کم یا فشار زیاد بدون راهنمایی پزشکی تنظیم کنید، فشار مثبت مداوم راه هوایی به درستی حفظ نخواهد شد. این دستگاه، اکسیژن رسانی مداوم را در تمام طول شب برای بیمار تضمین می‌کند.

۴- ونتیلاتور (Ventilator)

ونتیلاتور از جمله دستگاه‌های پزشکی است که مدت‌هاست به عنوان یکی از تجهیزات بستری بیمار در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه که به صورت تهاجمی از طریق لوله‌ی تراکئوتومی یا به صورت غیر تهاجمی از طریق ماسک اعمال می‌شود، به طور فزاینده‌ای برای مدیریت طولانی مدت جهت اکسیژن رسانی بسیاری از اشکال نارسایی تنفسی مزمن شدید در محیط خانه استفاده می‌شود. این دستگاه که به نام دستگاه تنفس مصنوعی نیز شناخته می‌شود،‌ وظیفه‌ی پمپ کردن اکسیژن به ریه‌ها یا به اصطلاح اکسیژن رسانی را بر عهده دارد. علاوه بر این، به کمک این دستگاه، بیمار قادر خواهد بود دی اکسید کربن را از بدن خارج کند.

۵- پالس اکسیمتر (pulse oximeter)

پالس اکسیمترها از جمله ضروری‌ترین تجهیزات بستری بیماری کرونا هستند که برای اندازه گیری سطح اکسیژن (یا میزان اشباع اکسیژن ۲SpO) و ضربان قلب در خون استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به عنوان شاخصی غیر تهاجمی و بدون درد برای اکسیژن رسانی به بافت‌ها در نظر گرفته می‌شوند. اکسیمترها می‌توانند ۲SpO و میزان ضربان قلب را از انگشت، لاله‌ی گوش، پیشانی، انگشت پا و دست، مچ دست یا بینی به دست آورند. تنوع دستگاه‌های پالس اکسیمتر بسیار زیاد است و می‌توان آن‌ها را با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف تهیه کرد.

تجهیزات پزشکی درمانچی ارائه دهنده‌ی کلیه‌ی تجهیزات تنفسی می‌باشد. درمانچی با فراهم کردن تجهیزات بیمار در منزل، از حاد شدن بیماری و نیاز به بستری شدن او در بیمارستان جلوگیری می‌کند. به کمک درمانچی می‌توان علاوه بر ضروری‌ترین تجهیزات بستری بیمار کرونایی، حتی تجهیزات ICU خانگی را نیز برای او فراهم کرد. تجهیزات CCU خانگی نیز از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز برای بیماران بستری در خانه می‌باشد که می‌توان آن‌ها را از درمانچی تهیه کرد.

شما می توانید بصورت آنلاین از طریق وب سایت درمانچی به آدرس Darmanchi.com اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز نموده و یا جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن ۰۲۱.۲۲۸۰۰۱۱۰ و یا از طریق واتس اپ به شماره ۰۹۱۰۰۱۹۱۶۱۴ تماس حاصل فرمایید.